Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Reitsma door het Ruhrgebied - Forum Wereldfietser

Reitsma door het Ruhrgebied

Ik ben voor een groepje fietsers een niet te zware rit in elkaar aan het zetten, en overweeg deel 1 van Reitsma's route naar Rome als basis te nemen. Nu heb ik dit voorjaar een stuk van de Limes route door het Ruhrgebied gereden, en dat viel me toch wel tegen (teveel industrie etc). Ik vroeg me af hoe het eerste stuk van Roermond tot voorbij Keulen is bij Reitsma's route. Als dat net zo weinig aantrekkelijk is als die Limes route daar, dan kan ik de tocht misschien beter in Koblenz laten beginnen. Wie heeft er ervaring?
Wim
Wim schreef:Ik ben voor een groepje fietsers een niet te zware rit in elkaar aan het zetten, en overweeg deel 1 van Reitsma's route naar Rome als basis te nemen. Nu heb ik dit voorjaar een stuk van de Limes route door het Ruhrgebied gereden, en dat viel me toch wel tegen (teveel industrie etc). Ik vroeg me af hoe het eerste stuk van Roermond tot voorbij Keulen is bij Reitsma's route. Als dat net zo weinig aantrekkelijk is als die Limes route daar, dan kan ik de tocht misschien beter in Koblenz laten beginnen. Wie heeft er ervaring?
Wim
Niet te vergelijken met elkaar, langs de RUR waar Hans R langs gaat zit totaal geen industrie !! Leuke fiets(grind)paden vooral daar :wink:

Afbeelding
Langs de RUR
Wim,

Het deel van Reitsma door het Ruhrgebied vonden we verrassend mooi. En heel anders dan verwacht. Zou zeker een suggestie zijn.
Wim schreef:Ik ben voor een groepje fietsers een niet te zware rit in elkaar aan het zetten, en overweeg deel 1 van Reitsma's route naar Rome als basis te nemen. Nu heb ik dit voorjaar een stuk van de Limes route door het Ruhrgebied gereden, en dat viel me toch wel tegen (teveel industrie etc). Ik vroeg me af hoe het eerste stuk van Roermond tot voorbij Keulen is bij Reitsma's route. Als dat net zo weinig aantrekkelijk is als die Limes route daar, dan kan ik de tocht misschien beter in Koblenz laten beginnen. Wie heeft er ervaring?
Wim
Ha die Wim,
Voordat er verwarring ontstaat. Er zijn twee rivieren: de Ruhr en de Roer(in het Duits Rur). De Ruhr ontspringt in het Sauerland bij Winterberg en de Roer ontspringt in de Belgische Hoge Venen en loopt via de Eifel door o.a. het stadje Monschau.
Langs de Roer loopt vanaf de monding in de Maas in Roermond de geheel bewegwijzerde Rurufer Radweg. Het eerste deel van de Roer is een groen lint. Bij Düren beginnen de heuvels. Daarna ga je geleidelijk omhoog de Eifel in. Via de Urftsee Radweg is er een verbinding naar de Ahr-radweg. Langs deze rivier daal je weer af naar de Rijn en je komt uit bij het mooiste stuk van de Rijn.
Kijk op de site: http://www.eifel.info/radwege-der-eifel.htm
De Eifel geeft ook ieder jaar een uitvoerige brochure uit met het uitgebreide net van bewegwijzerde fietsroutes in verschillende gradaties. Keuze zat. Deze brochure is altijd op de stand van de Eifel op de Fiets en Wandelbeurs. Wellicht kun je nog een exemplaar van 2012 opvragen. Er zijn ook goede kaarten.
Tip voor het vervolg van de Limesroute: De Main Radweg en het Liebliches Taubertal. Deze fietsroutes hebben van de Duitse fietsersbond ADFC vijf sterren gekregen: een zeldzaamheid zie http://www.adfc.de/5714_1 en http://www.adfc.de/deutschland/adfc-qua ... uetesiegel
Voor de duidelijkheid nog een plaatje van http://de.wikipedia.org/wiki/Ruhrgebiet
Het Ruhrgebied ligt dus noordelijker dan Venlo en Eindhoven. Keulen hoort er niet bij, evenmin als Düsseldorf en Wuppertal.
Afbeelding
Met plaatsen erin: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ea-map.png
Er aan de westkant langsfietsen is een goed idee. wel vind ik fietsen Duitsland overal wel een reden om een GPS te kopen zo chaotisch zijn de fietswegen daar.
Leon
Het is duidelijk: mijn geografische kennis is niet indrukwekkend, en over de Autobahn scheuren draagt daar evenmin toe bij. Maar goed, wat ik bedoelde is dat ik een stuk van de Limes route van Keulen naar het noorden gereden heb, en dat ik dat vond tegenvallen vanwege alle industrie. Ik vroeg me dus af of de Reitsma route ook zo zou tegenvallen, maar dat is blijkbaar niet het geval. Dat is mooi. Hartelijk bedankt.
Wim
Wim schreef:Het is duidelijk: mijn geografische kennis is niet indrukwekkend, en over de Autobahn scheuren draagt daar evenmin toe bij. Maar goed, wat ik bedoelde is dat ik een stuk van de Limes route van Keulen naar het noorden gereden heb, en dat ik dat vond tegenvallen vanwege alle industrie. Ik vroeg me dus af of de Reitsma route ook zo zou tegenvallen, maar dat is blijkbaar niet het geval. Dat is mooi. Hartelijk bedankt.
Wim
Voor een kaartje en voor plaatjes van de Roer: http://de.wikipedia.org/wiki/Rur

Zie ook: www.rurufer-radweg.de

Er is een Bikeline gids van de fietsroute langs de Roer.

Veel voorpret!
bert sitters schreef: Er is een Bikeline gids van de fietsroute langs de Roer.
De gids van Hans Reitsma is ook erg duidelijk en ... in het Nederlands :wink:

Overigens, sinds enige tijd maakt de Groene Weg naar de Middellandse Zee ook gebruik van de RUR-radweg, evenals de Groene Valleienroute.
Ja het begon per slot allemaal met mijn idee om deel 1 van Reitsma's route te gebruiken. Dat is dan voor mijn project FIETSEN MET PUBERS waarover aanstonds meer.
Wim
Wim schreef:Ja het begon per slot allemaal met mijn idee om deel 1 van Reitsma's route te gebruiken. Dat is dan voor mijn project FIETSEN MET PUBERS waarover aanstonds meer.
Wim
Mooie route voor pubers, mooie picknickplekken en schuilhutten, af en toe wat slechtere grindpaden en nieuwsgierige koeien langs de weg en nagenoeg geen autoverkeer :wink:

Afbeelding Afbeelding
Michael W schreef:
bert sitters schreef: Er is een Bikeline gids van de fietsroute langs de Roer.
De gids van Hans Reitsma is ook erg duidelijk en ... in het Nederlands :wink:

Overigens, sinds enige tijd maakt de Groene Weg naar de Middellandse Zee ook gebruik van de RUR-radweg, evenals de Groene Valleienroute.
Wat is de meest actuele gids? Ik vind de kaartjes van Bikeline altijd heel duidelijk, ook als kun je geen woord Duits lezen.. Verder richt deze gids zich geheel op deze route.
Wim, ik zou eens naar de Zwerver in de Oude Kijk in 't Jat toegaan voor een vergelijking.
bert sitters schreef: Ik vind de kaartjes van Bikeline altijd heel duidelijk,
Daar zijn de meningen sterk over verdeeld Bert.

Hans Reitsma: Deel 1, derde druk (2011), dus heel recent.
Kan je ook in Nijmegen beginnen ofzo :wink:
Mij maakt de taal niet uit, of het nu Nederlands, Duits, Frans of Engels is (die pubers maakt het vermoedelijk wel uit). Op dit moment ben ik op een rij aan het zetten welke routes je vanuit Nederland kunt doen om dan 800-1000 km later weer handig met de trein of zo terug te komen. Die transportmogelijkheden zijn een belangrijke beperking. Veel routes zijn eerder 1200-1300 km tot de eerste goede transportmogelijkheid terug naar huis, en dat is voor dit project misschien wat ver (tenzij ik me in de jongere pubers vergis). Hier ging het dus om Roermond - Bregenz. Zelf had ik ook wel zin in Roermond-Bolzano, of in Benjaminse naar Barcelona, maar dan tot Avignon. Maar dat wordt aanpoten, en je wilt onderweg geen deelnemers kwijtraken.
Wim
Wim schreef:Mij maakt de taal niet uit, of het nu Nederlands, Duits, Frans of Engels is (die pubers maakt het vermoedelijk wel uit). Op dit moment ben ik op een rij aan het zetten welke routes je vanuit Nederland kunt doen om dan 800-1000 km later weer handig met de trein of zo terug te komen. Die transportmogelijkheden zijn een belangrijke beperking. Veel routes zijn eerder 1200-1300 km tot de eerste goede transportmogelijkheid terug naar huis, en dat is voor dit project misschien wat ver (tenzij ik me in de jongere pubers vergis). Hier ging het dus om Roermond - Bregenz. Zelf had ik ook wel zin in Roermond-Bolzano, of in Benjaminse naar Barcelona, maar dan tot Avignon. Maar dat wordt aanpoten, en je wilt onderweg geen deelnemers kwijtraken.
Wim
Je zou als je eenmaal op dat mooie stuk langs de Rijn zit kunnen kiezen voor de Limes met o.a. de Main, de Tauber en de Donau tot bijvoorbeeld Regensburg: een prachtig eindpunt In de Alex-treinen van Regensburg naar Múnchen zijn flink wat fietsplaatsen en vanaf München gaat de CityNightLine met redelijk wat fietsplaatsen terug naar Nederland. Je kunt eenmaal aan de Donau ook de andere kant op naar Ulm. De CityNightLine stopt ook in Ulm.
Fietsroutes zijn er om er vanaf te wijken, of creatieve combinatie te bedenken. Pubers zijn vaak heel slim met vreemde talen. Een gidsje in de taal van het land, kan juist een extra dimensie toevoegen.
Wat wij in september fietsten was andersom: Dusseldorf, Rijn, Arh, Rur tot Roermond. De laatste twee delen daarvan zouden dus andersom in jouw route terecht komen. Wij vonden het laatste deel van de Rur-route nogal eentonig. Rest van de route, de Urft-route en de Ahr-route zijn schitterend en niet al te moeilijk.
Hier ons reisverslag met foto's
bert sitters schreef: Je zou als je eenmaal op dat mooie stuk langs de Rijn zit kunnen kiezen voor de Limes met o.a. de Main, de Tauber en de Donau tot bijvoorbeeld Regensburg: een prachtig eindpunt
Eenmaal voorbij Keulen is er niks mis met de Limesroute en ... je hebt daar ook een Duitse versie van: de Limes-Radweg :wink:

Maar is er voor pubers daar wel genoeg te beleven ? Ik betwijfel het !!

Afbeelding
Michael, je hebt wel gelijk dat het ook een beetje spannend moet zijn voor ze. Toen ze voor het eerst een beetje begonnen te mopperen over dat fietsen hebben we gekozen voor de vlucht naar voren, en hebben we ze satelliet beelden van de Alpen laten zien. Bij zo'n uitdaging beten ze direct, en we zijn met Benjaminse van Basel naar Como gefietst.
Dus inderdaad, een fysieke uitdaging kan het leuker maken (net als een enkele disco), maar het moet ook af en toe wat rustiger zijn, en het moet niet zo zwaar zijn dat er mensen afhaken. Ik weet wel wat ik met mijn zoon kan doen, maar alle kinderen zijn weer anders, en sommigen hebben ook veel meer ervaring met vooral klimmen (en afdalen) dan anderen. Zelf dacht ik dat ik bijvoorbeeld Koblenz Bolzano leuker zou vinden dan Roermond Bregenz, vandaar ook mijn openingsvraag over het eerste stuk van de route van Reitsma.
Iedereen alvast heel erg bedankt voor het meedenken.
Wim
De route van de Limes van Clemens Sweerman loopt anders dan de Deutsche Limes. Volgens mij is die saaiheid een vooroordeel. Ik heb grote stukken van deze route gedaan.
Zie ook de beschrijving op de website Fietsen met Kinderen: http://fietsenmetkinderen.info/index.ph ... &Itemid=85

Het stadje Bregenz lijkt mij totaal geen spannend einddoel voor pubers: een soort slapende rusttuin voor gezapige en operette-minnende, oudere vakantiegangers. Waarschijnlijk de reden dat Paul Benjaminse Bregenz mijdt op de eerste, enige echte, route naar Rome.
Lang de Limes van Clemens Sweerman ligt een rits van veel indrukwekkende gebouwen uit het verleden: Ehrenbreistein bij Koblenz, de Loreley. Historische stadjes uit zoals het hoog boven het Taubertal gelegen Rothenburg, maar ook wereldse steden als Koblenz, Mainz en Regensburg.
In tegenstelling tot de meeste andere Duitse steden is Regensburg nooit getroffen door bombardementen in de Tweede Wereldoorlog. De stad is oud met veel nauwe straatjes, maar ook jong en dynamisch met waarschijnlijk de hoogste kroegendichtheid in Duitsland.
Ik zou eens contact opnemen met Clemens voor zijn visie over geschiktheid voor pubers
De Duitse Limesroute is bij mijn weten een vrij zware mountainbikeroute, in tegenstelling tot de Limesroute van Sweerman. Van de laatste route heb ik van het traject Mainz-Passau een reisverslag op mijn website staan. Tot aan Mainz kun je de Rijnroute van Bikeline volgen, wat mij betreft een fraaie route, zeker vanaf Bonn.
Zelf ben ik ooit vanuit voeren recht door de Eiffel( soms niet echt aan te raden) tot bij de Ahrtal route gefietst, deze gevolgd tot bij de Rijn. Even voorbij Koblenz op de Rijn ben ik de Lahntal route(oostwaarts) beginnen volgen.

De lahntal route bevatte soms leuke klimmetjes/klimmen, maar ook passages door mooie oorden dacht ik. Uiteindelijk houdt de Lahntal route een keer op natuurlijk. Na,ik geloof een km of 300.Ik ben toen verder naar het oosten gefietst door een heel mooi stukje Duitsland tot bij Meiningen op de route fietsen naar Praag. Dit is al Oostduitsland. Toen ben ik terug westwaarts(fietsen nr Praag) gefietst tot in Warburg was het zeker de moeite. Verder westwaarts ook, maar in Hamm ben ik gestopt en op de trein gesprongen.

Maar de Lahntal was zeker ook een aanrader, een rivier voor kayakkers, en ook vaak campings naast de rivier voor kayakkers. Ik neem aan dat er nog wel ergens fietsaansluitingen(noord/noordwest) zijn op de Lahntal route.

Willem