Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In 1 etappe naar Frankrijk (245 km) - Forum Wereldfietser

In 1 etappe naar Frankrijk (245 km)

Dit weekend vertrek ik op vakantie, met de fiets uiteraard. Bestemming is Noord-Frankrijk, buurt van Cap Blanc Nez.

Nu had ik samen met mijn broer het geweldige idee om daar in ??n keer naar toe te rijden. Na een eerste schatting van de afstand komen we op een kleine 250 km.

Zo'n tocht vraagt natuurlijk de nodige voorbereiding. Dus als jullie tips hebben voor ons horen we het graag. Hoeveel eten en drinken meenemen? En zo van die praktische zaken.

We hebben in ieder geval het gemak dat we niet veel bagage mee moeten nemen aangezien er in Frankrijk een huisje op ons wacht. Verder ben ik wel nog ge?nteresseerd naar de route die jullie zouden nemen aan de Belgische kust. De stukken daarvoor in Nederland en daarna in Frankrijk zijn gemakkelijk en rustig, maar dat kan ik van de Belgische kust niet zeggen (ben al eens naar Blankenberge gefietst).

Voor een geoefende fietser moet 250 km te doen zijn.
Of het leuk is, is wat anders, maar dat is jouw persoonlijke keuze.
Dat geldt overigens ook voor het eten en drinken. Zelf eet ik alles wat los en vast zit en zeker met 250 km op de teller eet ik veel.
Maar anderen hebben nauwelijks iets nodig.
Dus je bent waarschijnlijk zelf de enige die een goed antwoord op die vraag kunt geven (of was het ook een retorische vraag?)

Succes,
Freek

Net zijn hier al een paar pakken peperkoek aangevoerd. Het is zo dat ik echt veel zal moeten eten. Ik ben nogal aan de dunnere kant en ben al een paar keer zonder energie gevallen. Weet niet of je dat gevoel kent maar je geraakt dan echt niet meer vooruit. Lege benen en superhonger. Dat wil ik dus wel vermijden.

Wat de route betreft. Heb er net een paar kaarten bijgehaald en heb het stuk achter de Belgische kust in grote lijnen uitgetekend: wordt een combi van LF1 en knooppuntennetwerk van de Westhoek. Bovendien volg je regelmatig een of ander kanaal en dat is altijd makkelijk en fietst lekker.

GeertDD schreef:Net zijn hier al een paar pakken peperkoek aangevoerd. Het is zo dat ik echt veel zal moeten eten. Ik ben nogal aan de dunnere kant en ben al een paar keer zonder energie gevallen. Weet niet of je dat gevoel kent maar je geraakt dan echt niet meer vooruit. Lege benen en superhonger. Dat wil ik dus wel vermijden.
De welbekende hongerklop... de laatste voor mij was na even over de Veluwe kachelen vanuit Enschede, maar na 50km kwam er al een signaal dat er eten richting de maag moest - en dan ben je nog niet echt bij de Veluwe... en dan red je de dag ook niet met 10 sneeën brood!

Eten kun je dus niet genoeg meenemen, bezuinig in elk geval niet als je aan het fietsen bent, hou wel in de gaten wanneer het op begint te raken, want dan kun je extra eten kopen, de route zal vast geciviliseerd genoeg zijn om iets te vinden waar eten verkocht wordt.

Verder lijkt me 250 prima te doen. Kwestie van blijven eten en drinken en dan ook gewoon blijven trappen. Niet forceren, je komt er wel. Of je dan 200, 250 of 300 fietst maakt dan ook weinig meer uit.

Succes - en veel plezier!

boi, mijn mening ?

Als je zonder baggage rijd, cnt eten aangeboden krijgt en niet van die fiets afstapt, nadat je vroeg vertrokken bent en laat aankomt lijkt het me te doen.

In't ander geval ? sry, nope. Ik dacht verleden jaar ook in 1 keer in D te geraken vanuit Antwerpen..... is effie tegengevallen.
Bedenkt dat het iet svan een 8/9 uur onafgebroken fietsen zal zijn, zonder verloren te rijden, de weg op te zoeken, ...

s6 in ieder geval :wink:
Nou, jij liever dan ik! Ik vond 150km al aan de aardige kant, en dat was 2 weken nadat ik uit de Boliviaanse jungle was komen fietsen... En met slechts 2 voortassen als achtertassen (in Zuid-Amerika soms met zo'n 35 kilo gefietst...). Het lijkt mij minstens errug zwaar! En wat doe je ALS je wind tegen hebt? Ik merkte in de Peruaanse woestijn dat de snelheid dan van ruim 20 in't uur omlaag kan naar amper 9 km/u... Zomaar even ter overweging :wink:.
Ik houd je niet tegen, maar plan het wel vreselijk goed (of je moet bij die elite van 1000 mensen horen die zich prof-renner mag noemen, dan is een voorbereiding minder belangrijk :lol: )!
Veel eten kan wel belangrijk zijn voor je. Voor mijn pa was mijn volgende voedingspatroon een openbaring om 's middags niet de anders zo gebruikelijke terugval te krijgen:
Ontbijt,
Na anderhalf-2 uur een tussendoortje (appelgebak oid),
Lunch,
Tussendoortje (uurtje of 3 ? 4, pannenkoek bijv.)
Avondeten
En dan k?n je evt. nog doorfietsen, of een slaapplek gaan opzoeken.

Succes in ieder geval!

hahahahahaha, 250 km fietsen, nou dat is al gauw 3, 4 dagen fietsen voor mij............. gewoon omdat ik onderweg van een picknickje, een dorpje bezoeken, een babbeltje houd.......... maarja, voor mij is het dan ook geen sport..........
Rena :wink:

ps: Hoop toch wel dat je in Frankrijk vanuit het huisje gaat fietsen en de tijd neemt!

Het is voor getrainde fietsers waarschijnlijk wel doenbaar om 250 km/ dag te rijden. Het probleem is volgens mij alleen dat om op te schieten je het vooral van grote, doorgaande wegen moet hebben, met meestal veel autoverkeer. Kleine weggetjes kronkelen te veel en je moet er bij iedere afslag of kruising weer de kaart bij halen. Dat schiet dus niet op, maar die zijn wel het leukst!
Natuurlijk. Zeker als je bedenkt dat een nu heel bekende wielerwedstrijd zo'n honderd jaar geleden begon met een 8 etappes van zo'n 500km waarover men toen (zonder versnellingen, onverharde hobbelwegen, zonder aerodynamica en zonder m?caniciens; wel de plaatselijke smid van het dorp uiteraard) in totaal zo'n 3 weken deed. Dat is zo'n 200km per dag. Als je dan al verharde wegen pakt, ?n versnellingen, dan wordt het zeker al een stuk makkelijker. Toen waren het ook geen sporters die deze Ronde door Frankrijk reden, maar avonturiers. Dus als je avontuurlijk bent ingesteld: PROBEER HET! En lukt het niet, dan wordt het avontuur alleen maar groter.

Maar mij nog steeds niet gezien...

Als je zonder baggage rijd, ...
Ja, gelukkig wel. Enkel een rugzakje met eventueel wat extra voedsel en drank. De rest van de bagage gaat met de rest van het gezin mee in de auto. We kunnen dus wel lekker bollen met de racefiets. Nou ja, 90% kans dat we wind tegen hebben...
ps: Hoop toch wel dat je in Frankrijk vanuit het huisje gaat fietsen en de tijd neemt!
Ja, zeker. :wink:
Het is voor getrainde fietsers waarschijnlijk wel doenbaar om 250 km/ dag te rijden.
Ik heb al eens 203 km op een dag gedaan, 4 jaar geleden toen ik 16 was. Dus deze tocht moet ook wel lukken al besef ik dat de wind deze keer veel lastiger kan worden.
Het probleem is volgens mij alleen dat om op te schieten je het vooral van grote, doorgaande wegen moet hebben, met meestal veel autoverkeer. Kleine weggetjes kronkelen te veel en je moet er bij iedere afslag of kruising weer de kaart bij halen. Dat schiet dus niet op, maar die zijn wel het leukst!
De eerste 100 km ken ik uit m'n hoofd en is een mooi fietspad naar Vlissingen dus dat zou alvast op moeten schieten. Daarna wordt het idd wat meer op de kaart kijken, maar toch ook veel kanalen volgen.
Dus als je avontuurlijk bent ingesteld: PROBEER HET! En lukt het niet, dan wordt het avontuur alleen maar groter.
Vind ik ook. :D

Inmiddels ben ik weer terug van een geslaagde vakantie.

Wat de rit naar Frankrijk betreft: een avontuur was het zeker!

Vertrokken om 6:00 's morgens. Was echt koud toen (11?C), even bibberen dus in korte broek maar daarna geraak je stilaan wel opgewarmd. Pluspunt was dat er nog geen/weinig wind stond. Eerste 80 km tot Vlissingen ging vlot.

Dan stap je van de boot in Breskens en voel je plots een hardere wind recht in je gezicht blazen. Het draait dan voor het eerst allemaal niet meer zo soepel, waarschijnlijk ook omdat je net een half uur stil hebt gestaan op de boot. We rijden in ieder geval nog door tot in Brugge. Daar pauzeren we voor ons middagmaal.

En dan moet je weer verder langs kilometers, vaak ook kaarsrechte, kanalen. Tegenwind natuurlijk. Op zich niet zo'n ramp maar vooral de gedachte dat je nog zover moet en dat het einde nog lang niet in zicht is, werkt dan niet stimulerend. Gelukkig nog bij een ander wielerpelotonnetje (groepje uit Mortsel die naar De Panne reed) aan kunnen sluiten voor een flink stuk en dan ga je zonder moeite vanzelf sneller rijden. Ook echt zonnig weer toen.

Uiteindelijk komen we dan aan de Franse grens. Ik geloof dat het toen al rond 18:00u was. We lagen flink achter op onze verwachtingen.

Het laatste stuk werd pas echt hard. Eerst en vooral de aanhoudende wind. Die factor hebben we echt onderschat. M'n broer gaf op na 210 km in Brouckerque. Hij zat volledig leeg en het ging echt niet meer en werd opgehaald met de auto. Gelukkig hadden we die back-up!

Ik besloot om toch verder te rijden. Was nog maar net alleen vertrokken en begint het te regenen, te gieten. Dat hondenweer is heeft geen seconde meer opgehouden tot ik aankwam. 's Avonds ging de wind gelukkig wel wat liggen. Verstand op nul en blijven stoempen maar. Volledig door en door nat.

Fysiek ging het echter een pak beter. Ik kon gewoon rustig m'n tempo aanhouden en had in Belgi? eigenlijk veel zwakkere momenten gekend. Ik weet niet hoe je dat verklaart maar het was een soort tweede adem. Na 210 km had ik zoiets van laat alle wind, regen en kou nu maar komen, het interesseert me niet meer.

M'n grootste angst was de vallende avond. Fysiek zou ik er geraken. Dat voelde ik gewoon. Het werd echter snel donker, mede ook door de donkere regenwolken waar maar emmers water uit bleven vallen.

M'n plannetje dat ik had afgeprint begon het ook te begeven. Ik had het onder m'n fietsbroek gestoken, niet slim dus. Het was helemaal nat en als ik het openvouwde scheurde het overal. De plaatsnamen werden hoe langer hoe minder leesbaarder.

Vanaf Gu?nes, kreeg ik dan voor het eerst nog wat echte heuvels voorgeschoteld. Dat was dan echt het laatste loodje voor de finish. En was me dat gevaarlijk! Door de regen waren er plassen over de hele breedte van de weg ontstaan. Het werd bovendien echt donker en door de beregende glazen van m'n bril zag ik al zo weinig. Voeg daar dan nog wat passerende auto's aan toe en het feit dat ik geen fietsverlichting voorzien had! Ik heb echt schrik gehad.

En dan nu het toppunt! Op de laatste berg, 1,3 km voor ons huisje in Wissant (achteraf uitgemeten), reed ik toch wel lek zeker!!! Nu had ik echt wel alles gehad! Omdat ik helemaal geen zin had om voor die laatste kilometer daar langs de kant van de weg in de regen en de donker m'n band te gaan vervangen ging ik maar te voet verder. Nog even 200 m klimmen, en dat voelde ik ineens enorm in m'n kuiten!

Op de top van die heuvel doemt er plots een auto op. Het was m'n vader die me tegen kwam gereden. Terwijl hij verderop de wagen draait stopt er nog een vriendelijke Fransman die vraagt of hij me kan helpen. Dat hoefde niet meer. Een "bon courage!" kreeg ik nog wel mee.

De laatste kilometer, die ik normaal gewoon naar beneden had kunnen bollen, zat ik dus in de auto... Ik vind toch dat ik het gehaald heb. Wat een tocht!

Uiteindelijk aangekomen rond 21:30u.
Totale duur van de tocht: 15 uur en een half
Totale tijd gefietst: 11 uur en drie kwartier
Gemiddeld: 22 km per uur
Afstand: 260 km
Gefeliciteerd!

Ik had het je niet nagedaan... Maar ik heb dan ook geen racefiets... :? Wel nog afgelopen maandag een route gefietst van 110km. Na 105km begonnen mijn spieren toch wel te merken dat ze een stukje gefietst hadden :wink:. Mijn broer en schoonzus die mee waren, en die een 5 dagen daarvoor van 3 weken Alpenvakantie waren teruggekeerd, hadden spierpijn vanaf km 1! Hahahaa...

Chapeaux! En op naar het volgende avontuur!

Gefeliciteerd.
Wat je misschien niet weet is dat dit soort lange afstand fietsen een speciale tak van sport is: audax. Het gaat dan om nog veel langere ritten van 300, 400, 600 km, of zelfs om monsterritten als Parijs Brest Parijs. Dus als het je bevallen is, dan kun je bij een club, en medailles winnen.
Een gewone moderne racefiets is er niet het meest geschikt voor, omdat de bandjes daarvan oncomfortabel dun zijn, en het stuurgedrag nerveus. Een racefiets van 25 jaar oud is veel geschikter, of uiteraard een speciale audax fiets. Als verlichting is tegenwoordig de SON naafdynamo erg populair, aangevuld met led lampen. Verder doe je er goed aan veel reflecterend materiaal te dragen en dayglow kleding.
Er is op het web heel wat informatie te vinden - als je nog steeds zin zou hebben.
Chapeau.
Wim

250 is een makkie! Afgelopen september ben ik nog ff in m'n eentje rondje IJsselmeer gaan doen. Was in totaal 352 km en heb er inclusief pauze 15 uur over gedaan!
Siebe schreef:250 is een makkie! Afgelopen september ben ik nog ff in m'n eentje rondje IJsselmeer gaan doen. Was in totaal 352 km en heb er inclusief pauze 15 uur over gedaan!
In september, nu pas uitgeblazen!

Wat een plezier voor wie is "dit soort prestaties" belangrijk, het lijkt mij, toch alléén maar voor ( egotripperij ) de schrijver. 8)

Schorpioen. :mrgreen:

Siebe schreef:250 is een makkie! Afgelopen september ben ik nog ff in m'n eentje rondje IJsselmeer gaan doen. Was in totaal 352 km en heb er inclusief pauze 15 uur over gedaan! Pijn is een emotie!
Slechts ff 352km en daar doe je dan een hele 15 uur over? :shock: Dat is 23.4 kmh :oops: Dat kan toch nog stukken sneller, zeker op een racefiets!
Die pauzes heb je echt niet nodig hoor, honger is een emotie.
Waar je mee moet beginnen is het afleren om onderweg te eten want des te meer eten je meeneemt des te meer je meesleept en des te sneller je weer honger hebt etc.
Je moet jezelf dus afleren honger te hebben. Ik volg altijd dit uitgebalanceerd anti-honger schema en dat gaat fantastisch:

De weken voor de toer flink veel vet eten om voldoende vetreserves op te bouwen. Het Dr Oetker of Wagner pizza dieet is buitengewoon geschikt en om te varieeren is een gezellig diner bij Mc Donalds altijd goed (Supersized McBacon menu met extra cola is het meest geschikt).
Je gewicht moet twee weken voor de toer MINSTENS 20% boven je BMI uitkomen want dan heb je lekker veel vet om onderweg op te teren.

Een week voor de toer moet het lichaam dan "ontwend" worden aan eten en voorbereid worden op vetverbranding.
Dus op maandag (slempdag) moddervette patat gefrituurt in ossewit van de week ervoor, daarna 4l bier (als het kan Het Kanon) en een flinke Febo burger en een kroket ('s morgens om 4h zijn ze het vetst). Dinsdag een lasagna met een dikke kaassaus en veel salami (de goedkoopste met van die bloedklontjes).
Woensdag komt dan de omslag want dan komt er groente in het dieet maar niet te veel. Het beste is andijvie met veeeel kaas (volvet) en spekjes (NIET uitbakken).
Donderdag wordt het dan al moeilijker want de kaas verdwijnt uit het dieet en wordt vervangen door een roomsaus of vette jus. Het beste is bloemkool met een beetjesnelsaus en geprakte aardappelen met jus.
Vrijdag wordt het afzien want dan verwijnen alle sauzen. Meestal eet ik dan rijst met kip. Mocht je het er moeilijk mee hebben zeg dan 10x "honger is een emotie."
Zaterdag wordt het nog eenvoudiger met alleen rijst. Of pasta, is maar net wat je nog in huis hebt zo vlak voor de toer, droog brood gaat ook. Gewoon kijken wat nog in die vergeten hoekjes van de koelkast ligt. Uitkijken voor te veel schimmel, een beetje kan geen kwaad...
Zondag is de dag voor de toer en mag er dus ABSOLUUT niks gegeten worden want je moet aan het knagende hongergevoel wennen en je lichaam dwingen de opgebouwde vetreserves te gaan verbruiken.

Op maandag is dan de toer. En tadaaa, geen eten nodig :D
In het begin gaat het misschien wat zwaar maar naarmate je langer fietst wordt je lichaam lichter en zal je merken dat het steeds beter gaat. Als de dag vordert zal je steeds sneller gaan fietsen en je gemiddelde zal rond 34kmh liggen.
Mocht je flauwvallen dan komt dat meestal door te weinig drinken om de lege maag te vullen. En bedenk iedere keer: honger is een emotie.
Mocht je boven de 34 uit willen komen (is met doping mogelijk) laat dan een poffertjeskraam voor je uitrijden. Ik heb op deze manier 38kmh gehaald 8)
Een rondje Nederland in een dag komt zo in je bereik...

Ik ben inmiddels ook een no-drink dieet aan het ontwikkelen want al dat water dat je drinkt plas je alleen maar uit en al die gevulde bidons zijn overbodige balast en slecht voor het milieu.
Ik ben nu zover dat ik 1 glas water per dag drink en de plas 24 uur kan 'ophouden' want plaspauzes kosten ook tijd. Een test met een plasbidon onder het zadel was niet succesvol (op asfalt gaat het wel maar bij hobbels is het moelijk) maar met een camelback gaat het al beter. Die slangetjes zijn geweldig :D
Hopenlijk heb ik bij mijn volgende woestijntoer geen eten, water en plaspauzes meer nodig. Nu nog dat nutteloze slapen af zien te leren...

Veel succes met het dieet en fiets de wereld (honger is een emotie),

Whisky

Nee hoor, wil er alleen maar mee aangeven dat waar een wil is er ook een weg is! Overigens erg leuk rondje om te fietsen en de voldoening erna is erg groot!