Tja, dat verhaal blijft er 1 van wat iemand zelf nodig vindt. En de factoren verschillen ook per persoon. Een wat langer persoon, kiest beter voor 622 (uitzondering: Marco Geurts), en andersom kiest een kleiner persoon beter voor 559. Echter, wie langere tijd in derdewereldlanden fietst, en dus daar ook banden en/of velgen moet gaan vervangen zonder dat de hele reis mee te willen zeulen, zal toch bijna gedwongen worden om een 559 te kiezen. Hoeveel geluk sommigen (waaronder ook bekenden van De Wereldfietser) ook gehad hebben, de 559 maat blijft veel beter verkrijgbaar. In de fietsenzaak van Rurrenabaque stonden ook allemaal brede-banden-fietsen van maatje 559. Dat vergemakkelijkt dus wel het vervangen als je dan maatje 559 hebt. En het volgende keuzepunt is lange rechte stukken verhard, of onverhard korte-bochten-werk. Een 559 is sneller op gang te krijgen, en dus prettiger op korte rechte stukken (zandpaden). Een maatje 622 is ietsje zwaarder op gang te krijgen maar makkelijker (kost minder energie om) aan de gang te houden.
Misschien dat ik nog iets over het hoofd heb gezien/gezegd, maar dat kunnen anderen vást weer aanvullen