Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadelpen 30 mm - Forum Wereldfietser

zadelpen 30 mm

In mijn fiets (Avaghon S. 28.0, half jaar oud) is een zadelpen gemonteerd van het merk Ergotec, met een doorsnede van 30 mm. Deze pen heeft een eenbouts bevestiging voor het zadel, en een setback van ongeveer 25 mm.
Ik wil de pen vervangen door een exemplaar met een tweebouts bevestiging, dat is volgens mij stabieler. Nu kom ik op internet geen zadelpennen met een doorsnede van 30 mm tegen. Kan iemand mij de weg wijzen in de doolhof van zadelpennen ?

Groet, Harry.
Voor een fiets van een half jaar zou ik van de leverancier verwachten dat ze een keuze hebben in zadelpennen dan wel dat ze geen al te exotische maat hebben gekozen.
Heb je die 30 gemeten of staat het in de pen gegraveerd? Dat laatste is het meest betrouwbaar want het komt nogal precies.
Er zijn ook vulbussen. Daarbij heb je voor zowel aan de fietskant als aan de penkant dus de exacte maat nodig.
Leon
Vulbussen zou ik niet aanraden. Misschien rijdt de halve wereld er mee rond maar bij mij bleef het zadel maar zakken. Vaster aandraaien van de klem hielp niet. Vulbus er tussen uit en een andere pen rechtstreeks in het frame en probleem was voorbij.

Voor het vervangen van de pen was ik al met de schuifmaat aan het meten geweest alleen waar het precies aan lag kon ik niet aantonen. Het komt idd nogal nauw. Gemeten met een schuifmaat of geschat met een duimstok?
De maat is gegraveerd in de pen. Heb eea net nog eens nagemeten met een elektronische schuifmaat, en kom dan ook op ongeveer 30 mm uit. Omdat het hier gaat om een vrijwel nieuwe fiets heb ik net de leverancier (bike4travel in Rotterdam) ook een mail gestuurd en de vraag voorgelegd. Kennelijk gaat het hier om een niet gangbare maatvoering, en dat vind ik wel vreemd. Stel de zadelpen breekt af (heb ik al eens mee gemaakt), dan zit je wel gelijk met een probleem mbt de vervangbaarheid.
Delen jullie mijn mening dat een pen met een 2 boutsbevestiging een stuk stabieler is ?

Gr. Harry.
Harry- schreef: Kennelijk gaat het hier om een niet gangbare maatvoering,.
"Standards? We've got millions of them"

Alle pennen dikker dan 27.2mm baseren zich op alumnium frames, 30mm is typisch een pen voor een stalen buis met 0.7mm wanddikte, en kom je dus niet zo frequent tegen.

bij een tweebouts pen heb je of redundantie, of de bouten worden alleen op trek en niet ook nog op buiging belast
Ik deel je mening. Bij mij was de zadelpen op m'n Avaghon na een half jaar zoeken en passen al naar de vaantjes.
Maar even een mailtje naar Avaghon en de zaak was opgelost.
Thomson heeft trouwens ook een 30 mm in z'n gamma, 16 mm setback.
Harry- schreef:(bike4travel in Rotterdam) ook een mail gestuurd en de vraag voorgelegd. Kennelijk gaat het hier om een niet gangbare maatvoering, en dat vind ik wel vreemd. Stel de zadelpen breekt af (heb ik al eens mee gemaakt), dan zit je wel gelijk met een probleem mbt de vervangbaarheid.
Delen jullie mijn mening dat een pen met een 2 boutsbevestiging een stuk stabieler is ?
Martin_123 schreef:Voor het vervangen van de pen was ik al met de schuifmaat aan het meten geweest alleen waar het precies aan lag kon ik niet aantonen. Het komt idd nogal nauw. Gemeten met een schuifmaat of geschat met een duimstok?
Een zadelpen wordt nogal op buiging belast. Ik heb eens een goed gebruike pen opgemeten en de onrondheid bleek opmerkelijk!
Loen
Het probleem is opgelost. Even een mailtje naar Bike4travel gestuurd, die sturen mij een andere pen met 2 boutsbevestiging. Bedankt voor het meedenken.
Overigens bestaan er voor dit probleem ook shims zoals deze (ook mogelijk naar 25.8mm).