Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 57mm remmen - Forum Wereldfietser

57mm remmen

Ik ben een leuke tweedehands racefiets voor erbij tegengekomen. Op een snelle fiets voor erbij wil ik spatborden kunnen monteren (geen klikgevallen) en ik zoek dus een frame met 'normal reach' of 57mm remmen.

De vraag is nu welke maat moet precies 57mm zijn? Is dit de afstand van het hart van de centrale bout tot de laagst mogelijke plek om blokjes te monteren? Op het oog beoordelen of er voldoende ruimte voor een iets dikkere band + spatbord is kan ik niet 100% en vind ik dus een beetje link.

Volgens de verkoper (ik heb de fiets nog niet in het echt gezien) is de fiets afgemonteerd met 6s. Campa Super Record, ik verwacht dus dat het hier om 57mm remmen gaat, maar ik weet niet of zijn informatie wel precies klopt. De remkabels gaan bijvoorbeeld onder het stuurlintje door, wat misschien duidt op een recentere groep?

Sjors
Sjors schreef:Ik ben een leuke tweedehands racefiets voor erbij tegengekomen. Op een snelle fiets voor erbij wil ik spatborden kunnen monteren (geen klikgevallen) en ik zoek dus een frame met 'normal reach' of 57mm remmen.

De vraag is nu welke maat moet precies 57mm zijn? Is dit de afstand van het hart van de centrale bout tot de laagst mogelijke plek om blokjes te monteren? Op het oog beoordelen of er voldoende ruimte voor een iets dikkere band + spatbord is kan ik niet 100% en vind ik dus een beetje link.

Volgens de verkoper (ik heb de fiets nog niet in het echt gezien) is de fiets afgemonteerd met 6s. Campa Super Record, ik verwacht dus dat het hier om 57mm remmen gaat, maar ik weet niet of zijn informatie wel precies klopt. De remkabels gaan bijvoorbeeld onder het stuurlintje door, wat misschien duidt op een recentere groep?

Sjors
57mm is de grootste maat, dus de remmen hebben dan een verstelbereik van ca 47-57mm. Campagnolo deed al vrij snel aan 'Piccolo' remmen, dus ik zou het wel goed checken.
Juist ja, bedankt.
De rolmaat ging toch al mee, dan hou ik die ook wel even langs de rem.

Sjors
En bedenkt dat de ruimte uiteindelijk niet van de rem komt maar van de fiets. Als je een fiets met Campa remmen hebt waar 49 mm remmen gemonteerd zitten met de blokjes helemaal onderaan de armen dan kun je er vermoedelijk ook Shimano 49-57 mm remmen op monteren. Maar de ruimte onder de remmen is dan nog steeds even weinig. Kijk overigens ook naar Tektro 57 mm remmen. Die hebben door een andere vorm nog iets meer ruimte voor een spatbord.
Wim
Sjors schreef:Ik ben een leuke tweedehands racefiets voor erbij tegengekomen. Op een snelle fiets voor erbij wil ik spatborden kunnen monteren (geen klikgevallen) en ik zoek dus een frame met 'normal reach' of 57mm remmen.

Sjors
Je kunt eventueel ook spatbordjes op je "normale" racefiets monteren, zoals deze of deze.
Afbeelding
En bedenkt dat de ruimte uiteindelijk niet van de rem komt maar van de fiets. Als je een fiets met Campa remmen hebt waar 49 mm remmen gemonteerd zitten met de blokjes helemaal onderaan de armen dan kun je er vermoedelijk ook Shimano 49-57 mm remmen op monteren. Maar de ruimte onder de remmen is dan nog steeds even weinig. Kijk overigens ook naar Tektro 57 mm remmen. Die hebben door een andere vorm nog iets meer ruimte voor een spatbord.
Wim
Duidelijk. Het ziet er op de foto krapper uit dan de ruimte onder een 'echte' 57mm rem:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... fiets.html

Maar zonder spatborden is het misschien nog steeds een leuke fiets voor erbij ;)
Ik zal hem eens gaan bekijken, ik ben toch in Heerlen dit weekend.
Je kunt eventueel ook spatbordjes op je "normale" racefiets monteren, zoals deze of deze.
Dat zijn juist de spatbordjes die ik liever niet wil. Voor incidenteel gebruik leuk, maar ik vrees dat het bij permanent gebruik niet fatsoenlijk blijft zitten.

Op mijn 'normale' racefiets hoef ik geen spatborden, na een rit op die fiets ben ik meestal toch wel toe aan een douche ;)

Sjors
Sjors schreef: Duidelijk. Het ziet er op de foto krapper uit dan de ruimte onder een 'echte' 57mm rem:
http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... fiets.html
Leuke fiets maar geen 57.
Afbeelding
Kijk maar hoever de bevestigingsbouten hier boven de 26mm band zweven
hoe kun je zien of er 57mm remmen op kunnen?

Ik heb een RIH Super Course 1960 frame op het oog. Hoe weet ik of er 57mm remmen op kunnen?

Er kunnen wel MAFAC centre-pull remmen op afaik.

Bvd