Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Montagestandaard - ToPeak prepstand max of Parktool PCS-9 - Forum Wereldfietser

Montagestandaard - ToPeak prepstand max of Parktool PCS-9

Hallo,

Ik wil een montagestandaard kopen zodat ik snel en makkelijk mijn fiets erin kan ophangen en een stabiel platform heb om de derrieur te stellen, de ketting te verwisselen of een band te vervangen van mijn vakantie en fitnessfiets.

Nu is mijn oog gevallen op de ToPeak prepstand max of de Parktool PCS-9 beide rond de 140 euro incl.btw.
Iemand ervaring met 1 van de 2 ?

Groeten.
Het voorwiel er uit moeten halen is bij een wielrenner zo gebeurd maar werkt bij andere fietsen zelden motiverend. (dikke band vs. remblokjes, naafdynamo e.d.)
Leon
De parktool PCS-9 en prepstand max kun je zo ophangen zonder voorwiel eruit te halen.
De Topeak ziet er gelikter uit maar mijn versnellingskabels lopen over de buis waar die op rust weet niet of er een uitsparing is anders heb je toch een probleem met stellen.

Topeak Prepstand Max

Afbeelding

Parktool PCS 9

Afbeelding
Fijnste is volgens mij eentje waarbij de klem om de zadelpen gaat, waardoor je fiets hangt. Scheelt een hoop geëmmer met kabels en wielen.
Ik heb gelukkig een schuur en daar heb ik gewoon twee van die takelhaken gemonteerd. Wel de touwen vervangen en wat katrollen toegevoegd.
Voor 20€ was ik klaar.
Wimmert schreef:Ik heb gelukkig een schuur en daar heb ik gewoon twee van die takelhaken gemonteerd. Wel de touwen vervangen en wat katrollen toegevoegd.
Voor 20€ was ik klaar.
Haken aan een touw op ooghoogte zijn niet erg Arbo! Slimme fietsenmakers fabieken er een gewichtje aan om de onbelaste haak uit de gevarenzone te trekken.

Reparatiestandaards met een driehoekig grondvlak vallen erg makkelijk om, beter zijn de versies met 4 poten of een K-poot
Heb een planet standaard. Is vergelijkbaar met de Parktool. Voordeel van een dergelijk standaard dat je de hele fiets uitelkaar kan halen. Kunt klemmen of op het frame of zadelpen maakt de standaard wel zo handig in gebruik. Voordeel tov haken, veel stabieler om aan je fiets te werken.

Een andere optie is een klem die je aan de muur kunt bevestigen scheel je wat ruimte.
Marten, dat heb ik ook! alleen takel ik de haken omhoog kikkerplaat aan de muur om touw vast te zetten werkt super voor twee keer pet maand ;)
Ik gebruik een PCS-10 ( is een PCS-9 maar dan eenvoudig uitklapbaar).
De buishouder cq klem heeft een uitsparing voor kabels; en de houderkop draait alle kanten op.
Hij bevalt me prima.
m-gineering schreef: Reparatiestandaards met een driehoekig grondvlak vallen erg makkelijk om, beter zijn de versies met 4 poten of een K-poot

Ik ben nogal lang en in de hoogste stand; en met een zwaardere fiets heeft ie idd erg de behoefte om te vallen. Met een XL racefiets heeft ie die behoefte minder.
Tijdens lokale fietsevenementen met 'on course support' zie ik fietsenmakers vrijwel altijd een 3hoek grondopp of een 3-poot reparatie standaard gebruiken (soms met 1 parasol....) ik heb er nog nooit een om zien vallen.
Het voordeel van een driepoot is uiteraard dat het ook op een iets hobbelig oppervlak staat zonder wiebelen. Sommige standaards voor hobbyïsten hebben helaas een te lange 'bovenbuis' waardoor het zwaartepunt van het geheel niet boven het zwaartepunt van de driehoek van de poten komt en de standaard maar matig bruikbaar is.
Leon
Walter M schreef: Tijdens lokale fietsevenementen met 'on course support' zie ik fietsenmakers vrijwel altijd een 3hoek grondopp of een 3-poot reparatie standaard gebruiken (soms met 1 parasol....) ik heb er nog nooit een om zien vallen.
In Amerika is alles groter en zwaarder. Als je de afstand tot de kantellijn maar groot genoeg maakt, een horizontaal stuk grond hebt en onderin een hoop ijzer gebruikt, is ook een driepoot stabiel

En in Europa zou je er een parapluie aan binden :roll: )
heb net de PCS-9 gekocht :D je kunt hem zowel horizontaal als verticaal zetten, stabiel zat voor mij :P
cotweetje schreef: je kunt hem zowel horizontaal als verticaal zetten, stabiel zat voor mij :P
je hebt het kennelijk nog niet begrepen, dat komt dan wel ;)
m-gineering schreef:
cotweetje schreef: je kunt hem zowel horizontaal als verticaal zetten, stabiel zat voor mij :P
je hebt het kennelijk nog niet begrepen, dat komt dan wel ;)

Blijkbaar niet :lol: wat dan ?

Hij staat in extra kamer in mijn mega kleine flatje, ik ga geen gaten boren in de broze muren want daar heb je niet eens een klopboor voor nodig dat kan met een tandenstoker nog, ik ga geen gaten in het plafond boren want dan stort de boel volgens mij in, ik heb geen schuur, maar ik ga van weekend klooten dus ik zie het wel, is het niks staat ie zo marktplaats.