Additionally, paste this code immediately after the opening tag: rainlegs - Forum Wereldfietser

rainlegs

Ja, daar is ze weer :D

Een tijdje geleden heb ik jullie ervaringen gevraagd omtrent najaars/winter fietskleding. Daar heb ik een aardig beeld gekregen, omtrent de door mij nog te kopen kleding.
Zijn er fietsers onder jullie die gebruik maken v.d. rainlegs en wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik gebruik ze en vind ze ideaal. Bij een gewone regenbroek glijd ik op het zadel en word ik door het zweten alsnog nat. De onderstukken heb ik echter nog nooit gebruikt.
Ik heb er geen goede ervaring mee. De regen loopt namelijk van de rainlegs af richting zeem. De bovenbenen blijven dus droog, maar het zeem wordt kletsnat omdat het regenwater erin trekt. Een fietsbroek droogt (mits het lekker weer is) wel snel, maar zo'n zeem blijft nat.

Mijn voorkeur gaat uit naar een gewone regenbroek.
CCtje schreef:... De regen loopt namelijk van de rainlegs af richting zeem. De bovenbenen blijven dus droog, maar het zeem wordt kletsnat omdat het regenwater erin trekt. ......
Ik draag er een relatief lang regenjack bij ( op de fiets raakt de achterkant van de jas bijna het zadel), en ik heb deze ervaring absoluut niet.
Het enige negatieve wat kan opmerken is dat er aan de onderstukken een flap zit die over je schoenen gaat (positief), maar dat die flap snel scheef trekt, en dus je schoenen niet meer goed afdekt.

Overigens zijn de banden om de Rainlegs om je benen vast te zetten, ontzettend lang. Te lang naar mijn idee. Maar dit is geen reden om negatief te zijn.

Peter
Ik heb ze 2 jaar geleden meegenomen naar Noorwegen en zegge en schrijve 1 dag gedragen. En echt niet omdat het zo'n mooi weer was. Als je ze strak genoeg omdeed, gingen de drukkers telkens los. Als je dat niet deed, hielpen ze amper.

Gerd
Oja, voor de duidelijkheid. De regen trekt bij mij aan de voorkant in het zeem. Het stuk bij de zitbotjes blijft meestal wel droog.
Fijn spul!
Wel droog, niet zweterig. (en geen last van doorlekken)
En in de winter houdt het ook de kou tegen.
Hoi,
Ik heb ze twee jaar gehad, een keer of vijf gebruikt, maar bij iets meer dan wat miezer werd ik onder de rainlegs net zo nat als zonder rainlegs. Ik gebruik ze niet meer.
Groet, Petra.
Ik gebruik ze al een zeer lange tijd. Ik had een van de eerste versies, deze waren toendertijd niet volledig waterdicht. Maar nu ik een nieuwere versie heb, heb ik daar geen last meer van.
De onderstukken gebruik ik nooit en vind ik ook een beetje overbodig.

Het enige nadeel vind ik dat ik af en toe nog wel eens blijf hangen met een van de bandjes achter mijn zadel, maar dit is te verhelpen door het been wat hoger te gooien.
Ik heb ze van het voorjaar gebruikt toen ik bij de Donau een compleet verregende dag had. niet om de hele dag door te fiietsen, zo stoer was ik niet, maar incombinatie met regenjasje en regenhoezen om m'n schoenen bleef ik tijdens het inpakken van de tent enfiets optuigen en de rit naar het station droog, bij een kort tochtje door Passau heen, en belangrijkste, in het station doe je ze af en loop je gewoon in een min of meer droge broek!
maar betwijfel of het een volledige dag werkt, maar ik zou er ook alles aan doen om geen hele dag in de regen te hoeven rijden!
Als je hier eens in de Jordaan bent, ga dan bij de kapper langs hier om de hoek in de Tweede Anjeliersdwarsstraat.
Hij heet Kees Bas en is de ontwerper van de Rainlegs en Rainmates!

De eerste exemplaren hebben wij pakweg 8 jaar geleden getest. Op de verpakkingen zie je soms nog een zwarte Santos staan die toen ons showroommodel was.
De Rainlegs/Rainmates zijn ondertussen wel zo'n beetje uitontwikkeld :lol:

Voor een forens vind ik ze OK, maar voor een vakantiefietser die de koude in gaat zou ik een goede regenbroek aanraden.
Wat ander onderwerp: gebruik gewoon (vaude)pocho's, ga je niet in zweten en wegen bijna niets.

(wat is dat toch steeds een verkapte reclame voor die Jordaanse fietsreiswinkel)
Rob W
Rob, dat je stelt dat je in een poncho niet gaat zweten moet toch eens uitleggen. Zweten doe je zowieso en als je dat niet meer doet doet je hart het ook niet meer. Na een ritje in de regen met een poncho is deze aan de binnenkant ook nat net als de rest van je kleren, misschien niet drijfnat zoals je zonder zou zijn geweest, maar nat genoeg om een verkoudhed op te doen.

Wat me van Marco verbaasd is dat de teller blijkbaar op 20,000km stuk is gegaan. :? :wink:

Peter die het niet belangrijk vindt hoeveel hij heeft gefietst, het gaat om de beleving niet om de afstand.
Pman schreef:Na een ritje in de regen met een poncho is deze aan de binnenkant ook nat net als de rest van je kleren, misschien niet drijfnat zoals je zonder zou zijn geweest, maar nat genoeg om een verkoudhed op te doen.
Onder een fiets-poncho blijft je kleding aanmerkelijk droger, dan in een regenpak van hetzelfde materiaal. En een verkoudheid is een virusinfectie aan de luchtwegen. Dat heeft niets met een poncho te maken.

Piet.
Een regenponcho is in de bergen levensgevaarlijk. Het is een groot zeil waar de wind flink vat op heeft. Soms fiets je op bergwegen voorbij een uitloper van een bergrug waaracher opeens een wind vandaan komt. Floep en daar ga je.

En bij afdalingen is het helemaal tricky. Maar voor een forens in een stad is het -net als Rainlegs- wel OK.
Pman schreef:Rob, dat je stelt dat je in een poncho niet gaat zweten moet toch eens uitleggen. Zweten doe je zowieso en als je dat niet meer doet doet je hart het ook niet meer. Na een ritje in de regen met een poncho is deze aan de binnenkant ook nat net als de rest van je kleren, misschien niet drijfnat zoals je zonder zou zijn geweest, maar nat genoeg om een verkoudhed op te doen.

Wat me van Marco verbaasd is dat de teller blijkbaar op 20,000km stuk is gegaan. :? :wink:

Peter die het niet belangrijk vindt hoeveel hij heeft gefietst, het gaat om de beleving niet om de afstand.
-------------
Zweet is er natuurlijk wel maar verdampt meteen. Alles lager dan de poncho mag nat worden. En onder de poncho bij kou gewoon een trui. Maar bij echt slecht weer stop ik graag, ook langer dan een dag.
Rob W
Is een eerste opvang bij een plotseling opstekende bui, die niet al te lang duurt.