Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heb jij in Bretagne gefietst en... - Forum Wereldfietser

Heb jij in Bretagne gefietst en...

... heb je nog tips voor ons? Dan hoor ik ze graag

In de herfstvakantie hebben we een week fietsen in Bretagne gepland. Vorig jaar waren we in de Loire streek en hadden we mooi weer. Daar hopen we dit jaar ook weer op. Alhoewel we weten dat het best stormachtig kan zijn.

Afbeelding

In bovenstaand plaatje de route. Zoals je ziet een deel door het binnenland. Daar lopen veel ‘ voie vertes’, of groen routes. Vaak voormalige spoorlijnen die tot fietspad zijn omgevormd. De andere helft gaat langs de kust. Daar verheug ik me erg op want langs de zee fietsen is met niets te vergelijken. Daarnaast ben ik gek op Menhirs, stenen cirkels, dolmen en andere symbolen uit het verleden. Die zijn er veel in Bretagne maar we komen er eigenlijk maar langs een paar op fietsafstand. Andere (voorziene) hoogtepunten in de reis zijn Dinan en Mont St. Michel.

De indeling van de reis is als volgt:

Dag 1 : St. Hilaire-du-Harcouet – Bazouges-la-Perouse (68 km)
Plaatsen waar we doorheen komen zijn:
Le Bas Cerisier– Louvigné-du-Désert – Saint-Brice-en-Coglès – Antrain

Dag 2: Bazouges-la-Perouse – Dinan (71 km)
Marcilleé-Raoul – Feins – Montreuil-sur-Ille – Tinteniac – Saint-Domineuc – Trévérien – Evran

Dag 3: Perouse – St. Launeuc (70 km)
Tréveron – Plouasne – Médréac – Le Crouais – St. Méen-le-Grand – Trémorel
We slapen hier in Le Manoir des Fées. Over de reservering daar schreef ik al een eerdere blog.

Dag 4: St. Launeuc - Erquy (86 km)
Merdrignac – Laurenan – Plessala – Moncontour – Quessoy – Yffiniac – Fortville – Pleneuf-Val-André

Dag 5: Erquy – St. Malo (63 km)
Les Hopiteux – Les Sables d’or des pins – Pleherel-Plage-Vieux-Bourg – Port a la Duc – Pleboulle – Matignon – Notre dame du Guildo – Lancieux – Saint Briac sur Mer – Dinard – St. Malo

Dag 6: St. Malo – Mont St. Michel (60 km)
Rotheneuf – Cancale Port-Mer – Cancale – St. Benoit-des-Ondes – Hirel – Le Vivier-sur-Mer – Cherrueix – Beauvoir

Dag 7: Mont St. Michel - St. Hilaire-du-Harcouet (40 km)
Bas-Courtils – Pontaubault – Ducey – Isigny-le-Buat – Parigny

Heb je nog andere suggesties wat we zeker niet over moeten slaan of als je iets weet in een van de plaatsen langs de route, laat je het dan weten?

Alvast bedankt!

HansvanderVeeke schreef:... heb je nog tips voor ons? Dan hoor ik ze graag

In de herfstvakantie hebben we een week fietsen in Bretagne gepland. Vorig jaar waren we in de Loire streek en hadden we mooi weer. Daar hopen we dit jaar ook weer op. Alhoewel we weten dat het best stormachtig kan zijn.

Afbeelding

In bovenstaand plaatje de route. Zoals je ziet een deel door het binnenland. Daar lopen veel ‘ voie vertes’, of groen routes. Vaak voormalige spoorlijnen die tot fietspad zijn omgevormd. De andere helft gaat langs de kust. Daar verheug ik me erg op want langs de zee fietsen is met niets te vergelijken. Daarnaast ben ik gek op Menhirs, stenen cirkels, dolmen en andere symbolen uit het verleden. Die zijn er veel in Bretagne maar we komen er eigenlijk maar langs een paar op fietsafstand. Andere (voorziene) hoogtepunten in de reis zijn Dinan en Mont St. Michel.

De indeling van de reis is als volgt:

Dag 1 : St. Hilaire-du-Harcouet – Bazouges-la-Perouse (68 km)
Le Bas Cerisier– Louvigné-du-Désert – Saint-Brice-en-Coglès – Antrain

Dag 2: Bazouges-la-Perouse – Dinan (71 km)
Marcilleé-Raoul – Feins – Montreuil-sur-Ille – Tinteniac – Saint-Domineuc – Trévérien – Evran

Dag 3: Perouse – St. Launeuc (70 km)
Tréveron – Plouasne – Médréac – Le Crouais – St. Méen-le-Grand – Trémorel
We slapen hier in Le Manoir des Fées. Over de reservering daar schreef ik al een eerdere blog.

Dag 4: St. Launeuc - Erquy (86 km)
Merdrignac – Laurenan – Plessala – Moncontour – Quessoy – Yffiniac – Fortville – Pleneuf-Val-André

Dag 5: Erquy – St. Malo (63 km)
Les Hopiteux – Les Sables d’or des pins – Pleherel-Plage-Vieux-Bourg – Port a la Duc – Pleboulle – Matignon – Notre dame du Guildo – Lancieux – Saint Briac sur Mer – Dinard – St. Malo

Dag 6: St. Malo – Mont St. Michel (60 km)
Rotheneuf – Cancale Port-Mer – Cancale – St. Benoit-des-Ondes – Hirel – Le Vivier-sur-Mer – Cherrueix – Beauvoir

Dag 7: Mont St. Michel - St. Hilaire-du-Harcouet (40 km)
Bas-Courtils – Pontaubault – Ducey – Isigny-le-Buat – Parigny

Heb je nog andere suggesties wat we zeker niet over moeten slaan of als je iets weet in een van de plaatsen langs de route, laat je het dan weten?

Alvast bedankt!

Laat de Mont St Michel (toeristenval) maar schieten voor de Côte de Granit Rose als je tijdsgebrek hebt.... of anders doorfietsen tot aan Brest en dan met de trein terug in plaats van een rondje. Alignements de Carnac liggen weliswaar niet in de buurt, maar erg de moeite waard..... als je van hunebedden houdt :).
HansvanderVeeke schreef: De andere helft gaat langs de kust. Daar verheug ik me erg op want langs de zee fietsen is met niets te vergelijken.
Het stuk tussen Dinard en Mont Michel is niet interessant, pas voorbij Dinard krijg je mooie rotskusten.
Maar de allermooiste rotskusten liggen toch echt een heel stuk meer westelijk :|

Bij Dol-de-Bretagne staat een van de grootste Menhirs trouwens !!
Bij Le Vivier-sur-Mer even van je route af het binnenland in.
Ik zou (toeristen of niet) Mont St Michel zeker niet overslaan. Mooi moment is 's avonds laat of 's morgens vroeg. Tip: loop als het eb is even rond over het wad.
Rutger schreef:Ik zou (toeristen of niet) Mont St Michel zeker niet overslaan. Mooi moment is 's avonds laat of 's morgens vroeg. Tip: loop als het eb is even rond over het wad.
+1!!
Rutger schreef:Ik zou (toeristen of niet) Mont St Michel zeker niet overslaan. Mooi moment is 's avonds laat of 's morgens vroeg. Tip: loop als het eb is even rond over het wad.
Was ik ook niet van plan. We hebben de overnachting iets onder Mont St. Michel, dus ik hoop 's avond en 's ochtend er langs te kunnen gaan. En ik verwacht dat het toeristische nu iets minder is. In elke geval lijkt het me té mooi om even over te slaan.
Evengoed AB, bedankt voor je reactie.
Misschien ligt La Roche aux Fées nog in de buurt. En gelukkig ligt Fort-la-Latte en Cap Frehel wel op je route :)

Waarom rijd je een rondje? Heb je je auto ergens op een vaste plek staan?
AB schreef:Misschien ligt La Roche aux Fées nog in de buurt. En gelukkig ligt Fort-la-Latte en Cap Frehel wel op je route :)

Dank je. Die plaatsen zitten inderdaad in de route. Bij het fort staat nog een mooie steen, de Doigt de Gargantua

We rijden inderdaad een rondje. De auto staat op de meest oostelijk punt van de route.
HansvanderVeeke schreef:
AB schreef:Misschien ligt La Roche aux Fées nog in de buurt. En gelukkig ligt Fort-la-Latte en Cap Frehel wel op je route :)

Dank je. Die plaatsen zitten inderdaad in de route. Bij het fort staat nog een mooie steen, de Doigt de Gargantua

We rijden inderdaad een rondje. De auto staat op de meest oostelijk punt van de route.
Het blijft een prachtig gebied, wat je ook doet. Je zou ook nog verder langs de kust westwaarts kunnen fietsen en dan met de trein van Brest naar Rennes weer terug ofzo.
Ik ben onder de indruk van Bretagne. Ondanks het feit dat we nauwelijks zon hebben gehad heb ik genoten van het landschap, de mensen, de zee, het strand en het eten.
De 'voie vertes' zijn ideaal om te fietsen. Geen auto's, geen absurde stijgingen en mooi tussen de bomen. Bij de kust en de stranden moet mijn hart nog ergens liggen. Zooo mooi daar. En omdat we in de herfst waren was het niet zo druk.
Hieronder een paar foto's. Volledig reisverslag, met tracks en informatie volgt nog. Het reisverslag wat ik onderweg schreef kun je op deze plek vinden.

Afbeelding
Voie verte tussen de hoge bomen

Afbeelding
Overal oude dorpjes.

Afbeelding
Gelukkig was het eb.

Afbeelding
Mooie pauzeplekjes.

Afbeelding
Op naar Mont St. Michel.

Afbeelding
En lekker eten.
Waar zit de like knop? :shock: 8)
Bedankt voor je verslag, ik was al erg benieuwd hoe je het ervaren hebt.

Ik heb je e-mails allemaal keurig opgeslagen en ik bewaar ze zuinig tot volgend jaar, als wij in onze zomervakantie Bretagne gaan ontdekken.
Dit verslagje is dan ook heel welkom.
Dreelien,

Hou er in de zomer rekening mee dat de kust erg druk is. Wij hadden er nu geen last van maar aan de faciliteiten te zien denk ik dat je dan over de koppen kunt lopen.
De voie-vertes in het binnenland zijn mooi en autovrij.

Overigens komt er op mijn site nog een uitgebreider verslag. In elk geval met meer foto's. Als het zo ver is, geef ik het hier aan.
Ja daar houden we zeker rekening mee, alhoewel we met ons tentje eigenlijk vrijwel nog nooit ergens geen plekje hebben gevonden.

Fijne van de zomer ( augustus dan zeer waarschijnlijk ) is dat er dan overal van die verrukkelijke mossel en dorpsfeesten zijn, en die zijn meestal erg de moeite waard. Alleen al vanwege de nostalgie die wij daaraan beleven.
Een bak mosselen met frites in zo'n grote plastic fritesbak, fles slobberwijn, stokbrood en aanschuiven aan de schragentafels, succes verzekerd.
Bretagne in de herfst. Is dat mooi? Ja, dat is mooi. Ondanks dat het een grijze week was hebben we genoten. Er was nauwelijks wind en het was grotendeels droog. Twee van de drie goed. Je kunt tenslotte niet alles hebben,?
Samen met vrienden zijn we een week onderweg geweest. Over ‘ voie vertes’, oftewel ‘groene wegen’. Dit zijn oude spoorwegen waar ze fietsroutes van gemaakt hebben. Veel knappende kastanjes onder de wielen. Maar ook wegen langs de kust en visserplaatsjes. Het zilt in de lucht en het zicht op de witte stranden. En soms langs relikwieën uit het verleden. Een menhir hier en een dolmen daar. Doe er dan nog een paar caches bij en een paar goede maaltijden en je hebt een mooie week.

Kijk hier voor het online reisverslag met veel foto's en de gereden tracks.