Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SON naafdynamo defect? - Forum Wereldfietser

SON naafdynamo defect?

Ik heb een korte vraag over mijn naafdynamo (SON klassik). Ik heb deze dynamo al enkele jaren op mijn fiets waarmee ik, naast vakanties, ook vrijwel dagelijks 28 km mee afleg aan woon-werk verkeer.

Onlangs begon de dynamo echter herrie te maken en te vibreren. Dit zou vuil of lagerschade (slijtage) kunnen zijn, maar het eigenaardige is dat het enkel optreedt als het licht ingeschakeld is. Met het licht uit loopt de dynamo gewoon zoals het zou moeten, zonder vibraties of bijgeluiden. het houdt dus verband met het inschakelen van de verlichting.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en wat er aan te doen is om het te verhelpen?

Bij voorbaat dank voor de hulp.
BasB schreef:Ik heb een korte vraag over mijn naafdynamo (SON klassik). Ik heb deze dynamo al enkele jaren op mijn fiets waarmee ik, naast vakanties, ook vrijwel dagelijks 28 km mee afleg aan woon-werk verkeer.

Onlangs begon de dynamo echter herrie te maken en te vibreren. Dit zou vuil of lagerschade (slijtage) kunnen zijn, maar het eigenaardige is dat het enkel optreedt als het licht ingeschakeld is. Met het licht uit loopt de dynamo gewoon zoals het zou moeten, zonder vibraties of bijgeluiden. het houdt dus verband met het inschakelen van de verlichting.

Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand is en wat er aan te doen is om het te verhelpen?

Bij voorbaat dank voor de hulp.
snelspanner/spanas vastzetten