Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Derailleurbeschermer - Forum Wereldfietser

Derailleurbeschermer

Vanmiddag kreeg ik van de fietsenzaak nog een tweetal derialleurbeschermers voor de Travelmasters 2.6 alu. Het zijn korte derailleurbeschermers die worden vastgezet met de quickrelease. Ik vind ze niet handig: bij elke keer dat je je achterwiel loshaalt zul je ook de derailleurbeschermer moeten bijstellen. Daarnaast raakt de derailleur in de uiterste stand de beschermer.

Die worden het dus niet. Wat gebruiken jullie voor derailleurbeschermer?
Travelmaster schreef:Wat gebruiken jullie voor derailleurbeschermer?
Euh, niets. En dat is niet omdat ik nu een fiets met Rohloff gebruik. Ook op mijn mountainbikes en al mijn andere fietsen heb ik nooit een derailleurbeschermer gehad.

Ok, als je ergens heel afgelegen je derailleur beschadigt kan ik me voorstellen dat dat heel vervelend is. Maar mijn ervaring is dat - zelf bij stevige valpartijen - een derailleur helemaal niet zo snel beschadigd geraakt. Dus of het 'nodig' is?

Renaat
Revanho schreef:
Euh, niets. En dat is niet omdat ik nu een fiets met Rohloff gebruik. Ook op mijn mountainbikes en al mijn andere fietsen heb ik nooit een derailleurbeschermer gehad.

Ok, als je ergens heel afgelegen je derailleur beschadigt kan ik me voorstellen dat dat heel vervelend is. Maar mijn ervaring is dat - zelf bij stevige valpartijen - een derailleur helemaal niet zo snel beschadigd geraakt. Dus of het 'nodig' is?

Renaat
Je hebt daar wel een punt natuurlijk, ik vraag het mezelf ook af. Op mijn full-suspension MTB ben ik al een aantal keer flink op m'n snufferd gegaa, maar dat levert voornamelijk krassen op bar-ends en pedalen van... Maar deze fietsen krijgen op termijn waarschijnlijk meer te verduren van laadruimtes en onhandige chauffeurs of vliegtuigpersoneel...

Veiligheid vóór alles...?
Beschermer van Koga op mijn travelmaster wat een snelspanner is met een langere hendel, bevalt goed, verticaal naar beneden vastdrukken ,...klaar/

Ben
ben huve schreef:Beschermer van Koga op mijn travelmaster wat een snelspanner is met een langere hendel, bevalt goed, verticaal naar beneden vastdrukken ,...klaar/

Ben
Die ken ik! Ziet er inderdaad goed uit, gaat die een aardig eindje over de derailleur heen? Wel een relatief prijzige beschermer, dacht ik.
Een Ortlieb Bak Roller met tent erin. Dan kun je je fiets gerust ommeppen. Er gebeurt niets met de derailleur :D
Travelmaster schreef:
ben huve schreef:Beschermer van Koga op mijn travelmaster wat een snelspanner is met een langere hendel, bevalt goed, verticaal naar beneden vastdrukken ,...klaar/

Ben
Die ken ik! Ziet er inderdaad goed uit, gaat die een aardig eindje over de derailleur heen? Wel een relatief prijzige beschermer, dacht ik.
http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/qguard.php

Wat is duurder? een nieuwe derailleur of dit? Als je vindt dat je het nodig hebt.
Daarnaast, zelf gebruik ik ze ook niet, één keer is een derailleur gesneuveld door een dikke tak die op het zwakste punt de genadeslag toebracht, na het inkorten van de ketting nog ruim 10km naar huis met als verzet 38-12 (48-12 was iets te veel van het goede). De beschermer helpt alleen bij omvallen en niet tegen takken.

Peter
Pman schreef:
Travelmaster schreef:

Ben
http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/qguard.php

Wat is duurder? een nieuwe derailleur of dit? Als je vindt dat je het nodig hebt.
Daarnaast, zelf gebruik ik ze ook niet, één keer is een derailleur gesneuveld door een dikke tak die op het zwakste punt de genadeslag toebracht, na het inkorten van de ketting nog ruim 10km naar huis met als verzet 38-12 (48-12 was iets te veel van het goede). De beschermer helpt alleen bij omvallen en niet tegen takken.

Peter
Jullie brengen me aan het twijfelen... eerst maar eens zonder proberen, dan. Ik ben handig genoeg om, als het kapot gaat, de ketting in te korten op een lengte waarmee ik een fijn verzet kan rijden. Singlespeed is ook een uitdaging:).
Travelmaster schreef: Je hebt daar wel een punt natuurlijk, ik vraag het mezelf ook af. Op mijn full-suspension MTB ben ik al een aantal keer flink op m'n snufferd gegaa, maar dat levert voornamelijk krassen op bar-ends en pedalen van... Maar deze fietsen krijgen op termijn waarschijnlijk meer te verduren van laadruimtes en onhandige chauffeurs of vliegtuigpersoneel...

Als je gaat vliegen schroef je sowieso even je derailleur los en plak je die langs de achtervork (inderdaad, veiligheid voor alles :wink: ). Daarvoor hoeft de derailleurkabel niet eens los, zoals Marten heel handig demonstreerde tijdens de reparatiecursus dit voorjaar. En hoe vaak gaat je fiets in de bus mee?
Pedalero schreef:
Travelmaster schreef: Je hebt daar wel een punt natuurlijk, ik vraag het mezelf ook af. Op mijn full-suspension MTB ben ik al een aantal keer flink op m'n snufferd gegaa, maar dat levert voornamelijk krassen op bar-ends en pedalen van... Maar deze fietsen krijgen op termijn waarschijnlijk meer te verduren van laadruimtes en onhandige chauffeurs of vliegtuigpersoneel...

Als je gaat vliegen schroef je sowieso even je derailleur los en plak je die langs de achtervork (inderdaad, veiligheid voor alles :wink: ). Daarvoor hoeft de derailleurkabel niet eens los, zoals Marten heel handig demonstreerde tijdens de reparatiecursus dit voorjaar. En hoe vaak gaat je fiets in de bus mee?
Die kende ik nog niet... wat doe je dan met je ketting, laat je die eromheen? Denk niet dat veel mensen hun derailleur losmaken van het frame...?
ketting blijft vast.
bij mij standaard procedure voor het vleigen, maar ik schroef nogal veel als ik vlieg.

grootste ellende die ik het gezien bij vallen en derries , is vooral het derrie-oog wat ellende geeft. en dat is met vast oog dus soms echt een probleem uitgebroken oog is voor veel fietsen helaas nieuw frame. gelukkig zijn volle tassen meestal wel genoeg bescherming.
lennart schreef:ketting blijft vast.
bij mij standaard procedure voor het vleigen, maar ik schroef nogal veel als ik vlieg.

grootste ellende die ik het gezien bij vallen en derries , is vooral het derrie-oog wat ellende geeft. en dat is met vast oog dus soms echt een probleem uitgebroken oog is voor veel fietsen helaas nieuw frame. gelukkig zijn volle tassen meestal wel genoeg bescherming.
Je hebt het dan over de achterpat? Die is vervangbaar bij mij (en recht te buigen als ik wil, is van staal), bij stalen en titanium frames bij mij weten meestal niet.
Juist stalen frames zijn hier al snel in het voordeel. Het is waar dat alu frames losse inzetstukken hebben, maar als het frame zelf verbogen is is het snel einde verhaal. Staal kun je veel beter terugbuigen, en echt repararen. Kortom, een beschermer en/of loshalen is bij vliegen toch wel verstandig. Tijdens het fietsen zelf beschermen de tassen de boel inderdaad prima.
Wim
Wim schreef:Juist stalen frames zijn hier al snel in het voordeel. Het is waar dat alu frames losse inzetstukken hebben, maar als het frame zelf verbogen is is het snel einde verhaal. Staal kun je veel beter terugbuigen, en echt repararen. Kortom, een beschermer en/of loshalen is bij vliegen toch wel verstandig. Tijdens het fietsen zelf beschermen de tassen de boel inderdaad prima.
Wim
Ok, denk dat ik er toch een ga monteren, maar op korte termijn heb ik het niet nodig. Geeft me de tijd om even de oriënteren. Heb nog niet zo'n slechte derriebeschermer meegemaakt... achter je QR, niet echt praktisch.
Achterpat das het woord. dnak je weer helemaal vergeten.

Ik heb alleen problemen gezien van fietsen zonder bagage.
Ik had altijd een mooi roze beugel, tegenwoordig is het vooral fixed wat ik rij (geen fietsreis in de planning). dus geen beugel :)