Additionally, paste this code immediately after the opening tag: hete hangijzers ivm een fris fietstochtje - Forum Wereldfietser

hete hangijzers ivm een fris fietstochtje

Hallo,

In feburari vertrek ik in Gent naar Helsinki, wsl met een ferry-oversteek vanuit Talinn (kan evt nog Stockholm, St Petersburg of het hele eind met de fiets worden). Daar spreek ik af met een vriend om verder naar noordkaap of iets in die buurt te fietsen. Op de terugweg brengen we een bezoek aan vrienden in de omgeving Stromsund (zweden)...

Ik heb nog veel tijd om één en ander te regelen maar graag wil ik één vraagstuk zo snel mogelijk van de baan: nieuwe fiets of 'oude' fiets pimpen?

Wat ik heb is een Surly LHT 28''. Breder dan de 50mm die er nu opliggen is niet aan te raden, aangezien ik nu nog maar een cm speling overhou, correct? Is dit dan breed genoeg?

Of is het beter voor een 26'' te gaan? Wat dichter bij de grond lijkt me misschien wel aan te raden.
En/of zal een rohloff naaf mijn (gevoel van) comfort aanzienlijk verbeteren in polaire omstandigheden?

In dit geval zou ik misschien voor een surly troll, eventueel met rohloff naaf durven gaan. Als ik dit doe, dan liefst zo snel mogelijk, om het ding al een beetje te leren kennen. Ik heb me voorgenomen dat, als ik de aankoop doe, ik het komend weekend alle nodige bestellingen wil verzenden.

DUS:
-breedte van de banden, wat is minimaal nodig, en kan dit op een 28'' lht?
-26'' te verkiezen boven 28''?
-rohloff te verkiezen boven derailleur?

Alstublieft, overstelp mij met meningen en adviezen, pro's en con's, val in herhaling, ik heb nog een heel weekend...

Veel dank, Lars

ps is de hele onderneming haalbaar met een koersstuurtje?
Als het frame fatsoenlijk gebouwd is maakt de wieldiameter niet uit voor de hoogte van het bracket
Niks mis met zo'n LHT, maar gezien je beroerde tijdstip zou ik eerst spatborden monteren, en vervolgens kijken wat er nog aan rubber onderpast. Dat is dan breed en comfortabel genoeg als de band niet massief (eg Marathon plus etc) is
De banden zullen er met spikes zijn, vanaf helsinki of misschien vroeger.

Maar is alles echt ondergeschikt aan die spatborden (waar begin ik nou aan :D )? Dat bespaart me wel een hoop gepieker, ruimte in de gang, en ook centen, als mijn derailleurtje en 28'' wielen gewoon voldoen (hetzelfde geldt voor het koersstuurtje :lol: )
Hoe dichter een spatbord op de band zit hoe sneller de ellende. Daar hoopt sneeuw zich binnen een paar minuten op tot een dikke ijskoek en blokkeert zo de wielen en remblokjes. Bij de ketting is ook zo'n mooi verzamelpunt zodat die al snel 10 x zo dik wordt en 't fietsen onmogelijk wordt.
Ik heb de spatborden al heel snel van m'n fiets gesloopt, je hebt ze in sneeuw ook totaal niet nodig.

En als je alleen op gesneeuwploegde wegen fietst maakt de bandbreedte niets uit, als je maar spijkerbanden hebt dan gaat alles goed.
Maar ga je het bos in, over sneeuwscooterpaden of bevroren sneeuwvelden dan is bandbreedte een wereld van verschil.
Hieronder een kort filmpje waarin je goed het verschil kunt zien: waar de een doortrapt valt de ander om.
http://happymtb.org/video/30308/

Veel succes met je reis en laat je ons meegenieten?
Yopie
Het is een oude site die niet meer bijgehouden wordt, maar toch: http://www.icebike.org/
Voor een beredeneerd overzicht van spikebanden: http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp
Yopie schreef:Hoe dichter een spatbord op de band zit hoe sneller de ellende. Daar hoopt sneeuw zich binnen een paar minuten op tot een dikke ijskoek en blokkeert zo de wielen en remblokjes.
Sneeuw, modder en ijs combineert idd niet met spatborden. Maar voor je zover gekomen bent heb je al heel wat afgeleden met regen en pekelwater, en doe je een moord voor een paar droge sokken ;)
m-gineering schreef:
Yopie schreef:Hoe dichter een spatbord op de band zit hoe sneller de ellende. Daar hoopt sneeuw zich binnen een paar minuten op tot een dikke ijskoek en blokkeert zo de wielen en remblokjes.
Sneeuw, modder en ijs combineert idd niet met spatborden. Maar voor je zover gekomen bent heb je al heel wat afgeleden met regen en pekelwater, en doe je een moord voor een paar droge sokken ;)
Oja, das waar, je moet natuurlijk eerst door regen voor je bij sneeuw komt. Was ik even vergeten. :D

Ik zie bij mijn vorige berichtje een heel irritant reclame linkje bij het woordje 'kort'. Een Zweedse dejtingsajt. :lol:
Hellup, ik krijg het niet weg, als ik het probeer te verwijderer komen er nog drie bij! Wat nu?!
Yopie schreef:Ik zie bij mijn vorige berichtje een heel irritant reclame linkje bij het woordje 'kort'. Een Zweedse dejtingsajt. :lol:
Hellup, ik krijg het niet weg, als ik het probeer te verwijderer komen er nog drie bij! Wat nu?!
Vreemd, nu is dat linkje weg.
Of ik slaap nog en zie 't niet staan. :)
Oké dankje.
Yopie je filmpje doet me watertanden en ik heb altijd (of toch al lang)al een gewild, maar je punt is duidelijk en ik bedacht ook al dat we niet veel van de baan zullen afwijken, hoogstens een klein beetje naar een kampeerplekje. We nemen ook sneeuwschoenen mee voor als we toch een stukje in de wouden willen verdwalen.

Dan rest de concrete vraag: weet iemand of men de nokian 700c extreme 294 op mijn 28'' LHT krijg. Volgens mij lukt het net, of net niet, een klein verschil, maar ik zou dit graag weten voor ik bandjes bestel :wink:
lamaes schreef:
Dan rest de concrete vraag: weet iemand of men de nokian 700c extreme 294 op mijn 28'' LHT krijg. Volgens mij lukt het net, of net niet, een klein verschil, maar ik zou dit graag weten voor ik bandjes bestel :wink:
Wat ik hier aan Surly documentatie heb liggen gaat niet verder dan 26* 2.1" of 700c x 40mm Dat is een heel eind verwijderd van een 2.1 brede 622mm band die bovendien vrij vierkante schouders heeft. Ga er maar vanuit dat die band alleen in een dedicated 29-er past
Dedicated? Kom je me hier vertellen dat mijn LHT niet dedicated is? :(

De meest recente LHT 28'' hebben volgens de website clearance voor 42 (met spatbordjes) of 45mm(zonder). Ik heb er alleszins duremes 50mm op liggen en dat geeft geen enkel probleem, is zelfs ronduit zalig. Maar zoals eerder vermeld, ik heb slechts een cm over en met de nokian extremes komt er wellicht een kleine 7mm bij aan de bovenkant...of misschien zelfs meer...
Maar ze hebben er ook van 700c x 47mm bij Nokian: http://www.bike-components.de/products/ ... ifen-.html
Die dan maar?

Maar vooralsnog is de hele onderneming dus volgens u, geacht forumlid, zeer wel haalbaar zonder rohloff en 26''?
Kijk eens beter op de site van Peter White waar ik eerder een link naar plaatste. Daar staan ook echte breedte maten. Het probleem is natuurlijk dat er in Nederland en Belgie niet veel ervaring is. Je wilt de breedste banden die nog passen, maar je wilt geen band kopen die net te groot blijkt, want ze zijn duur. Er is toch ook een amerikaans LHT forum? Kun je daar niet eens vragen wat er in werkelijkheid past?
Wim
Wim ik heb mijn vraag ivm de nokian extremes gepost op twee forums. Op één ervan vind ik mijn post niet meer terug (wsl een foutje van mij) en op de andere tot op heden geen antwoord. Welk forum had jij in gedachten?

En aangezien de nieuwe fiets nu van de baan is, blijft wel wat budget over 8) en dat zal ook nodig zijn...ik dacht aan een extra wheel 28'' en voor én achterdragers, zodat ik zeker niet hoef te sukkelen, bij normale belading alles mooi verdelen en indien nodig kan ik ook belachelijk veel meenemen dan. Iemand aanbevelingen en/of opmerkingen ivm deze setup? (momenteel heb ik enkel een bob yak en stuurtas dus ik dien alles nog aan te schaffen)

Ik vermoed dat de studded tires in Polen ook reeds van pas zullen komen maar helemaal zeker ben ik dit niet. Opties in dit verband: spikebanden meenemen in bagage, spikebanden versturen van thuis uit naar helsinki, spikebanden onderweg kopen....iemand uitlsuitsel? (ik neig naar optie één)

merci, lars