Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gates centertrack riemaandrijving - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

gates centertrack riemaandrijving

gios schreef:Riemspanner voor de auto is er al. Voor een fiets zal die ook wel gefabriekt kunnen worden. :wink: Als dat al nodig is. Derailleur voor riem is lastiger :lol:
Net als bij een nokkenasaandrijving is er bij een fiets een spanmechanisme, dat na het op spanning zetten van de riem gefixeerd wordt. Een uitzondering hierop was de tandriemtransmissie van Thun, die de spanning verhoogde naarmate je harder trapte. Het biopace effect daarvan was bijzonder onaangenaam
m-gineering schreef:
gios schreef:Riemspanner voor de auto is er al. Voor een fiets zal die ook wel gefabriekt kunnen worden. :wink: Als dat al nodig is. Derailleur voor riem is lastiger :lol:
Net als bij een nokkenasaandrijving is er bij een fiets een spanmechanisme, dat na het op spanning zetten van de riem gefixeerd wordt. Een uitzondering hierop was de tandriemtransmissie van Thun, die de spanning verhoogde naarmate je harder trapte. Het biopace effect daarvan was bijzonder onaangenaam
Ik leer hier dagelijks bij :D :wink:
jumbo schreef:Ik zie in tegenstelling tot Duitse en Amerikaanse fietsenbouwers dat er bij ons in Nederland nog geen aanbieders van fietsen zijn met de zgn gates centertrack riemaandrijving.
Volgens mij kwam Gates eind 2010 al met het nieuws over de komst van centertrack-riemaandrijving

Het gaat voor mij om een nog te bestellen woon-werk fiets om het gehele jaar te gebruiken. ( alfine 11 of rohloff )
Centre Track doet inmiddels stapje voor stapje zijn intrede. De moeizame verkrijgbaarheid was 1 van de redenen dat nog niet veel Nederlandse fabrikanten met de CT riem kwamen. Nederland is nu eenmaal vaak als laatste aan de beurt. Ondanks dat Nederland een echt fietsland is, is onze markt erg klein. De VS en Duitsland hebben altijd als eerste de beschikking over nieuwe technieken.

Alfine 11 met tandriem is vooralsnog niet sterk aan te raden. Er gaan nogal wat Alfine-naven stuk onder de extra last van de riem, mede doordat de fietsfabrikanten die dit leveren zich niet aan extra stijfheidseisen hoeven te houden. Rohloff stelt strenge stijfheidseisen om te voorkomen dat zijn naven overbelast raken.
Waarom gaan die naven stuk dan?
Kunnen de lagers niet goed tegen de constante druk die door de riem geleverd word ivm met de voorspanning?
Wimmert schreef:Waarom gaan die naven stuk dan?
Kunnen de lagers niet goed tegen de constante druk die door de riem geleverd word ivm met de voorspanning?
een riem kent weinig flex in het horizontale vlak, lang leve de ketting (en de beurs) :)
Een riem is meer voor mensen die in een SUV rijden, maar nooit in de modder, bang voor vieze handen en vervuilde broekspijpen ;)
Wimmert schreef:Waarom gaan die naven stuk dan?
Kunnen de lagers niet goed tegen de constante druk die door de riem geleverd word ivm met de voorspanning?
Zou zomaar kunnen. Een beter lager in die naaf is niet zo moeilijk maar wel duurder en daar hebben ze een hekel aan. :lol:
AB schreef:
Wimmert schreef:Een riem is meer voor mensen die in een SUV rijden, maar nooit in de modder, bang voor vieze handen en vervuilde broekspijpen ;)
Leuk he? Hokjes invullen...
Veel van mijn tandriemklanten houden niet van SUVs en hebben vaak helemaal geen auto. Die doen alle dagelijkse kilometers door weer en wind en zijn zeer happy met het gemak van een riem. En dat mag wat kosten, ja.
Van de santos -site :

O ja, we gebruiken nog geen Center Track riemsystemen. Die zijn we nog aan het testen. De huidige Center track systemen slijten nog te snel. Daarom gebruiken we ons bewezen en slijtvaste systeem.

En zo hoort `t...eerst uitgebreid zelf testen.
AB schreef:
Wimmert schreef:W
een riem kent weinig flex in het horizontale vlak, lang leve de ketting (en de beurs) :)
Een riem is meer voor mensen die in een SUV rijden, maar nooit in de modder, bang voor vieze handen en vervuilde broekspijpen ;)
euh :shock:
Geen SUV, wel veel modder, veel kilometers, veel verre reizen, en veel fietsen met een riem. En waar pas ik nu in?
Marco Meijerink schreef:
AB schreef:
Wimmert schreef:W
een riem kent weinig flex in het horizontale vlak, lang leve de ketting (en de beurs) :)
Een riem is meer voor mensen die in een SUV rijden, maar nooit in de modder, bang voor vieze handen en vervuilde broekspijpen ;)
euh :shock:
Geen SUV, wel veel modder, veel kilometers, veel verre reizen, en veel fietsen met een riem. En waar pas ik nu in?
Oja, is waar ook, je kunt er ook nog gewoon mee fietsen natuurlijk :), al dan niet in een sponsorteam ;)
Ik heb ooit een SUV ontworpen, maar heb toch een enorme hekel aan die dingen... Ik rij toch graag zoveel mogelijk met een tandriem. Ongesponsord.

De meeste SUV rijders kopen E-bikes!
Christophorus schreef: De meeste SUV rijders kopen E-bikes!
of ze krijgen er een koga gratis bij :)
Gaat die D12 nog in produktie? Of wacht VM eerst nog op het geld van GM?
Wimmert dank voor de educatie!
Wat ik soms jammer vind aan 'winkeltje spelen', is dat ik daardoor weinig tijd heb om mij echt in materie te verdiepen. En wereldfietserweekeindjes lukken ook vaak niet.
Maar gelukkig zijn er altijd klanten die mij datgene leren waar ik niet aan toekom.
En tja, en als het dan rustig is in de winkel, dan ga ik fietsen :lol:
Ach Eric als nah-er heb ik dan weer veel tijd.
Ik wou dat ik winkeltje / techneut mocht spelen :wink:
Ik vond de test van jouw fiets in Fuldatal al veelzeggend genoeg ;).

_________________
/Marten
Ik heb het filmpje nog eens nagekeken maar zag niet bijzonders.Wat heb ik gemist?
AB schreef:Gaat die D12 nog in produktie? Of wacht VM eerst nog op het geld van GM?
Geen idee... Ik verwacht er niet veel van. En die 3 miljard die VM van GM eist is de zoveelste paniekvoetbal-actie. Erg jammer dat de focus nooit op het bouwen van auto's gericht was...

Maar terug on-topic. We hebben het over de Center Track.
arnob schreef:
Ik vond de test van jouw fiets in Fuldatal al veelzeggend genoeg ;).

_________________
/Marten
Ik heb het filmpje nog eens nagekeken maar zag niet bijzonders.Wat heb ik gemist?
Een excursie naar Rohloff met een demonstratie riem laten overspringen (Erik een tand, Dennis van Rohloff 'locker'2 tanden ;) )
m-gineering schreef:
arnob schreef:
Ik vond de test van jouw fiets in Fuldatal al veelzeggend genoeg ;).

_________________
/Marten
Ik heb het filmpje nog eens nagekeken maar zag niet bijzonders.Wat heb ik gemist?
Een excursie naar Rohloff met een demonstratie riem laten overspringen (Erik een tand, Dennis van Rohloff 'locker'2 tanden ;) )

Wat was buiten de smering ook al weer het nadeel van een ketting? Levensduur?
Waarom gaan die naven stuk dan?
De kracht op de naaf uitgeoefend door de riem is in principe de som van (1) de voorspanning vd. riem en (2) de kracht welke door de fietser wordt uitgeoefend.

(1) Deze is bij een riem duidelijk veel groter dan wat bij een ketting gangbaar is (quasi geen voorspanning).

(2) Bepalend in deze is enerzijds het koppel op de crankas (idem bij riem en ketting) en de ratio gegeven door het kettingwiel voor en het kransje achter. Bij de meeste kettingfietsen met Nexus is deze ~3 (~48/16), bij de meeste riemfietsen echter eerder ~2.3 (bvb. Trek Soho 55/24) (Nexus raad aan bij een kettingfiets niet lager dan 2 te gaan, juist om de naaf te ontzien).

Dus duidelijk wordt een naaf met riem veel zwaarder belast dan wat bij een ketting het geval is. De fabrikant heeft in principe de keuze tussen een zwaardere naaf, met dus beter lagers, en/of een duidelijk hogere ratio voor/achter. In die optiek gezien denk ik dat op termijn de zwaarder uitgevoerde Rohloff naaf beter zal scoren dan de Nexus, welke naar mijn idee minder geschikt is voor een riem.

Bartho
AB schreef:Wat was buiten de smering ook al weer het nadeel van een ketting? Levensduur?
* Je kan er geen dure nieuwe frames mee verkopen;
* Het kost meer moeite om de klant een naafversnelling aan te smeren.

grtjs,
Walter