Vorige week bijna 800 km gefietst van Heerlen naar Basel via Ardennen, Eifel, Hunsrück, Vogezen en stukje Jura. Het was 1e keer dat ik én zonder aanleiding én alleen heb gefietst, ik moest dan ook enige weerstand overwinnen. De prachtige route en het mooie nazomerweer zorgden echter voor veel genot. Parallel aan mijn route lonkte wel steeds het vlakke Rijndal, dus ook onderweg wel eens gedacht: Als ik nu links af sla, wordt het veel makkelijker. De route is uitgezet met http://www.ridewithgps.com en gevolgd op mijn waterdichte Sony Ericsson Xperia Active met http://www.osmand.com dat gebruik maakt van gedownloade OSM-kaarten en stembegeleiding. De Smartphone heb ik opgeladen met een aan de naafdynamo gekoppelde oplader, een bufferaccu en een aantal kabeltjes. Hoewel het goed is gegaan blijven het veel kwetsbare onderdelen en blijft opladen bij veel hoogteverschil een probleem omdat bij lage snelheden het oplaadvermogen klein is en bij hoge snelheden het oplaadvermogen begrenst wordt. Ik ben wel erg enthousiast dat de uitgezette route over kleine weggetjes gaat die je zonder zorgen in kunt rijden.
15-09-12 Heerlen – Ouren
120 km en 2.045 hoogtemeters, gefietst van 10.30 - 18:00
Door vertraging van NS uur te laat in Heerlen. Zelfde route als Pinksteren, verveeld niet! Via de D-NL grens naar Aken, vandaar binnendoor (wel verhard!) naar de Our en het laatste stuk via de Ourtalradroute naar Camping International op het drielandenpunt van Be-L-D. Tent opgezet naast de kantine en dus niet 500 m verder als met Pinksteren. Buiten werd het snel fris en vochtig en dus de gelegenheid gebruikt en in de kantine friet gegeten.
16-09-12 Ouren – Frommersbach (Zerf)
115 km en 2.060 hoogtemeters, gefietst van 9.00 – 17:00
Oostwaarts uit het dal via klein, steil maar verhard weggetje. Naar het zuiden via oude spoorbaan en veel rustige fietsroutes. Ten noorden van Trier naar het oosten en via de Kyltalroute naar de Moesel. Tussen Trier en Hermeskeil direct aan de Ruwerroute (oude spoorbaan) overnacht met picknicktafel en bad in de Ruwer. Wat doe je tussen 17:00 en 21:30 uur als je alleen bent? Net voor ik ging slapen vlogen twee oehoes in het donker zonder iets te raken tussen de takken door, erg indrukwekkend. Buiten deze oehoes, wat roofvogels, overstekende eekhoorns en een hert overigens geen wild gezien, dit i.t.t. onze auto-rondreis door de Rockies waar je over het wild struikelt.
17-09-12 Frommersbach (Zerf) – Misau
100 km en 1.790 hoogtemeters, ggefietst van 9:00 – 18:00
Verder over de Ruwerroute tot aan Hermeskeil, wat best een aardig stadje boven op de Hunsrück is. Hierna dacht ik slimmer te zijn als de routeplanner waardoor ik bijna in een moeras verzeild raakte. Via kleine wegen (Soms steil omhoog, terwijl de doorgaande weg verleidelijk door het dal slingert.) naar het zuidoosten en net voor Ramstein (van de vliegbasis) naar het zuidwesten om via een oude spoorbaan de camping te bereiken. Deze was met veel seizoenplaatsen en een beheerder die slechts twee dagen in de week aanwezig was en in noodgevallen gebeld kon worden, dus mijn tentje ergens opgezet en helemaal gratis gebruik gemaakt van het perfecte sanitair. Het was wel een raar te overnachten op een deels bewoonde camping maar niemand die naar je omkijkt.
18-09-12 Misau – Lutzelbourg
115 km en 2.195 hoogtemeters, gefietst van 9:00 – 19:00
Omdat de camping naast de route lag, terug naar de route met Osmand routeplanner, deze stuurt je soms overal doorheen, dus moet je blijven nadenken en was ik blij met de Michelinkaartkopieën. Verder veel links en rechts en op en neer over veld- en doorgaande wegen. Via pad met grote keien Frankrijk in gehobbeld. Zodra de weg het toelaat rijden ze in Frankrijk erg hard en dicht aan je voorbij. Camping iets ten zuiden van Lutzelbourg in groen dal, wel met weg, spoorlijn, kanaal en rivier. Kanaal met 17 oude sluizen en met oude scheepslift. Het heeft onderweg zowaar even hard geregend, zodat op de camping alles kletsnat was. De campingbeheerder was zo vriendelijk me een plaatsje te geven naast een houten overkapping met meubilair waarvan ik gebruik mocht maken.
19-09-12 Lutzelbourg - Ville
100 km en 2.900 hoogtemeters, gefietst van 9:30 – 19:00
Mijn baguette opgehaald bij de beheerder en uitgebreid ontbeten, zo onder in het dal was het wel een beetje vochtig en somber! Kanaal niet bekeken omdat het steil omhoog de verkeerde kant op ging. Meteen geklommen naar 1e col, er volgden er nog vele, waarbij je col niet altijd even letterlijk moet nemen, want het kwam meermaals voor dat ik naar de col flink moest dalen en daarna flink klimmen. ’s-Middags omhoog naar de Marche de Feu op 1.100 m, daarna steil gedaald naar Ville met het idee daar op de camping te overnachten. Helaas was deze dicht waarna ik de route heb vervolgt over een kleine binnendoorweg gesloten voor alle verkeer. Na ruim 500 m klimmen boven aangekomen bij open plek met gras, bank en fantastisch uitzicht op het Rijndal. Ik heb niet getwijfeld en snel mijn tentje opgebouwd en genoten van het uitzicht en de welverdiende rust. Het viel op dat het hier kurkdroog was..
20-09-12 Ville – Geishouse
95 km en 2.645 hoogtemeters, gefietst van 10:00 – 19:00
Laat wakker geworden en laat vertrokken, tent eindelijk eens droog ingepakt. Eerst over hobbelweg door het bos afgedaald naar 200 m, stuk door het dal en daarna over een mooie rustige weg weer geklommen naar 1.000 m, vanaf daar 50 km op niveau gebleven (Route des Cretes met extreme vergezichten tot aan de besneeuwde Alpen!) met als hoogtepunt de Grand Ballon op 1.365 m (Op deze route voor het eerst veel toeristen met auto, motor of camper.), daarna steil naar beneden via een pokdalige bosweg naar een chique camping midden in Geishouse op 700 m hoogte, ’s-Avonds in restaurant van de camping gegeten.
21-09-12 Geishouse - Ferrette
125 km en 2.275 hoogtemeters, gefietst van 9:00 – 19:00
Leuk, een camping midden in het dorp, na een hele nacht klokgelui zie ik dat toch anders. Na een flinke afdaling, een drukke weg en een colletje van de 2e categorie als toetje de Ballon d’Álsace op 1178 m. Daarna fantastische afdaling over brede lege weg met oneindige haarspeldbochten bijna tot aan Belfort. Door mooi fietspad niets gezien van Belfort, daarna via kleine wegen naar het zuidoosten de Jura in. Waar het ’s-morgens, ’s-avonds en op grote hoogte behoorlijk fris was, had ik in de namiddag even het idee in de Provence te fietsen, zo warm was het. Ook in de buurt van Ferrette, het enige toeristische plaatsje van betekenis, was geen camping te vinden. Daarom na Ferrette een halfverhard pad door het bos genomen, waar ik een fantastisch kampeerplekje vond op een groot veld midden in het bos. Daar aangekomen begon het eerst zachtjes en daarna harder te regenen.
22-09-12 Ferrette - Basel
25 km en 245 hoogtemeters, gefietst van 10:30 – 12:00
De volgende morgen regende het nog steeds. Omdat ik tijd genoeg had, pas opgestaan toen het om 9:00 uur enigszins droog werd. In Basel aangekomen begon het echt te regenen en ben ik een naar binnenbad gegaan waar ik kon douchen, omkleden en voor de vorm ook nog een paar baantjes zwemmen. Toen ik weer buiten stond was het bijna droog. Omdat ik geen paspoort bij had, eerst bij het station Basel-Bad gevraagd hoe streng er gecontroleerd werd. Daarna terug naar het centrum en met mijn fiets aan de hand tot 19:00 uur het centrum bezichtigd (Niet slecht!). Aan de route naar het station iets gegeten en om 21:30 bij het station aangekomen. De CityNightLine was op tijd en na mijn fiets in het rek te hebben gehangen mijn cabine opgezocht. Na de eerste shock: stapelbedden 3 hoog en allemaal bezet, toch lekker geslapen en naar mijn paspoort heeft niemand gevraagd.
23-09-12 Basel – Vught
Met een uur vertraging in Utrecht aangekomen en doorgetreind naar huis.
Voor € 230 een fijne week gehad, 100 km en 2.000 hoogtemeters per dag, wildkamperen zonder stromend water en de Ci-tyNightLine zijn te doen en in september zijn de dagen al behoorlijk kort. http://ridewithgps.com/routes/1752762
15-09-12 Heerlen – Ouren
120 km en 2.045 hoogtemeters, gefietst van 10.30 - 18:00
Door vertraging van NS uur te laat in Heerlen. Zelfde route als Pinksteren, verveeld niet! Via de D-NL grens naar Aken, vandaar binnendoor (wel verhard!) naar de Our en het laatste stuk via de Ourtalradroute naar Camping International op het drielandenpunt van Be-L-D. Tent opgezet naast de kantine en dus niet 500 m verder als met Pinksteren. Buiten werd het snel fris en vochtig en dus de gelegenheid gebruikt en in de kantine friet gegeten.
16-09-12 Ouren – Frommersbach (Zerf)
115 km en 2.060 hoogtemeters, gefietst van 9.00 – 17:00
Oostwaarts uit het dal via klein, steil maar verhard weggetje. Naar het zuiden via oude spoorbaan en veel rustige fietsroutes. Ten noorden van Trier naar het oosten en via de Kyltalroute naar de Moesel. Tussen Trier en Hermeskeil direct aan de Ruwerroute (oude spoorbaan) overnacht met picknicktafel en bad in de Ruwer. Wat doe je tussen 17:00 en 21:30 uur als je alleen bent? Net voor ik ging slapen vlogen twee oehoes in het donker zonder iets te raken tussen de takken door, erg indrukwekkend. Buiten deze oehoes, wat roofvogels, overstekende eekhoorns en een hert overigens geen wild gezien, dit i.t.t. onze auto-rondreis door de Rockies waar je over het wild struikelt.
17-09-12 Frommersbach (Zerf) – Misau
100 km en 1.790 hoogtemeters, ggefietst van 9:00 – 18:00
Verder over de Ruwerroute tot aan Hermeskeil, wat best een aardig stadje boven op de Hunsrück is. Hierna dacht ik slimmer te zijn als de routeplanner waardoor ik bijna in een moeras verzeild raakte. Via kleine wegen (Soms steil omhoog, terwijl de doorgaande weg verleidelijk door het dal slingert.) naar het zuidoosten en net voor Ramstein (van de vliegbasis) naar het zuidwesten om via een oude spoorbaan de camping te bereiken. Deze was met veel seizoenplaatsen en een beheerder die slechts twee dagen in de week aanwezig was en in noodgevallen gebeld kon worden, dus mijn tentje ergens opgezet en helemaal gratis gebruik gemaakt van het perfecte sanitair. Het was wel een raar te overnachten op een deels bewoonde camping maar niemand die naar je omkijkt.
18-09-12 Misau – Lutzelbourg
115 km en 2.195 hoogtemeters, gefietst van 9:00 – 19:00
Omdat de camping naast de route lag, terug naar de route met Osmand routeplanner, deze stuurt je soms overal doorheen, dus moet je blijven nadenken en was ik blij met de Michelinkaartkopieën. Verder veel links en rechts en op en neer over veld- en doorgaande wegen. Via pad met grote keien Frankrijk in gehobbeld. Zodra de weg het toelaat rijden ze in Frankrijk erg hard en dicht aan je voorbij. Camping iets ten zuiden van Lutzelbourg in groen dal, wel met weg, spoorlijn, kanaal en rivier. Kanaal met 17 oude sluizen en met oude scheepslift. Het heeft onderweg zowaar even hard geregend, zodat op de camping alles kletsnat was. De campingbeheerder was zo vriendelijk me een plaatsje te geven naast een houten overkapping met meubilair waarvan ik gebruik mocht maken.
19-09-12 Lutzelbourg - Ville
100 km en 2.900 hoogtemeters, gefietst van 9:30 – 19:00
Mijn baguette opgehaald bij de beheerder en uitgebreid ontbeten, zo onder in het dal was het wel een beetje vochtig en somber! Kanaal niet bekeken omdat het steil omhoog de verkeerde kant op ging. Meteen geklommen naar 1e col, er volgden er nog vele, waarbij je col niet altijd even letterlijk moet nemen, want het kwam meermaals voor dat ik naar de col flink moest dalen en daarna flink klimmen. ’s-Middags omhoog naar de Marche de Feu op 1.100 m, daarna steil gedaald naar Ville met het idee daar op de camping te overnachten. Helaas was deze dicht waarna ik de route heb vervolgt over een kleine binnendoorweg gesloten voor alle verkeer. Na ruim 500 m klimmen boven aangekomen bij open plek met gras, bank en fantastisch uitzicht op het Rijndal. Ik heb niet getwijfeld en snel mijn tentje opgebouwd en genoten van het uitzicht en de welverdiende rust. Het viel op dat het hier kurkdroog was..
20-09-12 Ville – Geishouse
95 km en 2.645 hoogtemeters, gefietst van 10:00 – 19:00
Laat wakker geworden en laat vertrokken, tent eindelijk eens droog ingepakt. Eerst over hobbelweg door het bos afgedaald naar 200 m, stuk door het dal en daarna over een mooie rustige weg weer geklommen naar 1.000 m, vanaf daar 50 km op niveau gebleven (Route des Cretes met extreme vergezichten tot aan de besneeuwde Alpen!) met als hoogtepunt de Grand Ballon op 1.365 m (Op deze route voor het eerst veel toeristen met auto, motor of camper.), daarna steil naar beneden via een pokdalige bosweg naar een chique camping midden in Geishouse op 700 m hoogte, ’s-Avonds in restaurant van de camping gegeten.
21-09-12 Geishouse - Ferrette
125 km en 2.275 hoogtemeters, gefietst van 9:00 – 19:00
Leuk, een camping midden in het dorp, na een hele nacht klokgelui zie ik dat toch anders. Na een flinke afdaling, een drukke weg en een colletje van de 2e categorie als toetje de Ballon d’Álsace op 1178 m. Daarna fantastische afdaling over brede lege weg met oneindige haarspeldbochten bijna tot aan Belfort. Door mooi fietspad niets gezien van Belfort, daarna via kleine wegen naar het zuidoosten de Jura in. Waar het ’s-morgens, ’s-avonds en op grote hoogte behoorlijk fris was, had ik in de namiddag even het idee in de Provence te fietsen, zo warm was het. Ook in de buurt van Ferrette, het enige toeristische plaatsje van betekenis, was geen camping te vinden. Daarom na Ferrette een halfverhard pad door het bos genomen, waar ik een fantastisch kampeerplekje vond op een groot veld midden in het bos. Daar aangekomen begon het eerst zachtjes en daarna harder te regenen.
22-09-12 Ferrette - Basel
25 km en 245 hoogtemeters, gefietst van 10:30 – 12:00
De volgende morgen regende het nog steeds. Omdat ik tijd genoeg had, pas opgestaan toen het om 9:00 uur enigszins droog werd. In Basel aangekomen begon het echt te regenen en ben ik een naar binnenbad gegaan waar ik kon douchen, omkleden en voor de vorm ook nog een paar baantjes zwemmen. Toen ik weer buiten stond was het bijna droog. Omdat ik geen paspoort bij had, eerst bij het station Basel-Bad gevraagd hoe streng er gecontroleerd werd. Daarna terug naar het centrum en met mijn fiets aan de hand tot 19:00 uur het centrum bezichtigd (Niet slecht!). Aan de route naar het station iets gegeten en om 21:30 bij het station aangekomen. De CityNightLine was op tijd en na mijn fiets in het rek te hebben gehangen mijn cabine opgezocht. Na de eerste shock: stapelbedden 3 hoog en allemaal bezet, toch lekker geslapen en naar mijn paspoort heeft niemand gevraagd.
23-09-12 Basel – Vught
Met een uur vertraging in Utrecht aangekomen en doorgetreind naar huis.
Voor € 230 een fijne week gehad, 100 km en 2.000 hoogtemeters per dag, wildkamperen zonder stromend water en de Ci-tyNightLine zijn te doen en in september zijn de dagen al behoorlijk kort. http://ridewithgps.com/routes/1752762