Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingonderhoud - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kettingonderhoud

hoi,

ik reinig mijn ketting ook nooit. Ik gebruik af en toe vrij dikke olie en als ik de (buitenkant van de) ketting dan weer schoner wil hebben dan spuit ik de ketting in met goedkope siliconen-spray. (gekocht bij action, kost ongeveer 1 euro voor een bus).

Mijn huidige ketting op mijn ligger houdt het daarmee alweer 6000 km uit en ik ga ervan uit dat ik er toch minstens het dubbele uit kan halen.
jeroen_ schreef:Mijn huidige ketting op mijn ligger houdt het daarmee alweer 6000 km uit en ik ga ervan uit dat ik er toch minstens het dubbele uit kan halen.
Ketting op een ligfiets is (meestal) véél langer en slijt dus ook véél trager.

.tsooJ
ik lees wat tegenstrijdigheden, mooi! ieder op zijn eigen manier

wat mij net in het oog sprong was de volgende reactie
waltertje schreef:
Revanho schreef:Hoe onderhoud je je ketting (en waarom doe je het zo)?
Elke paar honderd kilometer Finish Line wet lube er op, of vaker als het heel veel regent. Na 10-15.000 gaan ketting en cassette in de container.



Walter
ik was altijd van mening dat een ketting maar 5000km mee zou kunnen gaan? dat zou betekenen dat ik net voor mijn volgende tocht voor de zekerheid maar een nieuwe ketting om zou laten leggen (of zelf doen natuurlijk) zodat ie niet voor problemen zou kunnen zorgen in Denemarken (alwaar mijn volgende tocht heen gaat).

Het enige waar ik dan tegenaan zit te hikken is dat dan de cassette ook zou moeten worden vervangen, en dat kost net even wat meer geld dan de ketting.

kan iemand zijn licht hierop werpen? :lol:
aapje99 schreef:wat mij net in het oog sprong was de volgende reactie
waltertje schreef:Elke paar honderd kilometer Finish Line wet lube er op, of vaker als het heel veel regent. Na 10-15.000 gaan ketting en cassette in de container.
ik was altijd van mening dat een ketting maar 5000km mee zou kunnen gaan? dat zou betekenen dat ik net voor mijn volgende tocht voor de zekerheid maar een nieuwe ketting om zou laten leggen (of zelf doen natuurlijk) zodat ie niet voor problemen zou kunnen zorgen in Denemarken (alwaar mijn volgende tocht heen gaat).

Het enige waar ik dan tegenaan zit te hikken is dat dan de cassette ook zou moeten worden vervangen, en dat kost net even wat meer geld dan de ketting.

kan iemand zijn licht hierop werpen? :lol:
Nou, laat ik dan zelf maar reageren. Ten eerste rij ik op een ligfiets, en dat betekent dat de ketting veel langer is en de slijtage dus over meer schakeltjes wordt verdeeld. Ten tweede loopt hij door die lengte vrijwel in een rechte lijn, wat heel veel slijtage scheelt. Ten derde blijft de ketting schoner en droger, omdat het crankstel boven het voorwiel zit, in plaats van precies daar waar het meeste water opspat.

Verder is het natuurlijk nogal afhankelijk van de omstandigheden waaronder je fietst. De levensduur van een ketting moet je meten in kilometers in de regen. De kilometers bij droog weer krijg je er gratis bij. Ik fiets het hele jaar door, wat betekent dat ergens in de winter de boel aan gort is. Dan rij ik door totdat het voorjaar aanbreekt en dan vervang ik pas.

Eigenlijk vind ik 5000 km voor een ketting en cassette op een traditionele fiets best lang. Dat lukt denk ik alleen door weinig kracht te zetten en regen te mijden.

Overigens vertrek ik voor een lange tocht in principe altijd met nieuwe banden, ketting en cassette. Geen zin in gedoe onderweg. Als de oude spullen nog niet versleten waren, zet ik ze na thuiskomst wel terug om ze in de winter op te rijden.

Groetjes,

walter
aapje99 schreef: Het enige waar ik dan tegenaan zit te hikken is dat dan de cassette ook zou moeten worden vervangen, en dat kost net even wat meer geld dan de ketting.
Hooguit de tandjes vervangen die echt versleten zijn, dus niet de hele cassette !!
aapje99 schreef:Het enige waar ik dan tegenaan zit te hikken is dat dan de cassette ook zou moeten worden vervangen, en dat kost net even wat meer geld dan de ketting.
kan iemand zijn licht hierop werpen? :lol:
Dan koop je een goedkoop model srma-ketting. Die leg je er met het schakeltje zelf op. Als het dan met een paar drupjes olie op de meest gebruikte kransjes niet doorslaat kun je gerust naar Denemakrerken. Als hij wel doorslaat bestel je bij Rose.nl een setje kransjes. Dat kost je echt je kop niet (of je hebt de verkeerde fiets om zo op je budget te moeten letten).
Losse kransjes kan ook, maar het is wel opletten met de lettercodes anders schakelt het niet lekker. Erg lastig te krijgen tegenwoordig.
Leon
ah het valt dus alleszins mee.
Ik begrijp nu inderdaad waar die 10-15.000 vandaan komt met een ligfiets haha.

verder zag ik een shimano deore cassette voor 24€ en kettingen die rond de 20 blijven ook.
weet alleen niet of ik die cassette dan ook moet hebben maar dat kan ik altijd bij de verkoper vragen. zag cassettes oplopen tot 150 piek!

ik vraag me alleen af in hoeverre de cassette aan die slijtage onderhevig is, of dat het meer een verkopersfabel is om gelijk een cassette te kunnen 'slijten'.

Achja, als de ketting breekt leg ik er een nieuwe op onderweg, zoals je zei Leon, en laat ik hem bij thuiskomst vervangen.
Mijn leraar fietsonderhoud vertelde me dat je best ketting en cassette tesamen inwisselt, omdat de slijtage van je ketting ook je cassette heeft aangetast en een nieuwe ketting hierdoor sneller gaat slijten en er nooit helemaal te goed op ligt?

Enige opmerkingen hierover?

Evert
aapje99 schreef:ik vraag me alleen af in hoeverre de cassette aan die slijtage onderhevig is, of dat het meer een verkopersfabel is om gelijk een cassette te kunnen 'slijten'.

Achja, als de ketting breekt leg ik er een nieuwe op onderweg, zoals je zei Leon, en laat ik hem bij thuiskomst vervangen.
Cassette's slijten welzeker, en de slijtage van een ketting en die van de cassette versterken elkaar. Daarom vervangen veel mensen hun ketting eerder dan strikt nodig; op die manier kun je ongeveer drie kettingen per cassette oprijden. Een nieuwe ketting op een totaal versleten cassette is echter vragen om problemen.

Het gevolg van een versleten ketting is overigens zelden een breuk, meer dat het steeds beroerder schakelt, steeds meer herrie gaat maken en je voortandwielen ook snel gaan slijten. Op een gegeven moment gaat de ketting overslaan en dan ben je de sjaak.

Overigens is 150 euro nog lang niet het maximum dat je kunt uitgeven aan een cassette, en 24 euro is lang niet de goedkoopste. Maar beide extremen vind ik niet zo geschikt voor een vakantiefiets. Mijn ervaring is dat je met de PG 980 of 990 van SRAM de meeste kwaliteit hebt voor je euro. Die slijten heel langzaam en blijven tot het bittere eind goed schakelen.

Walter - die de prijs van zijn onderdelen afzet tegen de totale kosten van een vakantie
Ik lees hier veel over de HD-spuit. Zelf gebruik ik een plantenspuit met een inhoud van ca.3 liter. Deze vul ik met water en een scheutje auto-shampo. Ben er zelf iedere keer verbaasd over hoe goed dit werkt met zo weinig water. De lans kun je verstellen van verneveling tot gerichte harde straal. Zo'n spuit kost bij ca.5 ,-. De ketting spoel ik altijd als eerste met de straal af, hierna vernevel ik de fiets waardoor deze onder een schuimlaagje komt te zitten. Afspoelen met dezelfde spuit maar dan slechts gevuld met (warm-)water.
Als m'n ketting smerig is dan poets ik hem met een oude handdoek [neemt goed af] schoon, zeker als ik door de regen gefietst heb.
Af en toe neem ik het achterwiel er uit en maak de cassette schoon.

Vervolgens smeer ik de ketting met WKS olie spray van Wippermann, dit is een olie die ze in [kippen]slachterijen oa. gebruiken, dus waar veel water gebruikt wordt.
Na intrekken of een keer een tochtje gefietst te hebben veeg ik de ketting weer droog en klaar is kees. :wink:

Henk

kunst en fietswerk
Revanho schreef:
Overigens wordt de wijze van onderhoud ook wel bepaald door woonomstandigheden. Ik woon in een appartement en huur een garage voor mijn fietsen. Maar daar heb ik dan weer geen water ter beschikking. Als ik in een huis zou wonen, zou ik anders (en meer) schoonmaken.

Renaat
...is bij deze ook geen excuus meer: http://www.aqua2go.eu/ :wink:
kost wel wat :cry: maar daar staat tegenover dat je er een heleboel andere dingen nog mee kunt doen...
mapel63 schreef: ...is bij deze ook geen excuus meer: http://www.aqua2go.eu/ :wink:
kost wel wat :cry: maar daar staat tegenover dat je er een heleboel andere dingen nog mee kunt doen...
- Ik heb ook geen water in mijn garage, dus alle water dat ik gebruik, moet ik eerste 150 meter dragen.

- Met zaken op een accu die relatief veel stroom gebruiken en maar af en toe gebruikt worden heb ik geen goede ervaring. Na 2-3 jaar (en dus maar na enkele tientallen keren gebruik) is die accu niet veel meer waard.

Renaat