Additionally, paste this code immediately after the opening tag: honden in de USA - Forum Wereldfietser

honden in de USA

Bij voorbereiding is een lijntje over de dazer. Voor mijn laatste vakantie (3 maanden Australië) heb ik erover gedacht er eentje aan te schaffen, maar dat toch niet gedaan. Volgens de verhalen waren er weinig klachten over honden in Australië en dat bleek in de praktijk ook te kloppen. Slechts een keer of twee honden achter me aan gehad.
Komende vakantie wil ik 6 weken door het zuiden van de USA gaan fietsen(Texas, New Mexico, Arizona en Californië). Weet iemand hoe het daar staat met het hondenprobleem?
Gerd

Vier maanden door Amerika gefietst (van zuid naar noord). Kan mij niet herinneren dat we last hebben gehad van honden. Maar goed, ik zie dat hele hondenprobleem dan ook niet. Het gaat allemaal om het wel of niet de baas kunnen zijn van de situatie. De hond wil de baas zijn. Wanneer je dat toe laat ben je het haasje. Wanneer je sterk genoeg bent om zelf de baas te zijn onderwerpt de hond zich aan je.

Gewone normale dierenregels....de wet van de sterkste

Ik wil helemaal niet de baas zijn. Niet over mensen en niet over honden! Ik wil gewoon lekker kunnen fietsen zonder opgejacht te worden door blaffende honden die misschien niet maar misschien ok wel bijten.
Zijn er ook minder pedante wereldfietsers die mij wel een inhoudelijk antwoord op mijn vraag kunnen geven?
Gerd

Mmm, Marco heeft gelijk.
Honden doen hun werk: blaffen en wegjagen.
Honden, beren, automobilisten, struikrovers, ratelslangen, sneeuwbuien, grote droogtes, bevriezingen, hellingen, SUV's, wespen, zandwegen en vliegende stormen horen bij reizen per fiets.
Ergens op dit forum is een tijd geleden uitgebreid ingegaan op het omgaan met honden.
Na het lezen van al die ervaringen kwam het er op neer dat je je niet bang moet laten maken.
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=honden

Beste Gerd,

Lees de eerste twee zinnen. Daarin staat het inhoudelijke antwoord.

Wellicht dat ik het wat zwart/wit heb gesteld en dat je dat in het verkeerde keelgat is geschoten. Excues, dat was/is niet mijn bedoeling. Helaas is het wel zo dat honden dierlijk reageren en er bij het eerste contact gekeken wordt wie er wel of niet de baas is. Gelukkig zijn mensen een stuk flexibeler in dat opzicht en gaat dat hele baas-verhaal niet op.

Waar het in Amerika vooral zou kunnen gaan zijn de honden op terreinen van boerderijen. Vooral als je water wilt gaan halen bij een boerderij kan het wel eens fout gaan. ALtijd wachten bij de poort net zolang dat door het blaffen van de hond de eigenaar verschijnt. Daarna is het geen enkel probleem.
Je zult zien dat wanneer je net bij het gebied van de hond staat de hond vlak voor je blijft blaffen zonder aan te vallen. Moet je natuurlijk wel stalen zenuwen hebben:)
Wanneer je wel bang voor honden bent moet je vertrouwen op dazers, water, pompjes, stokken, enz.

Enkele jaren geleden ben ik 800 km te voet getrokken doorheen New Mexico en Arizona, maanden augustus en september. Geen enkel probleem gehad met honden, ik kan me zelfs niet herinneren dat er waren die vervaarlijk aan het blaffen waren ...

Het probleem met honden in andere werelddelen dan de onze is vaak, dat honden niet gewend zijn aan het fenomeen fietser.
Ze zien je als een nieuw soort prooi die voorbij komt.
Ik heb ooit ergens gelezen dat honden vooral het bewegen van de benen interessant vinden.
Sindsdien stop ik de trapbeweging als er een hond op mij afkomt, een beetje brullen of blazen doet de rest, terwijl je doorrolt stopt de hond vaak omdat de beweging opgehouden is.
Een keertje aanzetten met fietsen, en de hond houd het dan vaak voor gezien.
Voor de hond die toch dichtbij komt is een straal water of een knal met een fietspomp vaak voldoende, al is bij mij het dreigen met de fietspomp, die enkele keren dat het nodig was, gebleven.
Denk er trouwens om dat als je gebeten word je in de gaten moet houden bij wie de hond hoort of waar deze verblijft.
Als de hond blijkt hondsdolheid te hebben, dan moet jij een injecties krigen om het te overleven.
Heb je de hond niet, dan moet je die injecties preventief krijgen.
Ik heb altijd begrepen dat deze injecties niet zo prettig zijn.

O ja, het is vaak de schrikreactie die het gevaarlijkst is.
Vooral in een afdaling schrik je je de pleuris als er ineesn een hond van een boeren erf af komt stuiven.