Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadel wel of niet invetten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brooks zadel wel of niet invetten

Altijd invetten met de ranzige en dik (vroeger erger dan nu) Proofide vet. Omdat je schoenen ook niet met Proofide invet, moet je het zadel niet schoenvet invetten. Zeen waxcoat vet je ook niet in met bijenwas, Proofide of iets degelijks, maar met iets dat voor dat doel is samengesteld.
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga de bovenkant van het zadel invetten om het inrijden wat gemakkelijker te maken (cf handleiding Brooks). Kan ik na het intrekken van de proofide en het oppoetsen van het zadel in mijn spijkerbroek fietsen zonder dat daarin vetvlekken achter blijven ?

Harry.
@harry: vergeet de onderkant niet. Na het poetsen is het meeste vet ingetrokken. Je kan na een langere fietstocht wel eens iets aan je spijkerbroek zien, dat is weg als je broek wast. Daarna heb je geen last meer.
Je kunt de eerste fietstocht een doek over je zadel leggen; fietsen is nl tamelijk intensief boenen. Behalve met een witte spijkerbroek zal het daarna wel goed gaan.
Leon
Ik smeer alleen de eerste weken de onderkant van het zadel in. Nu al 5000 km verder smeer ik nooit meer. Zit prima.
Ow Harry je moet de groeten hebben van mijn beige broek!
Morraal pas op met lichte broeken en zwarte leren zadels :x
Niet alleen zwarte, maar ook bruine lederen zadels durven lichtgekleurde broeken van een zadelmotief te voorzien ;)
Gekleurde leren zadels geven altijd af. Ingevet of niet.
Het zadel wat niet of nauwelijks afgeeft is de ongekleurde Pre-aged variant.

Ik vet mijn Brooks eens per jaar aan de onderkant in met Proofide om uitdrogen te voorkomen. Te weinig invetten maakt het zadel gevoeliger voor vocht en laat het te snel droog worden. Te vaak invetten maakt het zadel soepeler dan nodig.