Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano PD-T780 - Forum Wereldfietser

Shimano PD-T780

Na afgelopen seizoen een paar keer met pedaalproblemen gekampt te hebben, waarvan twee keer (één keer gebroken pedaalveer, één keer afgebroken schoenplaat) zelfs tot opgave tijdens een brevet leidde, heb ik besloten dit jaar de SPD-SL met z'n kwetsbare schoenplaten te laten voor wat het is en over te stappen op SPD. Vanwege de makkelijker beloopbare schoenen, en vanwege de beschikbaarheid van tweezijdige pedalen, zodat ik met een defect kliksysteem toch nog door kan fietsen.

Op zoek naar geschikte pedalen, viel mijn oog op de nieuwe Shimano XT T780 trekkingpedalen:

Afbeelding

Deze spreken me erg aan, vanwege het relatief grote platform vergeleken met andere tweezijdige pedalen, en vanwege de ingebouwde pedaalreflectoren, wat bij nachtrijden weer een voordeel is.

Heeft iemand (al) ervaring met deze pedalen opgedaan, of ze in persoon mogen aanschouwen en er een mening over gevormd? Dan zou ik die graag horen.

.tsooJ
Deze pedalen hebben ze toch al jaaaaren in min of meer dezelfde vorm? Ik heb ze tenminste al heel lang. XT-kwaliteit, dus dat zal wel goed zijn zeker? :roll:

Fijn ook dat je ze kunt vastmaken met een 15mm pedaalsleutel, NOT :?
Ik heb het goedkopere broertje de SPD PD-M324. Mij bevallen ze erg goed, maar heeft geen reflectoren en zijn een behoorlijk stukje zwaarder. Dat laatste vind ik niet echt een nadeel, ik denk dat ze ook iets robuuster zijn (je kunt ze ook met een steeksleutel monteren...

Het grote voordeel vind ik dat je op lange stukken in kunt klikken, maar op kleine stukjes met gewone schoenen kunt fietsen..

Groeten
Eric
eric190173 schreef:Ik heb het goedkopere broertje de SPD PD-M324. Mij bevallen ze erg goed, maar heeft geen reflectoren en zijn een behoorlijk stukje zwaarder. Dat laatste vind ik niet echt een nadeel, ik denk dat ze ook iets robuuster zijn (je kunt ze ook met een steeksleutel monteren...
Robuuster zou ik niet zo durven stellen, het zijn twee totaal verschillend opgebouwde pedalen.

De 324 heeft een standaard asje, de 780 een patroon as die makkelijk na te smeren en na te stellen is.
Bij de 324 hangt de hele spd grendel aan twee kleine schroefjes. Bij de nieuwe spd pedalen hangt het neusstuk aan drie schroeven, en zit de grendel vast met een as die door het pedaallichaam zelf is geschoven. De nieuwe generatie heeft ook veel meer ruimte om modder kwijt te raken
Excuus, ik HAD de SPD PD-M324, maar die vond ik niet echt fijn en draaiden al snel niet lekker, nu heb ik SPD PD-A530 (als ik hed goed gelezen heb...) en die bevallen me goed, volgens mij redelijk vergelijkbaar met de XT pedalen:

Afbeelding

Gr
Eric
Ik heb ze onlangs gemonteerd, maar meer dan een kilometer of 300 heb ik er nog niet mee gefietst. Eerste indruk is positief, al vind ik de platformzijde wat te glad. Hiervoor had ik de A530 waarvan de spd-sluiting zelfs in de lichtste stand erg strak zat zodat ik een paar keer omgevallen ben doordat ik mijn voet niet snel genoeg los kreeg. :evil: De sluiting van de 780 is veel soepeler zonder dat mijn schoenen gelijk losschieten als ik even aanzet. De A530 pedalen hebben het ongeveer 13.000 km volgehouden (een van de 2 is nog goed). Ik hoop dat de 780 wat langer mee gaat.
Krijgt je voet ook nog wat steun van het platform als je bent ingeklikt, à la de "trail" pedalen? Vergeleken met SPD-SL vind ik het contactoppervlak van SPD nogal klein, vraag me af of dat geen pijnpunt wordt bij langdurig gebruik.

.tsooJ
Alien schreef:Krijgt je voet ook nog wat steun van het platform als je bent ingeklikt, à la de "trail" pedalen? Vergeleken met SPD-SL vind ik het contactoppervlak van SPD nogal klein, vraag me af of dat geen pijnpunt wordt bij langdurig gebruik.

.tsooJ
Zonder druk op het pedaal 'zweeft' de ingeklikte schoen net boven het platform. Mogelijk geeft het platform dus wel wat steun zodra je kracht zet. Maar de druk op je voet wordt volgens mij vooral verdeeld over het oppervlak van de harde plaat in de zool van je schoen. Ik heb er in elk geval nooit problemen mee gehad.
Alien schreef:Krijgt je voet ook nog wat steun van het platform als je bent ingeklikt, à la de "trail" pedalen? Vergeleken met SPD-SL vind ik het contactoppervlak van SPD nogal klein, vraag me af of dat geen pijnpunt wordt bij langdurig gebruik.

.tsooJ
Het contactoppervlak tussen schoen en pedaal is misschien minder maar het contactoppervlak tussen voet en (harde) schoenzool blijft natuurlijk hetzelfde. Het is mij tijdens lange dagtochten de afgelopen 2 weekenden in ieder geval niet opgevallen (a530 pedalen).
ik heb zojuist de Shimano PD-T780 gemonteerd en even een rondje gefietst.
Ik ben er nu al blij mee!
stabieler dan mijn oude spd pedalen.
ook zijn ze platter en net wat groter dan de oude combi pedalen.(pd-m324)
Van de pd-m324 had ik door de dunne rand een groef in beide schoenen.
Inmiddels heb ik een paar duizend kilometer met deze pedalen gefietst en ze bevallen uitstekend.