door
Bartho » vr 12 okt, 2012 14:16
Waarom gaan die naven stuk dan?
De kracht op de naaf uitgeoefend door de riem is in principe de som van (1) de voorspanning vd. riem en (2) de kracht welke door de fietser wordt uitgeoefend.
(1) Deze is bij een riem duidelijk veel groter dan wat bij een ketting gangbaar is (quasi geen voorspanning).
(2) Bepalend in deze is enerzijds het koppel op de crankas (idem bij riem en ketting)
en de ratio gegeven door het kettingwiel voor en het kransje achter. Bij de meeste kettingfietsen met Nexus is deze ~3 (~48/16), bij de meeste riemfietsen echter eerder ~2.3 (bvb. Trek Soho 55/24) (Nexus raad aan bij een kettingfiets niet lager dan 2 te gaan, juist om de naaf te ontzien).
Dus duidelijk wordt een naaf met riem veel zwaarder belast dan wat bij een ketting het geval is. De fabrikant heeft in principe de keuze tussen een zwaardere naaf, met dus beter lagers, en/of een duidelijk hogere ratio voor/achter. In die optiek gezien denk ik dat op termijn de zwaarder uitgevoerde Rohloff naaf beter zal scoren dan de Nexus, welke naar mijn idee minder geschikt is voor een riem.
Bartho