Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 1ste trekkingsfiets voor mijn zoon - Forum Wereldfietser

1ste trekkingsfiets voor mijn zoon

1
Nee: schijfremmen en verende vork. De rest is evenmin geweldig. Lees dit eens: http://wiki.wereldfietser.nl/images/c/c ... kantie.pdf
Wim
Een vakantiefiets kopen doe je niet in een paar dagen. Daar trek je een tijdje voor uit. Of je moet genoeg geld hebben. Ook bij deze fiets zijn er weer een paar dingen die je niet wilt hebben, als je de fiets als vakantiefiets gaat gebruiken. (voorvork, remmen etc)

Mijn advies zou zijn, eerst het forum is door te spitten om te kijken waaraan een vakantiefiets zou moeten voldoen. Zo kan je vervolgens fietsen gaan zoeken die aan die voorwaarden voldoen. Hoewel deze fiets wel meer in de buurt komt dan die 2 fietsen van gisteren.
ik heb al heel wat door gelezen en iedereen zweert bij koga's. Nu verwacht mijn zoon, dat papa wel even zijn knip open stelt voor een echte vakantiefiets: koga worldtraveller of iets dergelijks. Nou nee dus. Inderdaad deze fiets heeft alles wat ook mijn hartje begeerd nmaar alleen het prijs kaartje niet.
Nu zie ik wel veel koga's voor een schappelijke prijs op mp staan maar dit lijken me toch vaak meer stadsfietsen en geen vakantiefiets.

Misschien moet ik de vraag anders stellen: Weet iemand een betaalbaar alternatief voor een koga miyata worldtraveller?
Richtprijs 600euro-800euro
Ik heb zelf een nieuwe Trek X500(2013 model), wel hier en daar dingen aan veranderd, voor het persoonlijk comfort. En was rond de 900 euro kwijt zonder persoonlijke dingen zoals het zadel.

Sindsdien elke zondag een beetje op pad, en ondertussen bevalt de fiets nog steeds goed. Mijn eerste lange afstand vakantie staat in zomer 2013 geplant.
legnumfan schreef:ik heb al heel wat door gelezen en iedereen zweert bij koga's. Nu verwacht mijn zoon, dat papa wel even zijn knip open stelt voor een echte vakantiefiets: koga worldtraveller of iets dergelijks. Nou nee dus. Inderdaad deze fiets heeft alles wat ook mijn hartje begeerd nmaar alleen het prijs kaartje niet.
Nu zie ik wel veel koga's voor een schappelijke prijs op mp staan maar dit lijken me toch vaak meer stadsfietsen en geen vakantiefiets.

Misschien moet ik de vraag anders stellen: Weet iemand een betaalbaar alternatief voor een koga miyata worldtraveller?
Richtprijs 600euro-800euro
Kwestie van geduld hebben, ik heb even gezocht maar kan op het moment weinig interessante fietsen vinden.
Ik zou voor een 26" zoeken naar bijvoorbeeld Snel Savanne, VSF t400, Koga worldtraveller, Santos travelmaster,

Voor 28" bijvoorbeeld Snel Safari, koga traveller of randonneur, Santos travelmaster.

Zoals gezegd, moet met genoeg geduld voor dit budget te vinden zijn.
2de hand atb kopen, verende voorvork vervangen door een starre, bagagerekken erop en klaar ben je.. makkelijk te doen voor rond de e800..succes
Niet de meest voor de hand liggende oplossing kenben...
dvdc15 schreef:Niet de meest voor de hand liggende oplossing kenben...
Maar wel een haalbare, lijkt me. Tweedehands MTB's zát, alleen die starre voorvork hebben ze vaak niet.
dvdc15 schreef:Niet de meest voor de hand liggende oplossing kenben...
+1
Een MTB kan zeker maar er zijn een aantal randvoorwaarden waar je rekening mee moet houden. Ik zie inderdaad ook niet in waarom je als je een fiets zoekt meteen aan deze optie moet beginnen.
Legnumfan: Lees de wiki! Over het kopen van de eerste fiets, het kopen van een 2ehands, het ombouwen van een nog niet geschikte fiets etc. staat er heel veel.
Leon
Als je naar mijn eigen ervaring zou vragen, zou ik een VSF T400 adviseren. Ik heb deze voor mijn 21e verjaardag gekregen voor mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. Die van mij lag wel boven de prijsklasse van 800€, maar wellicht kun je ergens een tweede hand krijgen.

Prachtige fiets, 26'' wielen, magura remmen (hydraulisch) shimano deore derailleur.

al met al een hele degelijke fiets. Ik geloof dat de fietsen uit 2010 en jonger stukken goedkoper zijn dan die van 2011 en later
aapje99 schreef:Als je naar mijn eigen ervaring zou vragen, zou ik een VSF T400 adviseren. Ik heb deze voor mijn 21e verjaardag gekregen voor mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. Die van mij lag wel boven de prijsklasse van 800€, maar wellicht kun je ergens een tweede hand krijgen.
Dat is niet erg realistisch want er zijn er in Nederland niet veel van verkocht en de eigenaren zijn er erg tevreden mee. :D
Dat in vergelijking met de Koga's. Eigenaren zijn daar ook wel tevreden mee, maar ze willen weer iets nieuws, vaak electrisch.
De grote gevraagde maat maakt het wel lastiger. In de gemiddelde fietsenstalling kun je wel zien waarom, al kan ik in het Noorden van het land niet standaard over de menigte heenkijken.
Leon
Leon schreef:
aapje99 schreef:Als je naar mijn eigen ervaring zou vragen, zou ik een VSF T400 adviseren. Ik heb deze voor mijn 21e verjaardag gekregen voor mijn fietstocht naar Santiago de Compostela. Die van mij lag wel boven de prijsklasse van 800€, maar wellicht kun je ergens een tweede hand krijgen.
Dat is niet erg realistisch want er zijn er in Nederland niet veel van verkocht en de eigenaren zijn er erg tevreden mee. :D
Dat in vergelijking met de Koga's. Eigenaren zijn daar ook wel tevreden mee, maar ze willen weer iets nieuws, vaak electrisch.
De grote gevraagde maat maakt het wel lastiger. In de gemiddelde fietsenstalling kun je wel zien waarom, al kan ik in het Noorden van het land niet standaard over de menigte heenkijken.
Leon
hahaha eens. ben ook zeker niet van plan mijn fiets te verkopen voorlopig. zou niet weten waarom!
Het kopen van een ATB is wellicht 'niet de meest voor de hand liggende oplossing' maar dat wil niet zeggen dat het geen oplossing is die kan voldoen aan eisen die gesteld worden aan.
Wanneer iedereen alleen maar dacht aan de meest voor de hand liggende oplossing waren we elke dag weer aan het wachten dat de bliksem insloeg in een boom en dan maar hopen op vuur.. :roll:

@leon een atb is ook een fiets...en gezien het budget is een atb veel makkelijker te vinden dan een op en (over the) top wereldfiets
VSF T400, 26".. atb is veelal ook 26" mmm ligt t aan mij ook zie ik overeenkomsten?
Zat atb met oogjes , starre voorvork kost nog geen 75e.
@leon Elke fiets dient aan bepaalde randvoorwaarden te doen maar het is nu niet zo dat het hier gaat over een ombouwen van een trabant tot een formule1 auto..

Persoonlijk vind ik dat er soms wel iets teveel eisen worden gesteld aan de trekkingfietsen alsof iedereen 20.000km achtereen op pad is, volledig bepakt etc.
Maar (ook) ik ben bevooroordeeld aangezien ik mijn fietsvakantie rijd op een oude trek 6500slr atb (mijn vriendin Santos STR travel 01)waar ik voor de laatste vakantie de geveerde voorvork eruit heb gehaald en vervangen door een starre. Daarvoor gewoon met de geveerde op pad geweest maar de besparing op de kg scheelt net genoeg om in de fietsdoos al mijn spullen te doen en onder de 20kg te blijven.
Behoren wellicht in de ogen van menigeen dan ook niet tot de diehard wereldfietsreizigers. We fietsten tot nu toe alleen in de tropen met achtertassen, gem. 80-110km per dag en 's avonds gewoon n hotel/B&B...maar dan wel wel weer zonder GPS kaart/routes.
Wellicht dat de leeftijd meespeelt, begin 40 dus nog vrij flexibel in de rug waardoor een diepere zit wellicht eenvoudiger is dan voor de oudere fietsers onder ons (dit schrijvende op het gevaar dat ik de nodige kritiek over mee heen krijg..).

Mbt fietsen en merken, in dit geval maakt het mij niets uit en gewoon uitgegaan van de goedkoopste optie.. de atb (2006) had ik al en een tubus bagagedrager was snel gekocht, net zoals de schwalbe marathon banden ( ja de oude originele wielen zitten er nog steeds in). Voldoet mijn inziens prima zeker met de starre voorvork en magura hs33 remmen. Alleen 48t is wellicht iets teveel van het goede, 46t had zeker ook goed geweest (lees soms makkelijker).
Bedenk me net het volgende, ik ben namelijk ook lid geworden van dit forum om te kijken wat "nou een beetje een goed fietsje" is. Leon heeft daar uiteindelijk een mooi topic over geopend, wellicht kan dat je helpen

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =8&t=18057

ik weet niet of het al gezegd is, maar anders nog eens ;-)
en kijk anders hier even
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... 11&t=18252

is wel een damesframe maar ach, als je je daar zorgen om moet gaan maken;)
Hij moet een maat 60 / 61 hebben dacht ik.
Dan is maat 50 wel heel erg te klein
De jonge prins van 190 cm heeft erg weinig aan zo'n kabouterframe :lol:
hahaha niet over nagedacht sorry.

hoewel mijn frame ook tamelijk klein is bedenk ik me, zou alleen niet weten wat precies. Is dat bij VSF niet gebruikelijk?