aapje99 schreef:wat mij net in het oog sprong was de volgende reactie
waltertje schreef:Elke paar honderd kilometer Finish Line wet lube er op, of vaker als het heel veel regent. Na 10-15.000 gaan ketting en cassette in de container.
ik was altijd van mening dat een ketting maar 5000km mee zou kunnen gaan? dat zou betekenen dat ik net voor mijn volgende tocht voor de zekerheid maar een nieuwe ketting om zou laten leggen (of zelf doen natuurlijk) zodat ie niet voor problemen zou kunnen zorgen in Denemarken (alwaar mijn volgende tocht heen gaat).
Het enige waar ik dan tegenaan zit te hikken is dat dan de cassette ook zou moeten worden vervangen, en dat kost net even wat meer geld dan de ketting.
kan iemand zijn licht hierop werpen?
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nou, laat ik dan zelf maar reageren. Ten eerste rij ik op een ligfiets, en dat betekent dat de ketting veel langer is en de slijtage dus over meer schakeltjes wordt verdeeld. Ten tweede loopt hij door die lengte vrijwel in een rechte lijn, wat heel veel slijtage scheelt. Ten derde blijft de ketting schoner en droger, omdat het crankstel boven het voorwiel zit, in plaats van precies daar waar het meeste water opspat.
Verder is het natuurlijk nogal afhankelijk van de omstandigheden waaronder je fietst. De levensduur van een ketting moet je meten in kilometers in de regen. De kilometers bij droog weer krijg je er gratis bij. Ik fiets het hele jaar door, wat betekent dat ergens in de winter de boel aan gort is. Dan rij ik door totdat het voorjaar aanbreekt en dan vervang ik pas.
Eigenlijk vind ik 5000 km voor een ketting en cassette op een traditionele fiets best lang. Dat lukt denk ik alleen door weinig kracht te zetten en regen te mijden.
Overigens vertrek ik voor een lange tocht in principe altijd met nieuwe banden, ketting en cassette. Geen zin in gedoe onderweg. Als de oude spullen nog niet versleten waren, zet ik ze na thuiskomst wel terug om ze in de winter op te rijden.
Groetjes,
walter