door
Leon » di 16 aug, 2005 10:16
Hoi McJan,
Jammer dat je thuis te weinig met dit balhoofdstel hebt kunnen fietsen. Bij een nieuwe fiets is het normaal dat een en ander zich zet en na een tijdje nagesteld moet worden. Maar het is geen ramp. Je fiets valt niet uit elkaar en een balhoofdstel is te vervangen. Prijzen varieren van een paar tientjes tot meer dan honderd euro. Maar als je zo'n duur model hebt dan weet je dat wel.
Het ding moet dus afgesteld worden. Daarvoor heb je normaliter een platte sleutel (lagerschaalsleutel) nodig voor de onderste moer. Daarvoor ga je dus best naar een fietsenmaker.
Op
http://www.m-gineering.nl - staat het zo beschreven:
"Afstellen
Een goed afgesteld balhoofdstel draait soepel en klappert niet. Beoordeel de afstelling door het frame op te tillen en iets schuin te houden: de vork moet soepel gaan draaien. En laat het frame stuiteren op de opgepompte voorband: dan moet je geen rammels horen. Bij het heen en weer schuiven van de fiets met ingetrokkken voorrem moet er geen tik te voelen zijn.
Een Ahead balhoofdstel stel je af door het centrale afdekdopje vaster te draaien met de voorbouw los (anders wil het stuur niet schuiven). Draai de inbusleutel met ??n vinger vast en probeer de afstelling Zet na het afstellen het stuur weer vast! Krijg je een Ahead balhoofdstel niet goed afgesteld, probeer dan eens een andere stuurpen: het komt voor dat het aanlegvlak op de stuurpen niet haaks op de boring staat.
Een gewoon balhoofdstel stel je af met de stuurpen vastgedraaid. Door de vervorming in de binnenbalhoofdbuis wordt de buis namelijk iets korter. Houdt het stuur tegen met de arm die ook de lagerschaal sleutel vasthoudt, en draai de bovenste moer goed vast. "
(of lees het zelf direct op
http://www.m-gineering.nl/balhoofd.htm)
Groet en succes,
Leon