Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Problemen met achteras Rohloff met Gates Belt Drive - Forum Wereldfietser

Problemen met achteras Rohloff met Gates Belt Drive

Na ruim 10.000 kilometer zonder problemen gereden te hebben met mijn belt drive, ben ik twee dagen geleden ergens in Kyrgyzie gestrand met een probleem.

Na het springen van een spaak deze vervangen en spaken op juiste spanning gebracht. Zonder problemen verder gegaan. Volgende dag blokkeerde mijn achterwiel ineens, ik dacht dat het aan een onjuiste spakenspanning lag, opnieuw geprobeerd deze nog beter te krijgen. Erna erachter gekomen dat er een kleine speling in de achteras bleek te zitten. Er lijkt ook iets in de achteras te blokkeren (vooral de achterste "cog" waar de belt over loopt).

Iemand een idee, heeft dit met een onjuiste spakenspanning te maken, met het schoonmaken van de achterste ring (redelijk vet), of zit het ergens intern in de Rohloff hub?

Zit nu in Bishkek, aan het kijken wat ik aan het probleem kan doen. Uiteraard neem ik a.s.a.p. contact op met Rohloff en de plaats van aanschaf.

Alvast hartelijk dank!
Westcoastcyclist schreef:Na ruim 10.000 kilometer zonder problemen gereden te hebben met mijn belt drive, ben ik twee dagen geleden ergens in Kyrgyzie gestrand met een probleem.
Probeer eens een betere analyse van je probleem te maken. Zet om te beginnen het wiel eens in de fiets zonder belt. Kun je even aan de vork laten hangen

Draaien de cranks netjes?
Wil het wiel netjes draaien (vooruit en achteruit)
Als je het wiel draait, komen er dan rare geluiden uit de lagers (schroevendraaiertest)
Draai met de hand aan het tandwiel (voor en achteruit) Voelt dat normaal of korrelig, dode punten?
Loopt er niet iets tegen het tandwiel?
@m-gineering. Gisteravond onderstaande zaken geanalyseerd...

Draaien de cranks netjes?
Wil het wiel netjes draaien (vooruit en achteruit)
Als je het wiel draait, komen er dan rare geluiden uit de lagers (schroevendraaiertest)
Draai met de hand aan het tandwiel (voor en achteruit) Voelt dat normaal of korrelig, dode punten?
Loopt er niet iets tegen het tandwiel?

Rare geluiden uit lagers, achterste tandwiel loopt zwaar (vooruit), achteruit korrelig en blijft vaak vast zitten.

Na het schoonmaken van de naaf (alleen buitenkant) ben ik erachter gekomen dat er het interne systeem op sommige punten in de behuizing naar buiten probeert te drukken... Systeem intern waarschijnlijk volledig naar de knoppe dus...

Gelukkig is nu duidelijk dat er iets goed mis is.

Als ik het wiel probeerde te draaien liep de Rohloff naaf zelfs volledig asymmetrisch met het wiel...

Dank voor de tips!
Westcoastcyclist schreef:
Gelukkig is nu duidelijk dat er iets goed mis is.
Houston bellen ! :wink:
We gotta prooooblem! :) Nu een list a/h verzinnen...