Nachttreinen hebben vaak last van vertragingen. Een overzicht van 9 ritten die ik tussen verschillende bestemmingen heb gemaakt:
februari 2011
City Night Line Utrecht – Kopenhagen: keurig op tijd.
City Night Line Kopenhagen – Utrecht: tot Emmerich op tijd. In Emmerich komt de Nederlandse locomotief, die de Duitse moet vervangen (vanwege de verandering van spanning in de bovenleiding, zie hier) echter een half uur te laat. In Arnhem staat de trein weer een tijd lang stil. De conducteur meldt dat er grote problemen zijn bij Utrecht Centraal. Uiteindelijk gaat de trein toch verder en komen we met een uur vertraging in Utrecht aan.
september 2011
City Night Line Bazel - Utrecht: op tijd in Emmerich. Daar staat de trein echter veel langer stil dan de gebruikelijke 10 minuten. Met een half uur vertraging boemelen we Nederland binnen.
oktober 2011
City Night Line Utrecht – Bazel: keurig op tijd.
City Night Line Basel – Utrecht: weer lang oponthoud bij Emmerich met een half uur vertraging als resultaat.
maart 2012
City Night Line Utrecht – Bazel: keurig op tijd.
City Night Line Bazel – Utrecht: in Keulen heeft de trein al een uur vertraging. Bij Arnhem is dit opgelopen tot 80 minuten. De conducteur meldt dat er ’s nachts in Duitsland een seinstoring is geweest en deelt Duitse vertragingsformulieren uit.
Ik verstuur het ingevulde vertragingsformulier op naar Duitsland. Een paar weken later krijg ik een envelop van de Deutsche Bahn met twee brieven erin. De eerste is een verzoek om mijn bankrekeningnummer met BIC en IBAN codes nog eens in te vullen, hoewel ik dat op het eerste formulier al had gedaan. De tweede brief is een soortgelijk verzoek aan een reiziger uit Engeland (in het Duits!). Blijkbaar is dit per abuis naar mij gestuurd; de Brit heeft misschien wel een lege envelop ontvangen...
april 2012
City Night Line Utrecht – Praag: prima op tijd.
EuroNight Linz – Hannover: vertrekt op tijd uit Linz. We hopen dat de trein 's ochtends rond 6:15 in Hannover zal zijn, waar om 6:40 een rechtstreekse trein naar Schiphol vertrekt. Helaas arriveren we met 40 minuten vertraging in Hannover. Ditmaal hebben we geen vertragingsformulier gekregen, terwijl vertraagd aankomen in Hannover wel iets vervelender is dan vertraagd aankomen in Utrecht: de intercity naar Schiphol is namelijk al weg. De volgende rechtstreekse trein gaat pas twee uur later. Daarin hebben we geen gereserveerde fietsplekken. Bovendien zijn we dan – als alles goed gaat – pas om 14:00 thuis, terwijl ik om 14:30 een afspraak bij de tandarts heb...
Dus nemen we de eerstvolgende regionale trein die vanuit Hannover de goede kant op gaat, met Rheine als eindbestemming. Daar hebben we 25 minuten de tijd om koffie te drinken voor het vertrek van de volgende trein naar Bad Bentheim. Deze boemel heeft echter al 5 minuten vertraging, terwijl we in Bad Bentheim maar 7 minuten overstaptijd hebben. Toch gaat het lukken: de mobiele plateaus die toegang geven tot de Grensland Express (zie hier) zijn nog net niet weggehaald!
En in Hengelo halen we de intercity naar het westen. Een jongen met skateboard heeft de krappe fietsplek al bezet, maar maakt gelukkig ruimte voor onze fietsen. De rest van de klapstoelbezetters voelt, zoals gebruikelijk, niet de minste aandrang om even opzij te gaan. In Almelo en Deventer stappen echter nog meer mensen met fietsen in, zodat fietsers in dit deel van de trein een beslissende machtsfactor worden.
Tegen 13:30 zijn we thuis. Op de deurmat ligt post uit Duitsland. De Deutsche Bahn heeft besloten dat we 10 euro p.p. terugkrijgen voor de vertraging van een maand geleden!
februari 2011
City Night Line Utrecht – Kopenhagen: keurig op tijd.
City Night Line Kopenhagen – Utrecht: tot Emmerich op tijd. In Emmerich komt de Nederlandse locomotief, die de Duitse moet vervangen (vanwege de verandering van spanning in de bovenleiding, zie hier) echter een half uur te laat. In Arnhem staat de trein weer een tijd lang stil. De conducteur meldt dat er grote problemen zijn bij Utrecht Centraal. Uiteindelijk gaat de trein toch verder en komen we met een uur vertraging in Utrecht aan.
september 2011
City Night Line Bazel - Utrecht: op tijd in Emmerich. Daar staat de trein echter veel langer stil dan de gebruikelijke 10 minuten. Met een half uur vertraging boemelen we Nederland binnen.
oktober 2011
City Night Line Utrecht – Bazel: keurig op tijd.
City Night Line Basel – Utrecht: weer lang oponthoud bij Emmerich met een half uur vertraging als resultaat.
maart 2012
City Night Line Utrecht – Bazel: keurig op tijd.
City Night Line Bazel – Utrecht: in Keulen heeft de trein al een uur vertraging. Bij Arnhem is dit opgelopen tot 80 minuten. De conducteur meldt dat er ’s nachts in Duitsland een seinstoring is geweest en deelt Duitse vertragingsformulieren uit.
Ik verstuur het ingevulde vertragingsformulier op naar Duitsland. Een paar weken later krijg ik een envelop van de Deutsche Bahn met twee brieven erin. De eerste is een verzoek om mijn bankrekeningnummer met BIC en IBAN codes nog eens in te vullen, hoewel ik dat op het eerste formulier al had gedaan. De tweede brief is een soortgelijk verzoek aan een reiziger uit Engeland (in het Duits!). Blijkbaar is dit per abuis naar mij gestuurd; de Brit heeft misschien wel een lege envelop ontvangen...
april 2012
City Night Line Utrecht – Praag: prima op tijd.
EuroNight Linz – Hannover: vertrekt op tijd uit Linz. We hopen dat de trein 's ochtends rond 6:15 in Hannover zal zijn, waar om 6:40 een rechtstreekse trein naar Schiphol vertrekt. Helaas arriveren we met 40 minuten vertraging in Hannover. Ditmaal hebben we geen vertragingsformulier gekregen, terwijl vertraagd aankomen in Hannover wel iets vervelender is dan vertraagd aankomen in Utrecht: de intercity naar Schiphol is namelijk al weg. De volgende rechtstreekse trein gaat pas twee uur later. Daarin hebben we geen gereserveerde fietsplekken. Bovendien zijn we dan – als alles goed gaat – pas om 14:00 thuis, terwijl ik om 14:30 een afspraak bij de tandarts heb...
Dus nemen we de eerstvolgende regionale trein die vanuit Hannover de goede kant op gaat, met Rheine als eindbestemming. Daar hebben we 25 minuten de tijd om koffie te drinken voor het vertrek van de volgende trein naar Bad Bentheim. Deze boemel heeft echter al 5 minuten vertraging, terwijl we in Bad Bentheim maar 7 minuten overstaptijd hebben. Toch gaat het lukken: de mobiele plateaus die toegang geven tot de Grensland Express (zie hier) zijn nog net niet weggehaald!
En in Hengelo halen we de intercity naar het westen. Een jongen met skateboard heeft de krappe fietsplek al bezet, maar maakt gelukkig ruimte voor onze fietsen. De rest van de klapstoelbezetters voelt, zoals gebruikelijk, niet de minste aandrang om even opzij te gaan. In Almelo en Deventer stappen echter nog meer mensen met fietsen in, zodat fietsers in dit deel van de trein een beslissende machtsfactor worden.
Tegen 13:30 zijn we thuis. Op de deurmat ligt post uit Duitsland. De Deutsche Bahn heeft besloten dat we 10 euro p.p. terugkrijgen voor de vertraging van een maand geleden!