Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Doormeten achterlicht Busch+Muller DToplight XS Plus - Forum Wereldfietser

Doormeten achterlicht Busch+Muller DToplight XS Plus

Mijn achterlicht/standlicht met LED van Busch+Muller DToplight XS Plus doet het niet meer.

Mijn vraag betreft het achterlicht: Het achterlicht is aangesloten met 2 draden (spanningsvoerende- en massadraad) Ik heb deze losgenomen en wilde met een multimeter de weerstand op de aansluitingen doormeten. Nu meet ik in beide richtingen oneindige weerstand. Kan ik er dan van uitgaan dat het achterlicht stuk is? Valt het eenvoudig te repareren of kun je maar beter meteen een nieuwe er opzetten?

Materiaal: Ik heb een Idworx Offrohler met SON Naafdynamo uit 2008 met de beruchte SKS spatborden met de geleiding (zolang de contactpotentiaal zijn verwoestende werk niet heeft gedaan) in het spatbord.
Hoewel ik vanwege dit bekende probleem de zaak van meet af aan onderhouden heb met contactspray gingen mijn gedachten toch al heel snel uit naar het subiet trekken van draden. Ik ga deze verbindingen natuurlijk ook nog doormeten met de Ohm-meter.
In duitsland is het verplicht om draden te hebben naar alle verlichtingnop de fiets. Ik zou het eens testen om de spatborden uit te sluiten. Ik ben ook geen electronicus maar ik weet niet of je led zo mag doormeten.
Bob ten Have schreef:Mijn achterlicht/standlicht met LED van Busch+Muller DToplight XS Plus doet het niet meer.

Mijn vraag betreft het achterlicht: Het achterlicht is aangesloten met 2 draden (spanningsvoerende- en massadraad) Ik heb deze losgenomen en wilde met een multimeter de weerstand op de aansluitingen doormeten. Nu meet ik in beide richtingen oneindige weerstand.

hoe goed is je DMM? ik meet 10 Mega ohm
Wimmert schreef:In duitsland is het verplicht om draden te hebben naar alle verlichtingnop de fiets. Ik zou het eens testen om de spatborden uit te sluiten. Ik ben ook geen electronicus maar ik weet niet of je led zo mag doormeten.
Van mijn philips-experimenteerdoos met electronica weet ik nog dat je ledjes niet zomaar kunt doormeten. Meten met 6V~ dus.
Maken ze die $%^$^* spatborden nog steeds?
Leon
Doormeten van een led gaat inderdaad niet zomaar. Voor wat info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Led

Wat je kunt doen is (zoals al aangegeven) aansluiten op iets wat zeker weten werkt dus met een paar korte draden aan de dynamo (de huidige bedrading kan ook als je die doorgemeten hebt door een keer aan het wiel te slingeren en kijken of de spanningsmeter op stand AC uitslaat) of een paar batterijen (mocht er niets gebeuren dan de + en - even omwisselen omdat een dynamo AC is en de batterijen DC.

Op sommige multimeters zit een diode-meetstand maar die gaat vaak uit van een
doorlaatspanning van iets van 0,6 a 0,7 volt en daar kun je in ieder geval niet
het hele achterlicht mee doormeten want die bevat (zuiver theoretisch) een led geschikt voor 6V wisselspanning, of meerdere leds in serie (icm een voorschakelweerstand) of een enkele led met een voorschakelweerstand.

En de standlichtfunctie (in het simpele geval een condensator en diode) speelt je ook nog parten als je de volledige lamp wil doormeten met een multimeter.

Dus conclusie: Aansluiten op een betrouwbare voedingsbron (dynamo of batterijen).
Martin_123 schreef:Doormeten van een led gaat inderdaad niet zomaar. Voor wat info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Led

KNIP 8<

En de standlichtfunctie (in het simpele geval een condensator en diode) speelt je ook nog parten als je de volledige lamp wil doormeten met een multimeter.

Dus conclusie: Aansluiten op een betrouwbare voedingsbron (dynamo of batterijen).
Vrij duidelijk dat de lamp niet alleen een diode is, maar dat er iets meer elektronica in zit. Zeker in combinatie met een SON, want hoe harder je rijdt, hoe meer spanning er uit die dynamo komt. Er zal dus sowieso iets van een spanningsregelaar tussen zitten om de LED te beschermen tegen te grote stromen. In het simpelste geval is dat een weerstandje met zenerdiode.
Kortom, het advies van martin zou ik ook geven. Zorg voor een externe spanningsbron en kijk of de lamp het dan wel doet.

Groet,
Ruud
m-gineering schreef: hoe goed is je DMM? ik meet 10 Mega ohm
Marten, de multimeter (inderdaad digitaal) is 'niet slecht' maar ook zeker geen precisie-instrument. De maximale stand voor het meten van weerstand is 2000k (dus 2 MegaOhm) en 10 MegaOhm kan ik dus alleen maar aflezen als oneindig.

Begrijp ik het dan goed van je dat het dus wel te meten is met een groter bereik? Zo ja, maakt daarbij de + en de - nog iets uit? Ik dacht dat een diode naar één kant doorliet?
Nee is niet te meten met een groter bereik. Hangt af van de uitgangsspanning en stroom welke de meter afgeeft of het circuit erachter in doorlaat gaat of niet. Is oneigenlijk gebruik van de meter. Je kunt er prima een gloeidraadlampje, snoertje of ohmse weerstand mee controleren maar niet een compleet elektrische circuit.

Maar buiten dat: plus en min maken idd wat uit. Een diode geleidt inderdaad in 1 richting en spert in de andere. Je hebt er alleen in dit geval niet veel aan.

Vergeet die meter en pas de andere methode toe (betrouwbare voedingsbron).
Martin_123 schreef:Nee is niet te meten met een groter bereik. Hangt af van de uitgangsspanning en stroom welke de meter afgeeft of het circuit erachter in doorlaat gaat of niet. Is oneigenlijk gebruik van de meter. Je kunt er prima een gloeidraadlampje, snoertje of ohmse weerstand mee controleren maar niet een compleet elektrische circuit.

Maar buiten dat: plus en min maken idd wat uit. Een diode geleidt inderdaad in 1 richting en spert in de andere. Je hebt er alleen in dit geval niet veel aan.

Vergeet die meter en pas de andere methode toe (betrouwbare voedingsbron).
Nog afgezien van het feit dat er een loei van een condensator in de lamp huist, wat ook altijd een bron van vermaak is ;)

Ik test lampjes altijd op een echte stroombron: een sondynamo ingespannen in de draaibank :D
Bedankt voor alle tips en antwoorden. Ik ga het de lampunit wel dicht bij de spanningsbron testen. Jammer dat het blijkbaar niet simpeler te meten is.

Mocht het euvel toch aan de lampunit liggen dan rest mij nog de vraag of het gebruikelijk is om de lampunit in z'n geheel te vervangen of dat hier ook vervangingsonderdelen voor zijn?
Ik heb het probleem gevonden en op kunnen lossen. Het bleek de massa-aansluiting op het achterspatbord aan de zijde van de trapas te zijn. Toen ik het plugje er uittrok waar het draadje mee aan het spatbord bevestigd zit bleek dat de draad wat corrosie vertoonde. Ook maar ingespoten met contactspray.

Het is weer even uitstel van executie maar vooruit maar weer.
m-gineering schreef:Ik test lampjes altijd op een echte stroombron: een sondynamo ingespannen in de draaibank :D
Dat lijkt me eerder een spanningsbron... Het lijkt me ook een nogal omslachtige manier van testen trouwens. En bovendien een manier die niet iedereen kan, want niet iedereen (bijna niemand...) heeft een draaibank. Ik zou gewoon met een stuk of 3 batterijtjes gaan testen. Of met een regelbare DC-voeding, die heb ik ook nog wel staan...
Henrie schreef:
m-gineering schreef:Ik test lampjes altijd op een echte stroombron: een sondynamo ingespannen in de draaibank :D
Dat lijkt me eerder een spanningsbron...
Jammer, U gaat niet door naar de volgende ronde.

Fietsdynamo's gedragen zich als stroombron
m-gineering schreef:
Henrie schreef:
m-gineering schreef:Ik test lampjes altijd op een echte stroombron: een sondynamo ingespannen in de draaibank :D
Dat lijkt me eerder een spanningsbron...
Jammer, U gaat niet door naar de volgende ronde.

Fietsdynamo's gedragen zich als stroombron
Fietsdynamo's zijn in de basis een spanningsbron. Ze gaan meer spanning leveren naar mate je harder gaat fietsen (en de dynamo dus harder gaat draaien) en ze leveren pas stroom als je ze belast (met een lampje doorgaans). Stroombronnen daarentegen leveren een stroom, en gaan pas spanning leveren als je ze belast.

De spanning die een dynamo levert aan een belasting (het lampje dus) wordt gelimiteerd door de inwendige impedantie van de dynamo, die bestaat uit een serieweerstand en een spoel (de spoel van de dynamo). Een spoel heeft als eigenschap dat de 'weerstand' ervan (eigenlijk reactantie) toeneemt naar mate de frequentie toeneemt. Dat is precies wat er gebeurt bij een fietsdynamo. Bij lage snelheden wordt de inwendige impedantie van de dynamo vooral bepaald door de serieweerstand. De spoel doet dan nog niet echt mee (lage reactantie), want de frequentie is laag. Als je harder gaat fietsen, gaat de frequentie omhoog, waardoor de reactantie dus stijgt en wordt deze de overheersende factor in de inwendige impedantie. Overigens hebben ideale spanningsbronnen helemaal geen serieimpedantie. Ideale spanningsbronnen bestaan derhalve dus niet, al komt het hoogspanningsnet aardig in de buurt (enkele miliOhms), maar dat ter zijde...

De spanning over de belasting wordt bij, toenemende snelheid, door die toenemende serieimpedantie redelijk constant gehouden, en daardoor blijft dus ook de stroom door de belasting constant. Als je de belasting (enigszins) gaat veranderen (bijvoorbeeld een 12V/5W lampje i.p.v. een 6V/3W lampje), dan gaat de spanning wel omhoog (van 6V naar 12V), maar de stroom blijft redelijk gelijk (ongeveer 0,5A)...

Het gedrag lijkt daarmee dus inderdaad op dat van een stroombron. Maar dat maakt het nog geen 'echte stroombron', zoals jij stelde. Een echte stroombron mag je namelijk niet onbelast laten. Bij een dynamo is dat geen probleem. Als je lampje stuk is en je gebruikt toch je dynamo, dan blijft je dynamo gewoon heel. Een naafdynamo draait ook altijd onbelast als je de lampjes niet ingeschakelt hebt. Niks aan de hand. En daar zit 'm dus het verschil met een echte stroombron...

Een echte stroombron, zoals bijvoorbeeld een stroomtransformator (waar ik in m'n werk veel mee te maken heb), mag je nooit onbelast laten. Even voor wie het niet weet: een stroomtransformator is een meettransformator om stromen in hoogspanningskabels/-installaties te meten. In feite is het een (ring)kern met bijvoorbeeld 400 secundaire wikkelingen om die kern. Door die kern voer je de hoogspanningskabel (1 ader althans) en dat is dan je (enkele) primaire wikkeling. Gevolg: als er 400A door die hoogspanningskabel loopt, loopt er 1A door de secundaire wikkeling. Dat is een echte stroombron. Die 1A loopt er altijd, of je de klemmen nu kortsluit of dat je er een weerstand van bijvoorbeeld 100 Ohm op aansluit. De stroomtransformator wordt gelimiteerd door de hoeveelheid spanning die hij kan leveren...

Als je die secundaire wikkeling nu niet belast (dat wil zeggen: je laat de aansluitklemmen open) dan zal de spanning tot grote hoogte oplopen. Afhankelijk van de eigenschappen van de stroomtransformator kunnen dat makkelijk meerdere kilovolts zijn. Dat zijn uiteraard zeer gevaarlijke spanningen, dus open klemmen van een stroomtransformator kun je beter niet aanraken. Die 1A zal dan door jouw lichaam gaan lopen, weliswaar bij een wat lagere spanning (pak 'm beet 2000V, uitgaande van een lichaamsweerstand van 2kOhm), maar dat maakt niet uit: niet die spanning op zich is dodelijk (een elektrische vliegenmepper levert ook zo 2000V), maar de stroom door je lichaam. De onbelaste stroomtransformator zal uiteindelijk (en dat duurt overigens niet lang) ontploffen. Een niet gebruikte stroombron moet je dus altijd kortsluiten. Bij een ongebruikte dynamo is dat niet nodig, dus om die reden alleen al zou ik het geen stroombron willen noemen...

Conclusie: een dynamo gedraagt zich wel enigszins als een stroombron, maar eigenlijk is het gewoon een beroerde spanningsbron, waarvan de slechte eigenschappen (hoge inwendige impedantie) dan weer goed benut worden en ervoor zorgen dat je je fietslampjes niet opblaast bij hoge snelheden. Maar een stroombron? Nee, dat zou ik niet zeggen...
Lol @ henrie!
Knowledge is the master
Henrie schreef: Conclusie: een dynamo gedraagt zich wel enigszins als een stroombron, maar eigenlijk is het gewoon een beroerde spanningsbron, waarvan de slechte eigenschappen (hoge inwendige impedantie) dan weer goed benut worden en ervoor zorgen dat je je fietslampjes niet opblaast bij hoge snelheden. Maar een stroombron? Nee, dat zou ik niet zeggen...
fijn dat jij met perfectere stroombronnen mag werken dan een fietsdynamo, maar een ding wat ook al ga je op je kop staan tussen 5 en 250 volt redelijk constant 0.6 A+/- 10% levert, zou ik niet in eerste aanzet een spanningsbron noemen.

Niet alle voor dynamo's ontworpen fietsverlichting kun je veilig aan batterijen hangen, schakelaars kun je bv vastlassen met de hogere inschakelstroom
:?
m-gineering schreef:fijn dat jij met perfectere stroombronnen mag werken dan een fietsdynamo, maar een ding wat ook al ga je op je kop staan tussen 5 en 250 volt redelijk constant 0.6 A+/- 10% levert, zou ik niet in eerste aanzet een spanningsbron noemen.
Zoals gezegd gedraagt een dynamo zich (in een bepaald gebied) enigszins als een stroombron, dus ik kan in die zin ook wel met je meegaan dat je het zo noemt. Alleen elektrisch gezien klopt het niet helemaal...

Een dynamo werkt namelijk volgens de inductiewet van Faraday:
Afbeelding
Uind = de geinduceerde spanning aan de klemmen
B = het magnetisch veld
l = de lengte van de geleider
v = de snelheid (in dit geval de hoeksnelheid dus)

Deze wet zegt simpel gezegd: als je een elektrische geleider langs een magneet beweegt, wek je een spanning in de geleider op. Of andersom: als je een magneet langs een geleider beweegt, wek je een spanning in de geleider op. B en l zijn uiteraard constanten in het geval van een dynamo, dus valt hieruit af te leiden dat de spanning in die geleider evenredig met de hoeksnelheid toeneemt. Deze spanning wordt ook opgewekt als er geen stroom loopt. Een spanningsbron dus...

Het feit dat een dynamo zich op een gegeven moment als een stroombron gaat gedragen, vloeit voort uit het feit dat de frequentie de inwendige impedantie laat toenemen en het feit dat de kern waar de spoel op is gewikkeld boven een bepaald toerental (frequentie) in verzadiging raakt, waardoor de spanning niet meer toe kan nemen. Ook de stroom blijft dan min of meer constant, onafhankelijk van de belasting. Dit gedrag lijkt wel op dat van een stroombron, maar het is niet hetzelfde...
Niet alle voor dynamo's ontworpen fietsverlichting kun je veilig aan batterijen hangen, schakelaars kun je bv vastlassen met de hogere inschakelstroom
Welke schakelaars? En waarom zouden die moeten schakelen tijdens het testen van de verlichting?
Bob ten Have schreef::?
Sorry als je het gevoel hebt dat ik het topic gekaapt heb... Maar je had je probleem gevonden (en opgelost) toch?

Maar misschien gaan we inderdaad wat te veel off topic... :roll: