Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nantes naar Amsterdam via Rijsel - Forum Wereldfietser

Nantes naar Amsterdam via Rijsel

Traject: Nantes naar Amsterdam via Rijsel
Datum: september 2012
Vervoerstarief fiets: Nantes - Rijsel 10 Euro en Rijsel naar Amsterdam 12 Euro
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: geen
Fiets tevoren aangemeld?: Ja bij de Treinreiswinkel. Reserveren voor de fiets in de TGV is verplicht. Kan in Nederland alleen bij de Treinreiswinkel.
Reisschema:
Nantes vertrek om 10:05
Rijsel (Lille-Europe) aankomst om 14:06
Rijsel (Lille-Flandres) vertrek om 15:09
Doornik(Tournai) aankomst om 15:44 (spoor 5)
Doornik (Tournai) vertrek om 15:54 (spoor4)
Brussel-Zuid aankomst om 16:52 (spoor 17)
Brussel-Zuid vertrek om 17:18 (spoor 18)
Amsterdam Centraal aankomst om 20:14
Afstand:
De totale afstand bedraagt om en nabij de 900 km.
Bijzonderheden:
Het station van Nantes heeft liften en hellingbanen. Ongeveer een kwartier voor vertrek wordt het vertrekspoor op de elektonische borden aangegeven. Op het perron is op een elektronisch bord de samenstelling van de trein, waar je de plaats van jouw rijtuig kunt vinden.
De fiets gaat vrij gemakkelijk de trein in.
De fietsplaatsen in deze TGV van Nates naar Rijsel zijn in de kop van de eerste klas rijtuigen: rijtuig met nr 1. Hier zijn een paar twee klas zitplaatsen met daarnaast vier klapstoelen. Deze klapstoelen worden alleen als zitplaats uitgegeven als er geen fietsreserveringen zijn.
Er kunnen twee fietsen staan. Er hangt een pedaalbeschermer die om je pedaal moet. De gereserveerde zitplaats is tegenover de fiets. Het is een rustig hoekje in de trein.
Het station Lille Europe heeft liften. Het is 450 meter fietsen naar het andere grote station van Rijsel: Lille-Flandres. Dit is een kopstation.
Tussen Rijsel en Doornik wordt wisselend gereden met Franse en Belgische treinen.
De Franse treinen hebben een lage instap en je kunt naast je fiets zitten. In de Belgische treinen moet je fiets in een fietsenhok met hoge instap. De bagage moet van de fiets af en de conducteur moet de deur van het fietsenhok openen.
Het station van Doornik (Tournai) heeft geen liften, maar de sporen 4 en 5 liggen aan het zelfde perron.
Het fietsenhok van de trein naar Brussel-Zuid bevond zich geheel vooraan in de trein bij de met gele streep gemakeerde 1e klas. Ook hier moet de conducteur het fietsenhok openen.
Sporen 17 en 18 in Brussel-Zuid liggen aan het zelfde spoor. Brussel-Zuid heeft wel grote liften aan de uiteinden van de sporen.
De vertreksporen kunnen altijd wijzigen. Let op de omroepberichten en de elektronische vertrekstaten.
Hallo Bert,

ik zie net op de planner van Bahn.de dat vanaf 9 december er 1 x per uur weer rechtstreeks van Antwerpen naar Lille wordt gereden. Toch maar de boemel vanaf Roosendaal pakken dan :wink:

grt Hans
yeshouse schreef:Hallo Bert,

ik zie net op de planner van Bahn.de dat vanaf 9 december er 1 x per uur weer rechtstreeks van Antwerpen naar Lille wordt gereden. Toch maar de boemel vanaf Roosendaal pakken dan :wink:

grt Hans
Dat verandert inderdaad wel iets. Even kijk hoe het met de aansluitingen zit. Wellicht komt er nog een aantrekkelijk alternatief van Amsterdam naar Rijsel V.V.