Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koolmonoxide branders - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

koolmonoxide branders

Dat is waar. Mijn excuses voor onjuiste berichtgeving.

Ik pas mijn post aan.
Inmiddels heeft een lid van de Hiking-Site community een e-mail gekregen direct van de importeur. Hierin wordt beweerd dat de MSR Pocket Rocket 'plotseling' uit de handel moest.
Dan hebben ze waarschijnlijk bij de importeur (C.J. Agencies?) hun werk niet goed gedaan (te laat ingediend ter beoordeling?), of er was inderdaad iets aan de hand dat onze (over?)bezorgde overheid heeft doen besluiten deze uit de handel te laten halen.
Tja, speculeren waarom de overheid het uit de handel haalt is even handig als iemand citeren die van een buitensportzaak medewerker iets heeft gehoord?

Het kan dus misschien ook te maken hebben dat de CO waarden onverantwoordelijk hoog zijn en de overheid geen zin heeft om ergens een malloot (dood) uit een tentje te vissen omdat hij in een afsloten ruimte zat te koken en werd bedwelmd door CO... maar ik geloof als ik in de buiten lucht of in een goed geventileerde ruimte met mijn Pocket Rocket kook dat het wel zal los lopen.

Enfin ik proef op basis van de postings over de communicatie met de importeur nog ruimte voor speculatie.
Erikcj schreef:Na veel gespeculeer en gegis van jullie kant, hebben wij als CJ Agencies, distributeur voor de Benelux van oa MSR besloten een officiele reaktie te geven.

De Pocket Rocket is inderdaad op last van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit uit de handel genomen. Aangezien de brander gewoon van CE- en zelfs Tüv-keurmerk voorzien is durf ik echt te beweren dat deze veilig is. Bovendien is de brander naar aanleiding van de bevindingen van de VWA 3 maal herkeurd door verschillende internationale keuringsinstituten en zij vinden geen vergelijkbare tekortkomingen.

Met name het ontbreken van een deugdelijk label aan de brander met de boodschap dat de brander niet binnenshuis of in een tent gebruikt mag worden is volgens de VWA belangrijke tekortkoming.
Bovendien is er door de VWA "afvlammen" geconstateerd. Onder afvlammen wordt verstaan dat er in bepaalde situaties kans zou zijn op een afstand tussen branderkop en de vlam, hierdoor zou een onregelmatige verbranding kunnen optreden.
Echter, bij de hertests is door geen van de andere instituten een vergelijkbaar resultaat geconstateerd.

Derhalve is de brander gewoon verkrijgbaar in geheel europa, met uitzondering van Nederland. In Belgie is deze brander dus gewoon normaal verkrijgbaar.

Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende informeer!

Erik (warranty&service CJ Agencies)
Floris (Brandmanager Cascade Designs (TAR,MSR) BeNeLux)
Helder verhaal, compleet en duidelijk!

Dank aan CJ (voor de verklaring) en B@se (voor de posting).
Als je welke brander dan ook in een kleine afgesloten ruimte gebruikt, komt er op een gegeven moment vanzelf meer CO van de brander, simpel omdat het zuurstofgehalte in de lucht minder wordt en daardoor de verbranding minder goed.
Vuur in een tent is per definitie erg onverstandig.
1 ding is zeker: de beste veiligheidsvoorziening zit tussen de oren, als dat gebied tenminste enigermate actief is.
Het punt was en is dat de verschillen tussen gasbranders erg groot zijn.
Wim
Triest bericht onder onze collega-kampeerders met de motor. Soms gaat het met een brander heel erg mis: http://www.nu.nl/binnenland/2933155/ech ... oxide.html
Als ze de tent dicht hebben gemaakt, wat logisch is als je de tent wilt verwarmen, zou het overigens met elke brander gebeurd kunnen zijn.
Leon
Leon schreef:Als ze de tent dicht hebben gemaakt, wat logisch is als je de tent wilt verwarmen, zou het overigens met elke brander gebeurd kunnen zijn.
Maar met de ene brander wel veel sneller dan met de andere. Wim heeft echt wel een punt door op het onderscheid te wijzen.
CO is trouwens niet het enige giftige product van onvolledige verbranding.
Dit is een wel erg treurige manier om gelijk te krijgen.
Wim