Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsschoenen vs pedalen - Forum Wereldfietser

Fietsschoenen vs pedalen

Een beginnersvraag.

Ik heb een crosshybride fiets en tot nu toe had ik geen speciale fietsschoenen, maar gebruikte ik mijn wandelschoenen (of net hoe het uitkwam).

Vorige week heb ik fietsschoenen gekocht. Deze zouden geschikt zijn voor race/spinning, het was een scherpe aanbieding. Echter, het lijkt erop dat deze schoenen een ander systeem hebben dan de pedalen van mijn fiets.

Ik weet niet of de schoenen nog terug kunnen en vroeg me af of het een optie is om andere pedalen te nemen. Dus de pedalen aanpassen aan mijn schoenen.
En hebben alle pedalen hetzelfde systeem qua bevestiging, of kun je niet zomaar race-pedalen op een andere fiets zetten?
Laat even weten om welke schoenen/pedalen combinatie het gaat...? Foto's kunnen helpen.
Sorry, dat wilde ik er nog bij zetten.

De fietsschoenen zijn geschikt voor SPD en SPD-SL systemen.

Foto's van de pedalen die ik nu heb, kan ik later op de dag plaatsen. (en evt ook van de schoenen)
Phileine2 schreef:Sorry, dat wilde ik er nog bij zetten.

De fietsschoenen zijn geschikt voor SPD en SPD-SL systemen.

Foto's van de pedalen die ik nu heb, kan ik later op de dag plaatsen. (en evt ook van de schoenen)
SPD en SPD-SL zijn beide Shimanosystemen, maar wel zeer verschillend. Een foto van je pedalen zou al helpen, maar als je op de huidige pedalen met wandelschoenen hebt gefietst, is het (als het een klikpedaal betreft), hoogstwaarschijnlijk SPD. De vraag of je met spinningschoenen of raceschoenen op een trekkingfiets wil fietsen, kan ik niet voor je beantwoorden. Ik zou het z'elf niet willen. Een MTB-achtige schoen lijkt me meer geschikt.
Phileine2 schreef: De fietsschoenen zijn geschikt voor SPD en SPD-SL systemen.

Je hebt dan schoenen met een vlakke zool: een groep van drie gaten voor het SL (of Look, in ieder geval racefiets) plaatje, en twee sleuven voor het SPD plaatje. Het SPD plaatje (mtb pedaal) kan dus niet worden verzonken in de zool, dus deze schoenen lopen altijd k*t. Voor de vakantiefiets of mtb is het dus niks
m-gineering schreef:
Phileine2 schreef: De fietsschoenen zijn geschikt voor SPD en SPD-SL systemen.

Je hebt dan schoenen met een vlakke zool: een groep van drie gaten voor het SL (of Look, in ieder geval racefiets) plaatje, en twee sleuven voor het SPD plaatje. Het SPD plaatje (mtb pedaal) kan dus niet worden verzonken in de zool, dus deze schoenen lopen altijd k*t. Voor de vakantiefiets of mtb is het dus niks
Ja, dat is dus wat ik in iets "gekuisterde" taal trachtte te verwoorden :lol: !
Bedankt voor de antwoorden.

http://www.mijnalbum.nl/Album-6PPXYLIN- ... Fiets.html

Foto's plakken lukte niet, maar als het goed is hier een link met twee foto's van de pedalen en één van de schoenen.

Ik gebruik de fiets ook regelmatig als vervoermiddel als ik op familiebezoek ga (met gewone schoenen) en wat dat betreft zijn race-pedalen misschien niet zo handig.
N.a.v. jullie advies is het misschien beter de spinningschoenen te gebruiken voor spinnen (is dat wel altijd hetzelfde systeem?) en voor mijn crosshybride later andere schoenen te kopen. (IK zit even met beperkt budget)
Je pedalen zijn SPD, je schoenen zijn raceschoenen. Hou deze schoenen maar voor het spinnen en ga, tot je nieuwe fondsen vindt, door op je huidige wandelschoenen.

De race/spinningschoenen zijn echt niet geschikt. Gladde zool en volstrekt niet waterdicht.
Bedankt :) Deze beginner is weer een stap verder.
Waarom kan ik een foutief bericht niet verwijderen?
Op het gevaar af iemand vreselijk te beledigen .. maar ik zie SPD pedalen, schoenen waar best SPD-plaatjes onder kunnen maar .. geen SPD-plaatjes.
Dus Phileine, heb je eigenlijk wel plaatjes bij je schoenen gekregen of waren ze in de aanbieding zonder plaatjes? Want zonder plaatjes gaat het nooit lukken.
( http://www.bikeandtravel.nl/Shimano-SPD ... es-SM-sh51 )
gartnl schreef:Op het gevaar af iemand vreselijk te beledigen .. maar ik zie SPD pedalen, schoenen waar best SPD-plaatjes onder kunnen maar .. geen SPD-plaatjes.
Dus Phileine, heb je eigenlijk wel plaatjes bij je schoenen gekregen of waren ze in de aanbieding zonder plaatjes? Want zonder plaatjes gaat het nooit lukken.
( http://www.bikeandtravel.nl/Shimano-SPD ... es-SM-sh51 )
Goed punt: plaatjes krijg je over het algemeen bij de pedalen, níet bij schoenen.