Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vliegen met de fiets en meer - Forum Wereldfietser

Vliegen met de fiets en meer

Hallo, net de vakantie in Wales achter de rug en weer al aan volgend jaar aan het denken. Heb in de oppad een leuke route gezien in Kroatie om te fietsen maar ben er nog niet uit. Wat me bezig houdt is hoe gaat dat met vliegen en je fiets meenemen. Heb nog bijn a geen ervaringen met fietsvakantie dus tips zijn welkom. Welke maatschappij, vervoer van je fiets, hoe een doos te bemachtigen op de terugweg enz.. Leuke tips voor een mooie tocht van zo'n 10 dagen (rond de 800km) zijn ook meer dan welkom.
Bedankt alvast
Roger
http://www.zeelandnet.nl/weblog/data/fi ... /index.php
een mooie fietsdoos kan je gratis bij de fietsemaker op de hoek halen. met een beetje snij en plak werk is is zo geschikt gemaakt voor je eigen fiets.
fiets mee in het vliegtuig. ik zou eerst even contact op nemen met de maatschappij voordat je een ticket koopt. ik heb het eens anders omgedaan omdat er in de voorwaarden stond dat het kon.
achteraf bleek dat het niet kon en moest ik in 4 dagen een andere veel duurdere oplossing verzinnen.

Je kunt o.a. ook eens bij de Fietsvakantiewinkel in Woerden kijken. De Fietsvakantiewinkel heeft afspraken met diverse luchtvaartmaatschappijen over het meenemen van een fiets. www.fietsvakantiewinkel.nl

Ik zelf vind een fietsdoos veeel te zwaar (toch zeker 2 kilo).
Als je meldt aan de luchtvaartmaatschappij dat je een fiets meeneemt, is dit meestal geen probleem. Ik zorg er altijd voor dat hij binnen de 20kg bagage valt (beetje smokkelen, oke), en dan hoef je niet bij te betalen.
Verder wikkel ik een stuk landbouwplactic om de fiets, maar zo dat hij nog kan rijden, dat scheelt een hoop gooi en smijtwerk bij degenen die het vliegtuig laden :wink:
Om het derailleur etc. doe ik nog extra bescherming, bijv. een stuk van een goedkoop kampeermatje.

Voordeel van deze constructie: op de terugweg koop je ergens gewoon een nieuw stuk plastic, je zit niet met een doos opgescheept en het is licht en goedkoop.

"Fiets mee" is bij ons bijna altijd goed gegaan (op een verbogen derailler beschermer, spatbord etc na). We gebruikten nog nooit een fietsdoos: of een plastic hoes, of een goedkope fietswinkeldoos waar de wielen vrij kunnen lopen.
Je moet wel zeker van je zaak zijn hoe je fiets aangeboden moet en mag worden, met name op Schiphol.
Een vriend kwam onlangs met een fiets ingepakt in een keurige Fiets-Vakantie-Winkel-fietshoes aan (bij Raynair) en moest toen alsnog een fietsdoos kopen en alles overpakken. Er viel niet te onderhandelen.
Gelukkig was hij vrij vroeg dus hij haalde het net (wel met veel zweet en emoties).

Terugkomende, zijn de incheckbalies minder lastig qua verpakking. Echter, de kennis hoe een fiets te behandelen is wel eens wat minder: bij welke balie moet je zijn. Soms loop je tussen de gewone balie en die voor "speciale bagage"heen en weer.
Het proces is dus niet echt voorspelbaar!
Wouter Bazen

S@nne schreef: Als je meldt aan de luchtvaartmaatschappij dat je een fiets meeneemt, is dit meestal geen probleem. Ik zorg er altijd voor dat hij binnen de 20kg bagage valt (beetje smokkelen, oke), en dan hoef je niet bij te betalen.
Helaas is dat niet zo. Bij maatschappijen als Transavia en Martinair moet je *altijd* bijbetalen, en fors ook, ook al blijf je binnen de 20 kg. Bij Transavia betaal je 40 euro per traject dus dat tikt behoorlijk aan.
Informeer eerst altijd bij de luchtvaartmaatschappij naar de exacte voorwaarden om onaangename verrassingen te voorkomen.