Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hell Roads - Forum Wereldfietser

Hell Roads

Vanavond was op Discovery het programma Hell Roads.
Aldaar heb ik vrij extreme wegen en passen gezien die echt enorm gaaf eruit zagen. Ze heten echter niet voor niets Hell Roads, want jaarlijks vallen er blijkbaar een aantal doden.

mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met de volgende routes:
Chacas road in Peru

Karakoram Highway van Pakistan naar China

Sichuan-Tibet Highway

James Dalton Highway

Pasubio (Vicenza) Italie

En als kers op de taart de Pan-American Highway (hierover graag veel informatie, ik wil deze na mijn studie graag doen)

Er was er nog een in Amerika, ik heb er foto's van gezien op het forum maar ik kon ze niet meer vinden, evenals de naam van de weg.

Ben erg benieuwd!
Je vergeet de Jungasweg oftewel Road of Death in Bolivia, was ooit uitgeroepen tot de meest gevaarlijke weg ter wereld.
Is voor mountainbikers een favoriete afdaling en een zeer geschikte zelfmoordroute.
aapje99 schreef:mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met de volgende routes:
Karakoram Highway van Pakistan naar China
Zoekfunctie al geprobeerd?

Groetjes,

Carl
Dag, de meeste Hell Roads zijn vooral Hell Roads omdat het steile en smalle gravelwegen zijn met een diep ravijn ernaast. Deze zijn vooral gevaarlijk voor elkaar passerende vrachtwagens. Die willen er nog weleens inkukelen bij een passeerpoging.
Op de deathroad in Bolivia zie je om de paar honderd meter wel een kruis staan.
Dat er ook wel eens een fietstoerist inkukelt (onlangs nog helaas met dodelijke afloop op de deathroad in Bolivia) heeft meer te maken met het feit dat ze veel te hard op wrakke mountainbikes naar beneden scheuren. (Ook ik ben niet heilig, ik ben met flinke vaart naar beneden gegaan, erg spannend)
Iedere fietser met goede remmen en een beetje gezond verstand kan hier veilig over heen fietsen (tenzij je net met die ene onverwachte aardverschuiving mee het ravijn ingaat).
De kans dat je door een andere fietser wordt aangereden of door een vermoeide speed slikkende chauffeur is denk ik groter dan dat je door eigen schuld het ravijn invliegt.

Erik Veenstra
De Death Road, Road of Death, 'World's Most Dangerous Road', Duivelsweg, Dodenweg of (de feitelijke naam) de Ruta de los Yungas is een stuk spannender als de snelweg aan de andere kant van het ravijn gesloten is, de mist zorgt voor 10m zicht, je met 30kg bagage fietst en je eerst naar de pas omhoog moet (~4700m, komend vanaf 3500m) omdat geen enkele bus je op wil pikken naar boven toe...
Bij een tegenligger ging ik dan aan de kant omdat het 'toch maar 10m afgrond is'. Wist ik veel dat het tot 900m afgrond was; de foto's van andere toeristen zag ik pas nádat ik over die weg was gereden. Die beste man die halverwege de mensen waarschuwt heb ik ook niet gezien. Waarschijnlijk te mistig ofzo waardoor 'ie het niet nodig vond zich buiten te begeven.
Later hoorde ik dat er ooit een rijke Amerikaan naar beneden gestort is. De enige keer dat een reddingsteam naar beneden is geweest. Die verbleef daar een weekje. Het afdalen en het terug klimmen duurde ieder een volle dag. In het ravijn lagen bussen, met soms tientallen meters verderop de lichamen van voormalig inzittenden. Tevens waren er toeristen terug te vinden op de fiets (daarom je fietshelm op: dan kan de tandarts je identificeren).
Vrijwel iedereen stopt trouwens in/bij Coroico. In Kilometro 20 (heel toepasselijk 20km ten noorden van Caranavi) vertelde een advocate uit La Paz met buitenhuisje me dat zo'n iedere 2 jaar er een toerist op de fiets langs komt. Ik in 2005, een Japanner in 2003, een Amerikaan in 2001. Bijzonder. Tot aan Rurrenabaque vrijwel geen andere westerse toerist te bekennen. Alleen wellicht in Sapecho omdat dat als tussenstop wordt gebruikt voor hen die van Rurre naar La Paz rijden per bus (in 2 dagen). Wel heeft de VN daar ergens onderweg een project lopen in een dorpje, althans in 2005. Toen verbleef daar een erg verwonderde Duitse.

Op de Ruta de los Yungas moet het verkeer van La Paz naar de jungle aan de dalzijde rijden (dus links) en het verkeer van de jungle naar de hoofdstad La Paz aan de bergzijde (dus ook links). Er is me lokaal verteld dat dit te maken heeft met de goederenstromen. Vanuit de jungle komen geladen vrachtauto's vol fruit etc. naar boven toe. Bij een tegenligger bestaat het risico dat dus een lege vrachtauto (die aan de dalzijde naar de jungle rijdt) het ravijn in stort. Dag vrachtauto en chauffeur, maar 'gelukkig' geen lading verloren.

Het lijkt me wel leuk die andere wegen ook een keertje te zien. Ik zal eens op zoek gaan naar de documentaire. Lekker dromen over mogelijke toekomstplannen. :wink:
Robertjan schreef:Op de Ruta de los Yungas moet het verkeer van La Paz naar de jungle aan de dalzijde rijden (dus links) en het verkeer van de jungle naar de hoofdstad La Paz aan de bergzijde (dus ook links). Er is me lokaal verteld dat dit te maken heeft met de goederenstromen. Vanuit de jungle komen geladen vrachtauto's vol fruit etc. naar boven toe. Bij een tegenligger bestaat het risico dat dus een lege vrachtauto (die aan de dalzijde naar de jungle rijdt) het ravijn in stort. Dag vrachtauto en chauffeur, maar 'gelukkig' geen lading verloren.
Mooi verhaal, alsof de waarheid nog niet voldoende is om de reputatie te vestigen.

Maar het linksrijden is zodat de dalende chauffeur vanuit het zijraam z'n wielen kan zien.

.tsooJ
Er is niet helemaal consensus over dit onderwerp als ik zo eens een beetje zoek.

Vergelijk deze: http://www.toptenz.net/top-10-most-dang ... -world.php
met deze: http://www.oddee.com/item_96660.aspx
Nou, no.1 is men het wel over eens in ieder geval.. :wink: Maar of Bolivia daar nou trots op zou moeten zijn...
Is die weg in Bolivia dezelfde weg als waar Top Gear met een paar aftandse terreinwagens heeft rondgetrokken (en waar Jeremy Clarkson bijna het ravijn in is geflikkerd met z'n oude Range Rover) in hun Bolivia-special? Of kijkt er hier niemand naar Top Gear, aangezien ze daar een hekel hebben aan fietsers... ;)
Die is het inderdaad. HIER wordt 'ie ook besproken.
Robertjan schreef:Die is het inderdaad. HIER wordt 'ie ook besproken.
Ah ok. Dat geeft mij een beeld... Zal lekker fietsen zijn daar... ;)