Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fiets is hier best voor geschikt ... - Forum Wereldfietser

welke fiets is hier best voor geschikt ...

Hallo,
Hoe meer info ik over de verschillende fietsen lees, hoe moeilijker het me valt een keuze te maken voor de aanschaf van een nieuwe 2wieler ter vervanging van mijn 20 jaar oude Vlerick fiets.
Ik heb uit de andere berichten alvast geleerd dat hoe meer info je geeft over wat je met de fiets wil doen, hoe beter advies. Hier gaan we:
Ik wil de fiets gebruiken voor daguitstappen/ weekendtrips in Belgi? en Nederland en later misschien voor (korte) fietsvakanties in vrij vlak gebied. Ik ga zeker geen (zware) bergtochten maken en ben niet van plan over ruige ondergronden te gaan rijden. De paden die wij nu volgen zijn de zgn. knooppunt routes die meestal over verharde ondergrond en nu een dan over een boswegeltje gaan. De fiets moet wel geschikt en voldoende stabiel zijn om 2 goedgevulde achtertassen mee te vervoeren.
Ik beschik niet over een onbeperkt budget maar ben wel bereid wat geld uit te geven aan een fiets die dan wel een 10-tal jaar min. moet meegaan.
Met het oog op onderhoud en evt herstellingen, verkies ik een fiets die (in Belgi?) vlot verkrijgbaar is: merken als Santos, Vittorio, ... lijken me daarom minder aangewezen.
Zelf ben ik nogal aan de zware kant (ca. 1m 87, 90 kg.) en dat speelt misschien ook mee bij de keuze. Ook is zadelpijn (gelzadel) geen onbekende voor mij. Misschien moet op de nieuwe fiets best een lederen (Brooks?) zadel.
Ik heb al wat brochures doorgenomen, fietswinkels bezocht, met vrienden gepraat maar blijf toch nog met vragen zitten zoals:
- moet ik een stalen of (lichter) alu frame nemen?
- is vering (vork, zadel) beter gezien mijn lichaamsgewicht of is dat altijd comfortabler/prettiger fietsen?
- 26 of 28 inch wielen?
Uit het Koga gamma heb ik de specificaties van volgende modellen eens vergeleken: TerraLiner, RoadSpeed, Traveller en Randonneur. Ze lijken mij allemaal geschikt voor het doel dat ik voor ogen heb.
Toch zou ik het prjs stellen mochten jullie me wat kunnen helpen bij de definitieve keuze zodat ik nadien geen spijt krijg van mijn aankoop.
Bedankt voor alle goed raad en advies.
Klinkt inderdaad alsof een "standaard" fiets het beste bij je past.

Ik zou dan kiezen:
28" wielen
geen vering
staal/aluminium gewicht lijkt me geen probleem
LX afmontering lijkt ook voldoende (mede gezien budget. Koga valt dan misschien trouwens weer af vanwege de relatief hoge prijs. (ik heb zelf trouwens wel een koga :D )
Zadel... ik zou gaan voor een hard zadel, dus ik denk dat ik je niet van advies kan voorzien :D

Ook al proefritjes gemaakt? Dat lijkt me ook een goed aankoopargument: hoe zit ie, hoe voelt ie. Daarmee kan niemand je helpen....
Als aanvulling:
* Brede banden (50 mm of misschien wel 60-->Schwalbe Big Apple)
* Staal zou ik verkiezen (vrijwel net zo licht, maar zeker meer trillingen wegnemend-->daarvan zijn er nogal wat op ongelijke asfaltwegen en klinkers, en zeker ook onverhard).
* Uit eigen principe g??n Koga (maar dat ligt misschien meer aan mijn idee?n over Koga dan aan de fietsen van Koga).
* Sterke wielen (40 of misschien wel 48 spaken).
* Brooks zadel. Welke is alleen van tevoren goed uit te kienen, want als je eenmaal vele kilometers op een Brooks hebt gezeten dan issie voor jou. Maar misschien kun je daar enkele kilometers mee testrijden, en dan krijg je al een aardig idee of die de juiste breedte is voor je zitbotten en niet te kort/lang is. En ja, een leren. Want die gel-zadels hebben overbodige kussentjes die tussen alle kiertjes in de weg gaan zitten waar niets hoort te zitten tijdens het fietsen. Dat leren zadel zal al na een 500 kilometer aanmerkelijk beter zitten, en een dikker dek (Professional, Conquest) zal dan nog een paar honderd kilmeter kosten om helemaal toppie te laten zitten.

Succes alvast!!
Toch dan weer een vraagje van mijn zijde...


Waarom brede banden en 40 of zelfs 48 spaken, als de bedoeling (als ik het goed begrijp) voornamelijk asfalt rijden betreft? Ik zou juist voor op asfalt smallere banden kiezen?

En.. hopelijk wordt mijn fiets niet gestole of gaat ie niet binnenkort stuk, want dan kom ik zelf voor de keuze welke nieuwe fiets aan te schaffen en het wordt geen Koga; de mijne fietst nu subliem, maar de nieuwere WT's... ik vind ze niet mooi! :D

Bedankt voor alle reacties.
Toch nog een vraag: welk van de 4 Koga modellen (TerraLiner, RoadSpeed, Traveller en Randonneur) past best (en waarom?) bij wat ik met de fiets wil doen?
@Ries:
De brede banden hebben in een (door Schwalbe uitgevoerde en daardoor zeker voor hun gunstig uitpakkende) test hun nut bewezen als wegnemers van kleine oneffenheden. Ik heb dan ook een stalen frame, en hierdoor heb ik bijna net zo veel vering als een volgeveerde mountainbike. Brede banden halen namelijk zo'n 25% meer de oneffenheden uit de weg dan normale (32 of 37mm? denk ik) banden. Een volgeveerde fiets 33% (alles volgens Schwalbe). Voeg daarbij toe een stalen frame, en je hebt net zoveel demping, maar zonder al die vering die het ooit kan begeven. Brede banden ook, maar dat kun je bij de lokale smid in Verweggistan of gewoon in Nederland/Belgi? nu eenmaal makkelijker vervangen, is dan goedkoper, en je kunt na vervanging (wat heel snel gaat en waarvoor niets besteld hoeft te worden) gelijk verder fietsen.
Aangezien er in mijn ervaring op de rustige wegen geen perfect ge?ffend asfalt ligt, fietst het gewoon prettiger dan een band met minder demping. Het enige voordeel van de smallere banden is de luchtweerstand, niet de rolweerstand. Voor de rolweerstand is de materiaalsamenstelling van de banden zelf verantwoordelijk. De Big Apple noem ik niet voor niets: deze combineert weinig weerstand met een goede demping en een redelijk lange levensduur.
Verder geeft dhr. Pataat aan dat hij aan de zware kant is. Dan zou ik met kampeerbagage en met de duurzaamheid op de lange duur in het achterhoofd houdend wat dat betreft het zeker voor het onzeker kiezen en voor een stevig wiel en een stevige bespaking gaan. Zeker als je voor 28-inch kiest, wat gezien zijn lengte wel een logische keuze zou zijn. 28-inch is namelijk wat minder sterk dan 26-inch, dus een extra stevigheid lijkt me logisch.

Verder neem ik aan dat Ries met de WT de World Traveller bedoelt? De "extreme trekkingfiets"? Nou, dat is bij mij nu juist de hele clou van dat Koga-verhaal. Die wordt aangeprezen alszijnde de fiets waarmee je de hele wereld verovert over alle soorten (on)begaanbaar terrein en gedurende langere opeenvolgende tijd. Dan kan ik nog wel een aantal punten opnoemen aan die fiets die een smid in Verweggistan (en de fietser)wanhopig doen maken en die ik dus anders zou doen. Betaal je je bont en blauw aan een fiets en dan sta je daar: helaas, misschien dat er over 2 weken een vrachtwagen langskomt waarmee u naar het volgende stadje kunt. Klinkt extreem, maar die fiets is toch ook juist voor dit soort doeleinden bedoeld?! Die fiets horen ze ?f niet in het assortiment te hebben, ?f ze moeten 'm anders aanprijzen. Zoals die nu is en aangeprezen wordt, vind ik het geldtrekkerij van onschuldige mensen die later met die fiets midden in een gehucht staan (met een beetje mazzel) waar ze de eerste weken niet meer weg gaan komen met hun panne. Als er dan voor andere onderdelen gekozen was, dan had de fiets n??t omgevallen (andere standaard), er w?l genoeg water op de fiets gezeten om te drinken (PET-fleshouder ipv bidonhouden op de schuine buis), w?l die ketting van de lokale mountainbikes op gepast (7 of 8 tandwiels-cassette achter ipv 9!!!), en dan had er w?l genoeg ruimte geweest voor alle spullen (voordrager met voorziening bovenop, ipv alleen lowriders). Ik kan zo nog wel 10 punten opnoemen van hun lijstje, maar ik zal ze niet helemaal afkraken :wink: .


@Pataat:
De Randonneur is een hele mooie, met een ander zadel. Misschien een beetje "overkill".
De Traveller is eigenlijk prima. Wel een ander zadel, en misschien een voordrager (mits je wilt gaan kamperen en snelheid niet een must is voor je).
Voor beiden geldt dat wat bredere banden geen overbodige luxe zijn. Het achterwerk wil immers ook wat :wink: !
De andere 2 modellen vind ik niet zo voor de hand liggend (n?g smallere banden voor de Roadspeed, en de Terraliner heeft zelfs noppenbanden: niet nodig; en beiden met ielige bagagedragers...).
Wel geef je aan dat het voor dagtochten en weekendtochten is. Niet hoeveel bagage er meegaat. Met redelijk wat bagage zou ik toch ook naar de bagagedragers gaan kijken: sowieso stevige (lees: stalen-/Tubusdragers), en met niet-op-snelheid-fietsen-gericht kamperen zou ik een voordrager prettig vinden. Dat zit er bij de Randonneur al op.
De Randonneur ?n de Traveller hebben allebei 28-inch wielen (622), dus dat zit wel snor. Met wat meer bagage gaat de voorkeur toch uit naar de randonneur, omdat deze wat meer spaken heeft achter (40 ipv 36).

Hopelijk kan dhr. Pataat hier wat mee.
En @Ries: het is allemaal als advies en uitleg bedoeld. Het kan wat lomp overkomen, maar zo is het zeker niet bedoeld.

Succes meneer Pataat!
Hoi Pataat,
Waarom niet weer een Vlerick? 20 jaar is toch een tevredenstellende leeftijd?
Waarom neem je je oude zadel niet mee naar de nieuwe fiets?
90 kg is overigens niet echt veel, zeker niet op de prima geplaveide knoopuntenroutes - ik ga daar vaak in het Vlaamse genieten vanuit Maastricht. Goede wielen met 36 spaken zijn dan meer dan goed genoeg.
Groet,
Leon
Robertjan schreef: En @Ries: het is allemaal als advies en uitleg bedoeld. Het kan wat lomp overkomen, maar zo is het zeker niet bedoeld.
euh lomp? Ik vind je uitleg over de banden en spaken behoorlijk helder.... bedankt! En wat mijn koga betreft, inderdaad de World Traveller en om precies te zijn de S, mode 2002, zonder achtervering en met die leuke bidonhouder waar ik een grote doos batterijen in kan doen zodat ik op mijn nachterlijke tochten (die nog wel eens voorkomen) niet voor het einde van tocht lege batterijen heb.

Die - ook op dit forum geloof ik al eens verguisde baterijhouder - heb ik niet op mijn tocht door New Zealand meegenomen - oh: dat is ver weg: dus World Traveller :D:D Dat ik er niet mee in extreme woestenijen ga fietsen is wel duidelijk, mocht ik het ooit willen, dan koop ik een andere fiets.

Alleen.... mijn fiets valt niet om met de standaards (2) die ik heb... Heb ik nog een oud type? :roll:

Pataat: even gekeken op de site: ik ben het met RobbertJan eens wat betreft de keuze, de Randonneur lijkt met het beste. Alleen nogmaals... Koga is wel duur denk ik, voor wat het biedt... Succes!

@Ries:
Bedankt voor de testrit tip. Ga ik zeker doen.
@Robertjan:
Bedankt voor je deskundig commentaar. Maakt alles veel duidelijker voor me.
In mijn eerste post heb ik vermeld dat er 2 goedgevulde zijtassen achteraan meemoeten. Veel meer bagage is niet nodig: ik ben geen kampeerder en maak dankbaar gebruik van initiatieven als 'Vrienden op de fiets' (nl) en 'Gezinnen op de fiets' (be). Bijgevolg heb ik de voordragers (van oa. de Randonneur) niet echt nodig.
@Leon:
Mijn oude Vlerick fiets heb ik Antwerpen gekocht maar nu moet ik naar Gent voor een Vlerick fiets. Ivm onderhoud en evt herstellingen verkies ik een winkel dichter bij mijn woonplaats.

Toch nog enkele vraagjes:
- ik begrijp dat een goede bandenkeuze de vering ten goede komt maar vraag me af of het verend effect niet merkbaar beter is op een stalen frame (Randonneur) dan op een alu frame (Traveller).
- als je op een standaard Koga fiets een ander zadel, andere banden, ... wil betekent dit dan een meerprijs? Maw zijn winkeliers bereid de aanpassingen te doen of rekenen ze je eerst een standaard fiets aan en daar dan bovenop de prijs van een nieuw zadel, andere banden, ... ?
- hoe kan ik de maximale bandbreedte die kan op de Koga modellen te weten komen?
- @Robertjan: ik begrijp dat je niet zo'n hoge pet op hebt van Koga fietsen. Welke andere fiets, vergelijkbaar met de Koga modellen, zou je me aanraden? Liefst van een courant, vlot verkrijgbaar merk.

Nogmaals dank voor alle reacties.
Hoi Pataat,

Antwoord op je eerste vraag:
Ik merk zelf best wel wat verschil tussen een mountainbike van mij (alu) en mijn stalen randonneur (staal). Dat zal dus allicht al een (groot) deel schelen. Een goede bandenkeuze (met name een brede band die met lage spanning gereden kan worden zoals een Big Apple, een Marathon, en andere merken wellicht ook maar ik ben geen bandenexpert maar volg de andere discussies en heb zelf vaak brede banden op mijn fietsen) doet dus al een hoop. Als het breed is, neemt het meer hobbeltjes weg. Niet overal is het wegdek zo glad als in de oostelijke hoek van de lage landen (nou Leon, wij westerlingen moesten maar eens verhuizen!! :lol: ). Je noemt Antwerpen, ik kom uit Bergen op Zoom zoals je al gezien had waarschijnlijk. Hier in de westelijkere gedeeltes (Bergen op Zoom, Essen, Kalmthout, Wildert, Huijbergen, Woensdrecht, enz.) kan het wegdek wat minder gladgestreken zijn... Ik vind het prettig fietsen met een stalen frame ?n brede banden (zoals je al in m'n vorige mailtje kon lezen kom je in het minst gunstige geval tot een gelijkwaardige demping van oneffenheden als een goedkope volgeveerde "mountainbike") (merk(en) volgen bij de laatste vraag).

Antwoord tweede vraag:
Bij de aanschaf van een nieuwe fiets van dit kaliber (deze prijsklasse) mag dit geen probleem zijn. Naja, bij een goede fietsenboer dan. Dit is zeker het proberen waard. Ik heb zelf zonder morren zowat alles z? betaald aan mijn randonneur, maar ik had er dan ook voor gespaard en een Vittorio... (Dat is zijn geld ook zeker waard :D !). Het zadel blijft toch een punt van aandacht. De banden, tja, die Big Apple kostten mij slechts 37 euro via internet, dus dat is een schijntje op deze bedragen. Voor het zadel geldt: het k?n zijn dat je met een leren zadel geholpen bent. Dit is natuurlijk nooit van tevoren te zeggen, maar ook hier geldt weer: ik vind het prettig fietsen. Ik zit (nog steeds) bijna dagelijks op de fiets (15km heen, en na het werk weer terug), en heb nooit ergens last van: mijn Conquest heeft zich aan mij aangepast en niet andersom!

Antwoord derde vraag:
Ik kan me ergens een tabel herinneren, als richtlijn... Misschien bij Sheldon Brown, even kijken. Ja hoor: http://www.sheldonbrown.com/tire_sizing.html is 'm. Nu alleen nog weten welke velgbreedte de Koga heeft (Traveller), en eventueel een alternatief. De Traveller heeft een 19mm velgbreedte (Rigida X-plorer. Even kijken bij Sheldon Brown: 25-44mm bandbreedte... Maar, ik heb Exal velgen, Exal is samengevoegd met Alesa, en Rigida heeft Alesa (daarvoor?) overgenomen. Anders gezegd: mijn velgen zijn dus hetzelfde fabrikaat, maar dan een ander naampie? Ik heb er gewoon 50mm onder liggen, en dat fietst uitstekend, dus ik verwacht weinig problemen daarmee. Bewaar http://www.sheldonbrown.com maar in ieder geval bij de favorieten. Die website zal nog wel wat meer vragen beantwoorden als je af-en-toe dit forum bijhoudt :wink: !

Antwoord vierde vraag:
Nou, helemaal anti-Koga ben ik zeker niet. Alleen het punt is: het stond tot een jaar of 5 geleden bekend als h?t Nederlands merk voor degelijke vakantiefietsen. Deze reputatie hebben ze mijns inziens met hun "extreme topmodel" de World Traveller volledig de grond in geboord. M?g ik dat zeggen na 1 verre trip? Ik denk van wel. Als ik nog langer was blijven fietsen op die trip, dan had er aan mijn fiets het 1 en ander vervangen moeten worden. Als je dan geen standaard-spul hebt op je fiets wat ze overal ter wereld hebben, dan kom je niet ver. Het scenario wat ik in mijn vorige posting vermeldde, is niet helemaal gebakken lucht. Stalen dragers bijvoorbeeld, onder de sterksten ter wereld met 10 jaar garantie, hadden het al begeven na 4 ? 5 maanden fietsen. Laat staan de andere (minder "extreme") onderdelen 8O ! Dan vind ik dat ik met een kritisch oog naar "extreme" fietsen mag kijken. Dan bedoel ik fietsen die op plaatsen worden gebruikt, waar menig rugzaktoerist niet komt en je soms zelfs wordt verwelkomt alszijnde de "eerste toerist ooit". Wel leuk trouwens, dat soort dorpjes. Wordt je door de burgemeester uitgenodigd om te kletsen met de "jeugd van Cajamarquilla" in het "gemeentehuis". En een diner bij de burgemeester hoort er ook bij. Alleen een fietsenmaker is daar NIET. Zelfs in Chiqui?n (provinciehoofdstad met 20.000(?) inwoners) was het behelpen om een reparatie uit te laten voeren (ergens woonde dan nog een wat technischere man die "wat" gereedschap had). Je kunt je voorstellen dat het dan niet handig is om tandwielen en ketting te hebben die alleen in Europa, Noord-Amerika en Japan gebruikt wordt!!!
Wat ik eigenlijk wil zeggen: Koga heeft een reputatie. Deze helpen ze mijns insziens om zeep door te blijven beweren dat ze de World Traveller maken voor mensen die dit soort trips doen: gewoon erg vervelend voor mensen die nog niet zo technisch zijn en zo'n reis gaan maken en er dan in 1 keer achter komen dat ze voor hun fiets 3 dagen moeten reizen, als er overal een truck is op de juiste plaats en op het juiste moment om hun naar de winkel te brengen waar ze de juist onderdelen kunnen vinden of bestellen... Langdradig maar je begrijpt mijn punt waarschijnlijk.

Nu to the point.
Alternatieven voor fietsen van deze domoren is/zijn:
* VSF Fahrradmanufaktur T-400 (26-inch, staal, zelfde velgen als de Traveller maar wel met 47mm banden; redelijk goed verkrijgbaar; http://www.fahrradmanufaktur.de/)
* Gazelle Kathmandu: ook bij deze veel fiets voor niet erg veel geld http://www.gazelle.nl/www2/detail.php?B ... Bike_ID=73. Wel alu met verende voorvork. Ik heb hun een e-mail gestuurd met de logische vraag waarom de voordrager zo hoog zit, met een antwoord als: Dan is het beter beschermd tegen stoten enz. Dus niet echt een antwoord wat je verwacht bij een fabrikant van zo'n fiets. Maar met de fiets zal weinig mis zijn, denk ik.

Voor meer alternatieven zou ik zelf ook goed moeten zoeken, zeker voor stalen. Eigenlijk is die VSF Fahrradmanufaktur een goede, of een 2ehands stalen randonneur in goede staat. Die T-400 is 26-inch. Vergeleken met een 28-inch kun je gerust praten over het "klassieke" verschil benzine vs. dieselauto: De 26-inch is snel op gang en wendbaarden, maar vermoeiender op gang te houden; de 28-inch kost meer moeite om op gang te krijgen, maar blijft wat makkelijker rollen (heb ik met mijn ATB=28-inch overigens geen problemen mee met dat op gang brengen, ook niet bergop op de uitgezette Zuid-Limburgse ATB-routes :lol: ).

Nou, ik moet zeggen dat ik niet veel m??r weet over fietsen dan dat we het nu over gehad hebben, maar hopelijk heb je er wat aan.

Nogmaals: succes (vragen mag altijd natuurlijk!).
Hoi,

> ...een brede band die met lage spanning gereden kan worden
> zoals een Big Apple, een Marathon,
Een Schwalbe Marathon is er een die je op spanning moet houden.

> (nou Leon, wij westerlingen moesten maar eens verhuizen!! :lol: ).
Dank voor dit compliment namens geheel Belgisch Limburg :D

> Nu alleen nog weten welke velgbreedte de Koga heeft
Het gaat er ook (vooral?) om welke banden in het frame passen. Dat is meestal lastig te zeggen. Meestal passen er ook aanzienlijk bredere banden in de fiets dan beweerd wordt, met name omdat banden vaak smaller uitvallen dan hun maat suggereert.

> Als ik nog langer was blijven fietsen op die trip,
> dan had er aan mijn fiets het 1 en ander vervangen moeten worden.
> Als je dan geen standaard-spul hebt op je fiets wat ze overal
> ter wereld hebben, dan kom je niet ver.
Welke spullen hebben ze wel overal ter wereld? Zie het testverslag van de Santos van deze of vorige week.

> * Gazelle Kathmandu: ook bij deze veel fiets voor
> niet erg veel geld
> Maar met de fiets zal weinig mis zijn, denk ik.
Waarop baseer je dat? Frank van Rijn fietst alleen op die fiets (een blauwe) omdat hij hem van Gazelle heeft gekregen. Hij heeft er met veel moeite een klassieke stuurbocht op laten zetten en de XT-rapidfireshifters heeft hij zelf maar afgezaagd.....

Groeten,

Leon
Nog even een stukje uitleg dan, ook omdat Leon daarom vraagt.

1.) Die Marathon banden, daar heeft hij helemaal gelijk in. Ik heb zelf Marathon XR en Big Apples. Ik ging er van uit dat de Marathon of dan in ieder geval nog de Marathon Plus op minder dan 3 bar gereden mag worden, maar ik zie net dat Leon helemaal gelijk heeft: Die zitten op minimaal 3 bar. En aangezien de Marathon XR niet vooruit te br?nden lijkt, is het advies dan ook een Big Apple. Zoals Eric Schuijt het al eens zei in een andere topic (ik zal het niet kopi?ren en plakken, maar zo typen :wink: ): Fiets je in de westerse wereld, dan Big Apple, maar ga je ver weg dan een Marathon XR.

2.) Graag gedaan :wink: .

3.) Uiteraard moet een band wel tussen de vorken passen, maar ook de velgbreedte telt enigszins mee. Als een dikke band op lage spanning rijdt op een te smalle velg, dan lubbert de band teveel uit over de velg en dan "snijdt" de velg de band kapot. De Big Apple is d? ultieme brede- en lage-spanningsband, vandaar toch wel iets om de velgbreedte in het oog te houden. Mijn 19mm velg zou dus theoretisch te smal zijn voor de 50mm Big Apples (nou ja, volgens die tabel van Sheldon Brown dan).

4.) In Ecuador, Per? en Bolivia ben ik alleen fietsen tegen gekomen met 21 versnellingen of minder (7-tandwiels cassettes). Dat betekent dat de "standaard" kettingen die daar gebruikt worden, juist NIET toepasbaar zijn op een Santos-fiets (cassettes van 11-32t, en die zijn er alleen maar in 9 tandwielen...). Dus dan sta je daar (w??r) in het dorpje. Als dat dorpje Cajamarquilla is, dan zorgt de burgemeester wel dat je niet verhongert. Maar ik zou het risico niet graag willen nemen. Dus voor mij geen "extreme" fiets als een Koga Miyata World Traveller op mijn "extreme" tochten (ik fiets niet extreem, ik ben gewoon graag buiten en erg nieuwsgierig :D).

5.) Frank van Rijn op een aluminium fiets? Zie je het al gebeuren, die is zo conservatief als wat! Nee, die Frank die heeft ze gewoon zo gek gekregen bij Gazelle dat hij een stalen frame gekregen heeft (beter te repareren in Verweggistan, vindt Frank). En oh ja, die vering: laat maar zitten, dat scheelt Gazelle weer kosten (en Frank slapeloze nachten uit angst dat de vering het zou begeven terwijl hij in zijn tentje ligt te knorren). Je ziet al: er is wel meer "anders" dan aan de fiets van Frank van Rijn vergeleken met de Kathmandu van Gazelle. Overigens zeggen ze niet voor niets slechts dat "het aluminium frame is ontwikkeld met Frank van Rijn voor de lange afstand met bepakking". Dat zijn toch nagenoeg alle huidige aluminium mountainbike-frames? Is dat zo speciaal dan? Wat ik wil zeggen: Dit is een vergelijkbare fiets als een Bulls en die andere die nu in een recente topic staat. Goedkoop maar sterk frame, en dan vooral de belangrijkste onderdelen van goede (top?)kwaliteit. Vandaar: met de Gazelle Kathmandu zal weinig mis zijn (oke, ik zal 'm niet zo snel gebruiken, maar goed).
Mijn insteek is altijd: ? je zorgt dat "iets" zo goed is dat het alles redelijkerwijs kan weerstaan, ?f je zorgt dat het vervangbaar is. Ik heb dus XT achter, maar de goedkoopste Shimano-trapas. Om even een voorbeeld te noemen. Die XT is uiteraard met 8 tandwielen (dus zonder de bagagefiets-overbodige 11t).

Naja, dat was eigenlijk mijn insteek in deze topic.
@Ries:

Die fiets van je is zeker ginne kattepis zeg! Maar ik vind het typisch zo'n fiets voor de moderne "yup" (jong, (te)veel geld, willen het maximale uit de vakantie halen). Echt een overkill. Toen ik terugkwam uit Zuid-Amerika en bij de bagageband "speciale bagage" op mijn fiets wachtte, was een andere man uit Vietnam teruggekomen. Hij had een maandje (of 2) daar gefietst. Het was goed te zien aan zijn fiets: ik vond de fiets er nagelnieuw uitzien. Geen krasje, geen echte slijtage op de bagagedrager, enz. Dan heb ik zoiets van: dure fiets, terwijl hij niet echt maximaal gebruikt wordt, en dus zonde van al dat geld. Bij Frank van Rijn en Heinz St?cke ligt het juist andersom: rare, goedkope fietsen voor wat hun ermee doen. Maar dan is het ook minder pijnlijk als er een onderdeel vervangen moet worden.
Begrijp me niet verkeerd: je hebt absoluut een mooie fiets! Ik heb nu ook een fiets met XT in gebruik als woon-werkfiets (ik werk nu in het andere filiaal van die onbekende maar oh zo deskundige en gespecialiseerde buitensportwinkel in Bergen op Zoom en tegenwoordig voor mij dus Roosendaal). Lekker luxe, maar ik doe liever een ander soort tochten met mijn fiets :wink:! Lekker buiten (ook 's nachts :D) en liever niet t?veel asfalt (na een week onverhard mag er wel weer asfalt komen, maar ook dat onverharde went na een zekere tijd wel denk ik).
Robertjan schreef:Bij Frank van Rijn en Heinz St?cke ligt het juist andersom: rare, goedkope fietsen voor wat hun ermee doen.
Vind je?

Afbeelding

ja

Voordat hij deze had, wel ja.
Nu fietst Heinz St?cke overigens ook al niet meer op die stevige, zware stadsfiets met 3-versnellingsnaaf. Tegenwoordig voor hem een Bike Friday Pocket Llama, die hij heeft gekregen van die beste mensen. Dat noem ik ook niet echt een vreemde fiets, voor zijn doel (landen sprokkelen, om weer de "meest bereisde man/mens ter wereld" te worden in het Guinness Book of Records).
Maar ja, veel anderen hebben inmiddels wel door dat het niet altijd helemaal letterlijk bedoeld is wat ik vermeld:lol:; alles is relatief.