Additionally, paste this code immediately after the opening tag: de weg kwijt met marathon banden - Forum Wereldfietser

de weg kwijt met marathon banden

Zou ik een paar standaard marathon banden halen, zijn die er niet. 4 zaken in groningen gehad en nergens te vinden. 1 zegt zelfs dat ze niet meer leverbaar zijn en vervangen door de Energizer. Hij kan ze niet meer leveren. Dat leek me erg stug en op het internet kwam ik ze ruim tegen. Bij Rose ( http://www.rose.nl/artikel/schwalbe-mar ... aid:488709 ) kwam ik dan ineens de marathon greenguard tegen voor 19 euro.
Alleen staat er nergens een plaatje van het profiel bij en kent de site van schwalbe geen marathon greenguard, omdat greenguard een algemene aanduiding is van lekbescherming.

Iemand een idee of die band bij Rose idd de gewone klassieke marathon is, die met het doorlopend profiel in het midden van de band?
Tsja, de marketeers zijn inderdaad hard bezig het kiezen van een Schwalbe-band onmogelijk te maken.
Vroeger, in de jaren 90, had je één type marathon. Half Duitsland fietste daarop en Frank van Rijn fietste daar de wereld mee rond.
Toen bedacht iemand dat het anders kon. De nieuwe band was aardig maar liep stroef. Daarna was er een versie die beter liep. Nóg een versie later was een heel goede band voor wie een sterke band nodig had die tegen doorns, vuursten paden, stadverkeer en mishandeling kon maar wel iets stroever liep dan meer fragiele banden. Gelukkig heb ik daar nog een voorraad van op zolder. (Profiel HS-368)

Toen ging het mis. Het aantal bandentypen van Schwalbe werd dramatisch uitgebreid en er werden vooral ook dure banden bijgemaakt. Er zijn inmiddels zoveel type banden dat het niet meer mogelijk is om een duidelijke lijn te trekken uit de ervaringen die op dit forum gemeld worden. Er zijn goede banden bij voor de toepassing waarvoor ze bedoeld zijn; er zijn ook banden waarvan toch opvallend vaak problemen gemeld worden.
Het werd erger: men begon nóg meer antileklagen afzonderlijk te verkopen en richtte zich met de Marathon-standaard banden tegelijk op electrische fietsen, want tot resultaat had dat deze banden zwaarder zijn en stroever lopen. Voor 2013 kondigt men nu weer een Deluxe-versie aan. Op zijn best is die band zo goed als de versie die ik nog op zolder heb, maar hij wordt wel veel duurder.

Maar om op je vraag terug te komen: de greenguard is inderdaad de standaard Marathon, profiel HS-420.
Van profielen staat op ieder band van Schwalbe een nummer. Dit uiteraard voor zolang het duurt....
Leon
Leon schreef:
gartnl schreef:Zou ik een paar standaard marathon banden halen, zijn die er niet. 4 zaken in groningen gehad en nergens te vinden. 1 zegt zelfs dat ze niet meer leverbaar zijn en vervangen door de Energizer. Hij kan ze niet meer leveren. Dat leek me erg stug en op het internet kwam ik ze ruim tegen. Bij Rose ( http://www.rose.nl/artikel/schwalbe-mar ... aid:488709 ) kwam ik dan ineens de marathon greenguard tegen voor 19 euro.
Alleen staat er nergens een plaatje van het profiel bij en kent de site van schwalbe geen marathon greenguard, omdat greenguard een algemene aanduiding is van lekbescherming.

Iemand een idee of die band bij Rose idd de gewone klassieke marathon is, die met het doorlopend profiel in het midden van de band?
Tsja, de marketeers zijn inderdaad hard bezig het kiezen van een Schwalbe-band onmogelijk te maken.
Vroeger, in de jaren 90, had je één type marathon. Half Duitsland fietste daarop en Frank van Rijn fietste daar de werld mee rond.
Toen bedacht iemand dat het anders kon. De nieuwe band was aardig maar liep stroef. Daarna was er een versie die beter liep. Nóg een versie later was een heel goede band voor wie een sterke band nodig had die tegen doorns, vuursten paden, stadverkeer en mishandeling kon maar wel iets stroever liep dan meer fragiele banden. Gelukkig heb ik daar nog een voorraad van op zolder.

Toen ging het mis. Het aantal bandentypen van Schwalbe werd dramatisch uitgebreid en er werden vooral ook dure banden bijgemaakt. Er zijn inmiddels zoveel type banden dat het niet meer mogelijk is om een duidelijke lijn te trekken uit de ervaringen die op dit forum gemeld worden. Er zijn goed ebanden bij voor de toepassing waarvoor ze bedoeld zijn; er zijn ook banden waarvan toch opvallend vaak problemen gemeld worden.
Het werd erger: men begon nóg meer antileklagen afzonderlijk te verkopen en richtte zich met de Marathon-standaard banden tegelijk op electrische fietsen, want tot resultaat had dat deze banden zwaarder zijn en stroever lopen. Voor 2013 kondigt men nu weer een Deluxe-versie aan. Op zijn best is die band zo goed als de versie die ik nog op zolder heb, maar hij wordt wel veel duurder.

Maar om op je vraag terug te komen: de greenguard is inderdaad de standaard Marathon.
Van profielen staat op ieder band van Schwalbe een nummer, iets als HS-279. Dit uiteraard voor zolang het duurt....
Leon

Op mijn Santos Travelmaster heb ik de Marathon Mondial. Voor zover ik door de bomen het bos nog zie, is dat weer de opvolger van de Marathon Xtreme...
Leon schreef: Tsja, de marketeers zijn inderdaad hard bezig het kiezen van een Schwalbe-band onmogelijk te maken...

..Het werd erger: men begon nóg meer antileklagen afzonderlijk te verkopen en richtte zich met de Marathon-standaard banden tegelijk op electrische fietsen..
Precies mijns idee. Ik ben toch redelijk behouden met banden ( als het goed werkt en goedkoop is ben ik tevreden, en ik mis nog steeds de 28 x 1 1/2 x 1 5/8 van vroeger ). Alleen voor de zekerheid wou ik weten of die band van Rose idd de 'echte' marathon is .. en rose vermeld het profiel er niet bij.

Overigens vraag ik me bij die goedgekeurde E-banden wel eens af welk risico ik loop als ik op mijn ongekeurde banden een heuvel af ga ... en of ze de aanzet van 48 16 bij het optrekken met de MTB eigenlijk wel kunnen verdragen, laat staan als ik met die oude hurricanes harder dan 25 ga. Heb ik toch jarenlang met mijn leven gespeeld :lol:
Travelmaster schreef: Op mijn Santos Travelmaster heb ik de Marathon Mondial. Voor zover ik door de bomen het bos nog zie, is dat weer de opvolger van de Marathon Xtreme...
De Mondial lijkt meer op de opvolger van de XR. De Xtreme zit daar ergens in een grijs gebied tussen.
Ten eerste de Green Quard staat wel degelijk op de site van Schwalbe.
Tour/City aanklikken, vervolgens Marathon en dan boven bij de banden op het pijltje klikken en de één na laatste band de Marathon is de GQ.

Schwalbe heeft altijd volgehouden dat de opvolger van de Extreme de Mondial is. Voor de XR zou een nieuw model komen.
Schwalbe heeft nu echter zoveel banden dat door de bomen het bos niet meer is te zien.
Daarnaast lijken de banden steeds exotischer en duurder te worden.
Waarom is mij een raadsel, ik denk dat de consument hier niet op zit te wachten.
Frits
gartnl schreef: Overigens vraag ik me bij die goedgekeurde E-banden wel eens af welk risico ik loop als ik op mijn ongekeurde banden een heuvel af ga ... en of ze de aanzet van 48 16 bij het optrekken met de MTB eigenlijk wel kunnen verdragen, laat staan als ik met die oude hurricanes harder dan 25 ga. Heb ik toch jarenlang met mijn leven gespeeld :lol:
Het is net andersom: Goedgekeurde E banden hebben zoveel rolweerstand dat je nooit harder dan 25 km/h gaat ;)
de marathon green bestaat wel degelijk, de antileklaag is 3mm..

Bij de marathon plus is dat 5mm.

Dus de green zou dan een geringe lekweerstand hebben, dat zie je weer terug in de prijs!!!?.

mvg
In 2013 hebben ze als ik het even goed onthouden heb een marathon met een blauwe laag, met een groene laag en met een gele laag. Dus alles wat je mee moet nemen naar een winkel is een stevig mes :lol: :wink:
Leon
De middle of the road Marathon is nu de Marathon Greenguard. Dat is een band met een dikke zware antileklaag (het kan nog erger: de Marathon Plus). Juist daarom wil ik hem niet (ik heb hem getest). Het is een stugge lompe band, die alleen zin heeft op echt zwaarbeladen tours, en als je door de ergste urban jungle rijdt. Wil je comfortabeler en sneller dan zijn er bij Schwalbe de Marathon Racer (in een luxe en goedkope versie) in vooral de iets smallere maten en de Big Apple in de brede maten (maar nu ook in 42 mm 28 inch).
Wie behoefte heeft aan degelijkheid kan dus terecht bij de Greenguard of de Mondial. Daarnaast zijn er luxe banden, de gladde Supreme, de Dureme met iets meer profiel en de Extreme met grof profiel. Ik vond die laatste fijn voor dat doel, maar hij sleet snel en is uit de handel.
De belangrijkste vraag is dus wat je ermee wilt doen. Iedere band is een compromis, waarbij degelijkheid en lekbestendigheid ten koste gaan van comfort en snelheid. Zelf vind ik dat de meeste Nederlanders op idioot stevige en dus ook nodeloos langzame en oncomfortabele banden rijden. Zelf rij ik vaak op Panaracer Pasela's. Die zijn heerlijk snel en comfortabel, maar inderdaad een beetje minder lekbestendig en wat kwetsbaarder. Ik heb de afgelopen jaren een keer een lekke band gehad: een schroef die denk ik elke band op de knieen gedwongen had.
Wim
Wim schreef:De middle of the road Marathon is nu de Marathon Greenguard.
Wim
Dus wat op de site Marathon heet staat ook bekend als de Marathon Greenguard begrijp ik nu. Vernoemd naar het antilek systeem dan, wat greenguard genoemd wordt op de site. Dus dat heb ik dan weer geleerd.

Overigens: is de marathon zo oncomfortabel dan ? Hij kan lekker hard opgepompt
en ik vind hem best redelijk voor de verharde weg. Maar grote lekbestendigheid en lange levensduur is het uitgangspunt. Hij doet hoofdzakelijk woonwerk doen en af toe wat langer.

En verder wordt ik totaal gestoord van al die verschillende nog luxere/betere/duurdere/lichtere banden. En nu ook nog speciale winterbanden en vier-seizoenen-banden ... ( continental ). Nog meer profiel en lamellen voor betere remweg op nat wegdek? En ik maar denken dan een slick het beste remt bij de lage snelheden van een fiets.
Ja de afdeling marketing is goed bezig met een mooi smoke screen.
Maar ja hier neem deze maar wil ook niemand :)
Ik ben opgehouden met uitzoeken.
Na diverse tips heb ik conti travel conatct genomen 700*42 en nog geen moment spijt van gehad. Wel van de conti binnenband daar moet elke maand een bar bij dat was met schwalbe weer beter :)
De Marathon Greenguard wil inderdaad de opvolger zijn van de oude gewone Marathon. Maar bij mij komt hij er niet meer op. Wat een kl*te band voor normaal gebruik.
Je doet wat badinerend over de Conti Topcontact Winter II maar dat is wat mij betreft een geweldige band. De extra veiligheid betekent veel, en als het koud wordt blijft het rubber ook lekker soepel.
Wim
Wimmert schreef:Wel van de conti binnenband daar moet elke maand een bar bij dat was met schwalbe weer beter :)
dat komt me bekend voor .. ik heb zelfs al met emmers water zo'n binnenband staan te controleren. Uiteindelijk een cordo ( want schwalbe 17/17a heeft niemand liggen ) er in gedaan. Dik rubber en loodzwaar, maar daar blijft de lucht in zitten.

Wat het dan weer moeilijk maakt: er is kennelijk geen al te grote relatie tussen prijs/merk/kwaliteit.

Ik ben zelf niet zo weg van conti, snel af, gauw scheurtjes in de band, hoge rolweerstand. De tourride heb ik het dan over. De travel contact slijt nog sneller. En het rubber is te zacht, de band voelt instabiel.
Wimmert schreef:Je doet wat badinerend over de Conti Topcontact Winter II
Niet over conti speciaal, maar ik heb grote twijfels bij winterbanden voor de fiets, behalve met spikes op het ijs. Water afvoeren en al die dingen gelden niet voor fietsen. Dus hoe meer rubber op de weg hoe beter. En zelfs al is dat rubber iets harder, je hebt toch meer wegcontact. En dan nog .. de winter in ons land duurt 2 week, en in het voorjaar plenst het ook.

Maar het zal allemaal wel persoonlijke smaak zijn.
Wat me op een vraag brengt: jij vindt de marathon niet comfortabel? Bedoel je dat ie te hard is en niet veert ? Of juist teveel veert ondanks hoge druk?
En als schwalbe-kenner: ik wil een band die lekbestendig is, lang mee gaat, grip op asfalt, stil en lage rolweerstand. Voor mij was dat de marathon? Suggesties?
Frits schreef: Schwalbe heeft altijd volgehouden dat de opvolger van de Extreme de Mondial is. Voor de XR zou een nieuw model komen.Frits
http://www.schwalbe.com/nl/nl/presse/fa ... _subPoint=

De Extreme was als opvolger van de XR een vergissing, daar is nu de Mondial voor gekomen, ze hebben als het ware een stapje overgeslagen, zeggen ze achteraf.
gartnl schreef:Water afvoeren en al die dingen gelden niet voor fietsen.
Er zijn anders best fietsers die wel rijden als het nat is!
m-gineering schreef:
gartnl schreef:Water afvoeren en al die dingen gelden niet voor fietsen.
Er zijn anders best fietsers die wel rijden als het nat is!
Nog nooit een fietser met aquaplaning onderuit zien gaan..
gartnl schreef:Suggesties?
Vredestein Perfect?
Die Conti Topcontact Winter II blijft soepeler als het koud is, en dat is comfortabel en sneller. Daarnaast heeft hij veel beter grip op bevroren wegen, net als een winterband voor de auto. Het verschil is spectaculair, kan ik uit eigen ervaring zeggen. Als ik in Zeeland woonde nam ik de moeite niet, maar in het oosten van het land kunnen de wegen 's morgens toch echt een paar maaden lang gemeen glad zijn.
Voor de rest van het jaar zul je moeten kiezen wat belangrijk is. Snelheid en comfort gaan onvermijdelijk ten koste van lekbestendigheid en in de praktijk ook van levensduur. Die nieuwe Greenguard is opgeschoven in de richting van lekbestendigheid en langere levensduur, maar is dus zo stug dat je minder goede grip hebt op klinkers en zo (hij stuitert, net als de Marathon Plus), en zo erg dat ik het vervelend oncomfortabel vind. Net als bij de Marathon Plus lijkt het een beetje alsof je op een massieve band rijdt. Zelf vind ik de Big Apple de beste allround band, en die is nu ook in 42-622 leverbaar. Dat past met wat moeilte nog net op de meeste moderne hybride fietsen etc. De lekbestendigheid is ruim voldoende voor enigszins normale omstandigheden, ook als je op tijd op je werk moet zijn. Let wel op: er is ook een veel zwaardere goedkopere versie.
Wim
DeFietsreiziger schreef:
gartnl schreef:Suggesties?
Vredestein Perfect?
Die zit op mijn stadsfiets. Al 12500 km en 1 lek. Wel op maximumspanning.
Beetje instabiel als je de fiets plat gooit in de bocht, dat wel. Op de een of andere manier heeft ie weinig grip op de schouder.
wim schreef: ..lijkt het een beetje alsof je op een massieve band rijdt..
Dan is het dus toch de goede band voor mij. Ik heb altijd al mijn banden zo hard mogelijk opgepompt. Dat rammelt wat op klinkers en kinderkopjes zijn een kwelling.
Maar op asfalt en grind/schelpen voel ik me daar juist prima bij.

Toch een kwestie van smaak dus!