Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom breken mijn spaken? - Forum Wereldfietser

Waarom breken mijn spaken?

Afgelopen weken ben ik in Frankrijk vier keer onaangenaam verrast met materiaalpech.
Derailleur stuk (moeten vervangen) en vervolgens nog drie keer een spaakbreuk (en geweldige slag in achterwiel, waardoor fietsen niet meer ging). Veel fietsenmakers gezien dus.
En ik kan je vertellen: het voelt heel onplezierig om je fiets niet te kunnen vertrouwen. Ik heb een 1,5 jaar oude Koga Randonneur, m??r dan voldoende geschikt dus voor een fietsvakantie over geasfalteerde wegen. Op mijn eerdere fietsen (van aanzienlijk mindere kwaliteit) heb ik veel extremere dingen gedaan en nooit materiaalpech gehad.

Heb ik gewoon veel pech gehad of kan er een andere oorzaak zijn? En nee, ik ben niet 100 kilo aangekomen sinds de vorige vakanties (ben maar 55 kg) en heb ook geen loeizware achtertassen. Wel een fietskar (bevestiging aan frame), maar ook dat is niet nieuw.

Sandra
Hoi Sandra,
Hoeveel km heb je op die fiets gefietst?
Heb je de spaken laten naspannen na 500 ? 1000 km?
Na 1,5 jaar zit er nog ruim garantie op een fiets, tenzij je er inmiddels de hele wereld mee befietst hebt maar ik meen te bergijpen dat dat niet zo is.
Groet,
Leon

Hoi, sandra

Ik heb vroeger ook een Koga randonneur gehad. Ik weeg 95 kilo en had veel baggage bij en nooit problemen mee gehad. Als deze problemen als een materiaal constructie gezien kunnen worden moet je dit vegoed krijgen. Ik weet niet of dit de eerste keer is dat je met een kar erachter ging fietsen, maar als je natuurlijk een berg moet op fietsen wordt wel het achterwiel exstra zwaar belast, en dat zou er toe kunnen lijden dat je daar door de boel kapot trekt. :cry:
- (aub verwijderen)