Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Snubber loopt aan - Forum Wereldfietser

Snubber loopt aan

Sinds een maand fiets ik met tevredenheid op mijn Koga Signature met Gates riem. De snubber stond volgens het boekje afgesteld op 1,5mm afstand van de riem.
De riem is nog nooit doorgeschoten ook niet bij grote kracht op de pedalen. Toch ging de snubber meedraaien al bij gemiddelde inspanning. Het wieltje maakt tijdens het draaien harde irritante piepgeluiden.
Ik heb de snubber daarom een stuk verder van de riem geplaatst en probleem is verholpen. Maar waarschijnlijk kan ik dan het hele ding net zo goed verwijderen.
Wat denken jullie, staat de riem misschien niet op goede spanning of zijn er andere redenen dat de snubber meeloopt? Nogmaals, hij loopt verder geruisloos en lekker, zonder doorschieten...
De snubber de Dikke van Dale weet hier van. :lol:
Hi,
de inkopper is vooral: rij er even mee langs de dealer om te checken of er technisch niets mis is.

De kans hierop is klein en de kans op de snubber te dicht gezet te hebben groot.
Er mag gerust een klein beetje ruimte tussen de riem en snubber zitten, maar dit mag niet te groot zijn, hou circa 2 mm aan.
De riem dient netjes gespannen te staan, en uiteraard de snubber vast en niet verbogen.

Ik rij zelf Santos, en heb de mijne eraf gehaald. Een Santos is toch stijf genoeg zodat er geen plotselinge spanningsverschillen kunnen komen.
Heb je toevallig je wiel uit het frame gehad?
Ik krijg het wiel namelijk niet goed in het frame terug zonder eerst de riem te ontspannen (spanners in de uitvalogen).
Nee, wiel is nog niet uit frame geweest. Ik vond het vreemd dat dat wieltje kan meedraaien terwijl bij stilstand er toch echt 1,5mm afstand tussen zit. Als ik de trappers rustig ronddraai met mijn hand loopt het wieltje niet aan. Het gebeurt alleen als ik fiets.
schagchelstraat schreef:Nee, wiel is nog niet uit frame geweest. Ik vond het vreemd dat dat wieltje kan meedraaien terwijl bij stilstand er toch echt 1,5mm afstand tussen zit. Als ik de trappers rustig ronddraai met mijn hand loopt het wieltje niet aan. Het gebeurt alleen als ik fiets.
Dan klinkt het toch echt alsof de riem te los staat en de snubber daarom overuren maakt. Bij een goed gespannen riem moet je echt duwen om die in het midden meer als een cm te verplaatsen
Met een smartphone kan je de spanning meten door de vibratie te meten met behulp van de microfoon.
Gates beschrijft dat in deze pdf.
http://www.carbondrivesystems.com/image ... tions1.pdf
Bedankt voor de reacties.

Grappige app om de spanning te meten, Eridanos. De spanning lijkt inderdaad veel te laag. Marten vermoedde dat ook al en ik denk dat jullie gelijk hebben. Ik kan de riem heel gemakkelijk een paar cm naar beneden duwen. Het verbaast me dat het toch nog zo fijn fietst met deze lage spanning. Over een week krijgt de fiets zijn eerste beurt en kan ik dit aankaarten bij mijn fietsenmaker.

Ook multiwgb bedankt voor uw waardevolle bijdrage. Mooie zinnen maakt u zelf als taalpurist.
Thx voor de app en het topic!
Ik heb ook het idee dat er iets mis was.
Klonk een beetje ls een kapot lager van mijn voor wiel.
Ook een hoog piepend geluid ook maar eens naar de snubber gekeken.
En zag gelijk die heeft contact gemaakt.
Morgen maar eens meten.
Ik heb een santos met excenter.
Doe niet zo moeilijk. :lol:
Zo maar gelijk ff de schuur in gedoken met de app op mijn ipad.
30hz dus te laag.
Afgesteld op 65hz
Verder ontdekt dat wiel niet helemaal recht in het frame zat.
Scheelde 10 tot 20hz per 1/4 rotatie van crankstel.
Dat werdt minder tot het wiel recht gezet werd.
Dus voor een riem is ook meten is weten.
Vind overigens dat een ketting lichter draaid dan een riem.
Maar das een andere duscussie ;)
Dan vraag ik me af, stond je wiel niet recht of loopt de snaar nu geluidlozer. Dat niet recht over hoeveel mm hebben we het dan.
We hebben het over 1/10 tot 1/2 mm max.
Die hertzen gaat over wat de app aangeeft niet wat je hoort!
Hoeveel kilometer heeft de fiets al gedraaid. Ik vond de Rohloff de eerste 1000 km zeker heel zwaar draaien. Ook met terugdraaien (vrijloop) verschilt het per versnelling. Eenmaal afgesteld zou ik mijn wiel niet meer zo snel uit het frame halen tenzij echt nodig (bandwissel).
Ik zit nog onder de 1000km.
Iedere keer als ik wil fietsen is het shit weer :?
Shitweer : daarom heb je toch een beltfiets??!!
Vandaag maar eens getest door te fietsen en het was inderdaad de riem spanning.
Opgelost dus.