Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remstangen - Forum Wereldfietser

Remstangen

Aangezien ik onlangs mijn tweede Nexus 7 versnellingsnaaf op de stadfiets kapot heb gereden en mijn reisfiets (met derailleur) niet bloot wil stellen aan pekel en langdurig slecht weer in de winter ben ik op zoek naar een nieuwe fiets met versnellingsnaaf en dichte kettingkast voor dit seizoen.

Browsend op marktplaats kom ik redelijk wat oudere Gazelles tegen met remstangen. Daar deze Gazelles de enige fietsen zijn met deze curiositeit vermoed ik dat remstangen nogal wat nadelen hebben t.o.v. remkabels. Wat zijn deze? Zelf kom ik op:
- Hoger gewicht
- Duurder bij vervanging
- Vermoedelijk lastiger aan te brengen bij vervanging

Mijn moeder fietst al 16 jaar op een Gazelle Impala uit de jaren '80 met remstangen en heeft nooit enig probleem met deze fiets. Heeft zij geluk en zijn remstangen een liever te vermijden techniek of juist aan te bevelen?
-Daan- schreef:Aangezien ik onlangs mijn tweede Nexus 7 versnellingsnaaf op de stadfiets kapot heb gereden en mijn reisfiets (met derailleur) niet bloot wil stellen aan pekel en langdurig slecht weer in de winter ben ik op zoek naar een nieuwe fiets met versnellingsnaaf en dichte kettingkast voor dit seizoen.

Browsend op marktplaats kom ik redelijk wat oudere Gazelles tegen met remstangen. Daar deze Gazelles de enige fietsen zijn met deze curiositeit vermoed ik dat remstangen nogal wat nadelen hebben t.o.v. remkabels. Wat zijn deze? Zelf kom ik op:
- Hoger gewicht
- Duurder bij vervanging
- Vermoedelijk lastiger aan te brengen bij vervanging

Mijn moeder fietst al 16 jaar op een Gazelle Impala uit de jaren '80 met remstangen en heeft nooit enig probleem met deze fiets. Heeft zij geluk en zijn remstangen een liever te vermijden techniek of juist aan te bevelen?
iedereen had vroeger remstangen, Gazelle had alleen een eigen stuur waarbij links en recht gekoppeld was. Met rollerbrakes, multi positiesturen, aluminium frames en shareholder value is er echter de klad ingekomen. De bijbehorende trommelremmen (over de velgremmen hebben we het maar niet ;) ) remden trouwens matig
De remstangen zijn (bijna) onverwoestbaar; een remkabel kan je, bij hard remmen door de midden trekken, een remsatng eigenlijk niet. Dus met minder remkracht in de trommels, wel goed kunnen remmen.
Ook het onderhoud aan het helesysteem is, volgens mij, minder dan remmen met kabels.

Groet Erik
erikheijn schreef: een remkabel kan je, bij hard remmen door de midden trekken,
Hard remmen is dan echt niet genoeg volgens mij. De remkabel moet dan al behoorlijk versleten zijn (al jaren aan het roesten zijn of zo), dan is het zeker mogelijk. Maar een correcte bevestigde remkabel in goede staat doortrekken? Misschien is het mogelijk, maar ik wil het toch eens iemand zien doen.

Renaat
Het is me meermalen overkomen met de stadfiets. Het gebeurt inderdaad alleen bij kabels die al lang gebruikt zijn. Meestal gaat het dan in de handgreep mis omdat bji de aanhechting van de draad in het loodje de draad een beetje knikt en metaalmoeheid doet na jaren de rest. Het vervelende is dat de kabel het dan begeeft tijdens een onverwacht noodzakelijke stop, want dan zijn je handen een stuk sterker dan op andere momenten. De deur van de fietseningang van het RWS-gebouw onder aan de afdaling naar de kelder heb ik zo eens van heel dichtbij gezien. :roll:
Bij slecht afgestelde remmen gebeurt het minder gauw want dan trek je de hendel al eerder tegen het stuur.
Leon
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb toevallig gisteren nog een remkabel gebroken van de trommelrem van een stadfiets. Zoals wel vaker in het verleden ook dit maal in de remgreep bij het tonnetje. De kabel zat er 2 jaar op.
-Daan- schreef:Bedankt voor de antwoorden. Ik heb toevallig gisteren nog een remkabel gebroken van de trommelrem van een stadfiets. Zoals wel vaker in het verleden ook dit maal in de remgreep bij het tonnetje. De kabel zat er 2 jaar op.
verzinkte kabels, remgrepen ed waar niet echt aandacht aan de kabelloop gegeven is zodat de kabel te sterk knikt dragen allemaal niet bij tot een lange levensduur