Dit is een discussie over wat we met onze woorden bedoelen, en ook een heel klein beetje over wiskunde.
Belangrijker is wat in de economie de prijselasticitiet van de vraag genoemd wordt: hoeveel minder kopen consumenten als een produkt duurder wordt: Als de prijselasticitiet 1 is neemt de vraag met 2 % af als de prijs met 2 % stijgt. Aanbieders zullen hun prijs met minder dan die 2% mogen verhogen als ze niet teveel omzet kwijt willen raken. Hoeveel, dat hangt af van de prijselasticiteit. Als de vraag erg gevoelig is voor de prijs dan zullen aanbieders misschien wel vrijwel de hele btw verhoging voor hun rekening moeten nemen. Als de prijs er niet zoveel toe doet, kunnen ze (bijna) de hele btw verhoging doorschuiven naar de consument. Het zou me in de huidige vrij ongunstige economische situatie niet verbazen als de prijslasticiteit van de vraag naar luxe fietsen vrij hoog geworden is, en dat aanbieders dus het grootste deel van een kostprijsverhogende belansting voor hun rekening moeten nemen als ze geen omzet willen verliezen. Dat kan net weer een aantal de das omdoen.
Wim