Net terug van een zesdaagse tocht door onder andere de Ardennen en Noord Frankrijk over de normale wegen (geen bospaden oid).
De bagage was als volgt verdeeld:
Zadelpendrager (gewicht bagage ongeveer 4,5 kg)
- Tentje
Slaapzak
Slaapmatje
Zakje met wegenkaarten
Kleding (verkapt wasdroogrek)
Rugzak (gewicht gemiddeld 6,5 kg)
- Koersbroek en shirt
Korte broek, t shirt, ondergoed
Waterzak 2 liter gevuld tot max 1,5 ltr
Tablet + lader
Windjack
Klein spul zoals een zakmes e.d.
De praktijk.
De eerste dag na ongeveer een uurtje fietsen merkte ik een stekende pijn in mijn onderrug, beetje alsof deze in de brand stond. Na een korte stop ging de pijn weg om na plusminus een half uur nogmaals terug te komen.
Vreemd genoeg bleef de pijn na deze 2 stops weg en bleef er een lichte irritatie over die in na een dag geheel verdwenen was. Vanaf dit moment was ik mijn lijf blijkbaar gewend aan de rugzak.
Na een dag fietsen kwam er wel een ander in Nederland nauwelijks te ondervinden nadeel naar boven tafel. Door de verdeling van de bagage lag het zwaartepunt veel hoger dan ik gewend ben. In afdaling in de heuvels van de Ardennen merkte ik dat de windgevoeligheid zeer onprettige vormen aan had genomen. Al snel had ik in een afdaling behoorlijk wat ruimte nodig om op koers te blijven.
De racefietsremmetjes zijn leuk maar waren voor mijn gevoel niet krachtig genoeg om even flink af te kunnen remmen. Remmen leek meer op een soort van doorglijden, niet echt prettig en slecht voor je vertrouwen.
Ook in de klim is het enorm wennen, niet alleen was ik geneigd mijn bewegingen van mijn bovenlichaam te beperken door de rugzak, ook merkte ik dat de zadelpendrager de fiets als het ware staartlastig maakt. Daardoor ontstond een soort onderstuur die de fiets in de klim en de afdaling extra nerveus maakten.
Kortom, het experiment is geslaagd, dit is voor mij niet voor herhaling vatbaar, ga ik weer met bagage onderweg dan pak ik weer gewoon mijn randonneur waar de tassen veel lager hangen en dus ook het zwaartepunt veel lager uit doet komen.
Voor de vlakke gebieden voldoet een rugzak voor mij verder prima dus handig als ik ergens wil overnachten, kan ik gewoon wat normale kleding in een rugzak meenemen.