Additionally, paste this code immediately after the opening tag: September: het beste Europese land voor te fietsen ? - Forum Wereldfietser

September: het beste Europese land voor te fietsen ?

Ja, lap. Studeer ik van't jaar eindelijk af, sturen ze me naar huis met een 2? zit van twee vakken :oops: (shame on me).
Dit maakt dat mijn laatste examen afgelopen is de 3? Sept. - op de proclamatie wacht ik niet meer denk ik).

't punt is zo'n beetje dat ik totaal geen tijd heb om deze "vakantie" (J/A) op reis te vertrekken. - nu, aangezien uitstel geen afstel is zou ik dit vooralsnog willen doen (ik ben nu haast depressief met geen fietsvakantie in 't vooruitzicht), en aangezien ik een jaar moet wachten voor mijn aanvang van m'n doctoraat lijkt het me gemakkelijk om "effie" in september/oktober vakantie te nemen.

Gegeven is:
Vraag is natuurlijk naar welk land ik dien te fietsen ? Iemand een idee ?
De voorwaarden zijn echter wel:
1) 't moet binnen de EU zijn (ik moet van thuis uit met de fiets kunnen vertekken)
2) Het zou in dat land goed weer moeten zijn. Met "goed" weer bedoel ik alleen maar "Geen/zo minimaal mogelijk regenbuien". De temperatuur laat me koud (ook letterlijk dan), en is geen probleem.
3) ik ga voor maximaal 3000Km, zelf fiets ik er gemiddeld 130 per dag, en het mag tot 1,2 maand duren. Probleem is het feit dat het steeds vroeger donder wordt, zodus bovenstaande getallen dien men waarschijnlijk nog te reduceren.

Gevr. is:
- Iemand ideetjes ?
- Iemand die zelf plannen heeft om in Sept. op vakantie te gaan ? Kan ik evt. nog mee?, of zijn er mensen die zo'n beetje hetzelfde hebben en die zeggen van "ik wil wel mee!" (in deze context: ik ben 26jr., m., sportief genoeg lijkt me :wink: )

Dat is een voorzet op maat om zo in te koppen: Spanje natuurlijk! Het meest fantatische fietsland van Europa. In september is de extreme hitte in de regel achter de rug en de regenbuien komen meestal pas ik oktober. Nadeel is wel het gortdroge landschap, soms ook verschroeide aarde, maar dat heeft ook weer iets fascinerends. Eenmaal weg van de Costa's en de grote steden geniet je van een zee van ruimte: geen verkaveling, maar open landschap. Met af en toe stokoude dorpjes met een levendige Plaza Mayor.
Er gaan vele vluchten naar Spanje, ook goedkope vluchten vanaf Amsterdam, Brussel, Eindhoven en Charleroi. Diverse maatschappijen kunnen je een combinatieticket verkopen: Je landt in Barcelona en je fietst naar Sevilla en vliegt vandaar terug. Maar ook tal van andere combinaties zijn mogelijk. Regel wel vooraf met de maatschappij het meenemen van je fiets: iedere luchtvaartmaatschappij heeft eigen regels. Je kunt je tickets ook bestellen via de Fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl
Voor meer informatie over fietsen in Spanje: zie mijn gids FIETSEN IN SPANJE, www.fietswegen.nl. Hasta luego!

inderdaad wat een inkopper zeg!

ik heb het volgende reisvoorstel voor je;
neem de citynightline naar basel,ga vandaar uit naar interlaken.
hier aangekomen rust je een dag uit en fiets je over de kleine scheidegg
zonder bepakking,dit is wel een van de mooiste dagtochten die je in heel europa kunt maken denk ik.
Vervolgens rij je vanuit Interlaken de grimselpas op en overnacht je in berg-
huis oberaar op 2340 m,uitzicht hier is geweldig en het is er erg gezellig.
je fietst er gewoon op asfalt naar toe.
heb je dit gedaan weet je meteen of je wel of niet fit bent!!
vervolgens rijd je over de nufenen strasse naar tessin en langs het lago maggiore naar luino.
hier neem je de trein naar milaan,in milaan naam je de trein naar genua.
om 12.00 u vertrekt er vanuit milaan een trein naar genua waar er speciale fietsplekken in de trein zijn anders moet je onderhandelen met de conducteur(altijd vragen!)
vergeet niet een ijsje te eten in genua!!!!wow
in genua rijd je langs het noorden langs de kust en neem je livorno of in la spezia de boot naar bastia,vanuit bastisa rijd je over de westkust van corsica naar bonifacio,daar neem je de boot naar sardinie en rijd je naar calglari.
daar kun je naar palma op mallorca of naar sicilie take your pick,het weer is er goed!,naar huis toe?easy jet naar dortmund is een optie vanuit nice.
(wie zegt dat je eerst naar corsica gaat,je kunt ook de boot naar calglari
nemen nietwaar?) .
nou het was maar een gedachte,ik heb 'm gedaan en het was een goeie!

gr en succes![/u]

boi "inkopper zeg! "... ik weet niet... zo zeker ben ik daar niet van :) ... maar ik ben al blij dat mijn voorzet goed was :wink:

Ik zo eigenlijk meer richting denemarken, maar ik moet zeggen dat bovestaand voorstel me wel (meer dan) doet watertanden. :wink:
Jep, 'k zal het eens op de kaart nakijken want ik vind het er super klinken zo.

Toch vrees ik eigenlijk de volgende puntjes:
1) van't "vliegmachien" kan geen sprake zijn. Nu, ik ben wel een vervent voorstander van de trein, zodus om daar te geraken lijkt me dat geen probleem. Ervaring genoeg met de treinen in D.
Anderzijds zou ik wel eens willen weten wat het gecummumeerde bedrag van al die treintikketten is. Rond 200 Euro ?
2) Spreken ze daar Uberhaupt Engels in spanje ? Duits is geen probleem, Spaans wel.
3) ....en hier wringt eigenlijk het schoentje: ik heb na mijn examens niet echt superveel tijd op te plannen (toch niet de tijd die ik vorig jaar ter mijne beschikking had). Valt die toer zonder problemen te rijden met een "onvolledige" voorbereiding ?
4) Overnachting is spanie ? Tent of jeugdherberg ?

" ik heb 'm gedaan en het was een goeie! "
lol. Blij dat te horen :)

Zou je me kunnen vertellen hoeveel Km dat was, hoelang je erover gedaan hebt, een schatting van het destijds gespendeerde bedrag, overnachtingsmogelijkheden, en evt. opmerkingen, bedenkingen die je had/hebt, kaarten die je gebruikte etc.

*edit*
- Meer reisvoorstellen zoals de bovenstaande worden dermate geapprecieerd dat ik van zinnen ben een belgisch biertje op te sturen :)
- Iemand die zin heeft om mee te gaan ?

Groeten - Iwein

Zou je me kunnen vertellen hoeveel Km dat was, hoelang je erover gedaan hebt, een schatting van het destijds gespendeerde bedrag, overnachtingsmogelijkheden, en evt. opmerkingen, bedenkingen die je had/hebt, kaarten die je gebruikte etc.

euh jawel hoor;
treinkaartje nijmegen-interlaken met fiets va 120 euro,mind you ik heb geen enkele vorm van korting of zo,geen tijd gehad om het uit te zoeken.
wie het wel weet mag het zeggen,je kunt ook via internet kaartjes kopen
en fietsplaatsen reserveren,ik ben zelf met de citynightline gegaan omdat ik een dag terugwin en ik kan liggen.
luino-genua was ca 40 euro
boot livorno bastia was 30 euro
calglari-palermo was 55 euro
ticket easy jet nice dortmund met fiets was 62.50!!!
aant km's?geen idee eigenlijk.
ik ben in zwitserland 1 week bezig geweest om in luino te geraken met 2 rustdagen boven in de bergen(aanrader)
voor zwitserland en italie surf je naar www.swissmaps.ch.
voor zwitserland ie er de velokarte schweiz,isbn no.3-259-00533-1
(hier staan ook de campings op)
voor sardinie en de rest van italie zijn er per regio kaarten van 1:200.000
te koop op het internet,deze zijn erg goed,ook van swiss maps/kummerly&frey.
van corsica heb je la carte touristique locale van ign(www.ign.fr)
nummers 73&74.
verder zijn er op corsica plenty campings,in bastia ff bij de touristinfo binnenwippen krijg je zo een overzicht mee.
op sardinie is het wat minder met campings maar dan vraag je gewoon aan de boer of ergens mag staan,als er maar water is.
ook hier,wip ff bij de tourist info binnen,scheelt een hoop onnodig gezoek.
bedenkingen?nou nee gewoon nog een keer doen,iets meer tijd in zwitserland of via chamonix naar val aosta(lift regelen bij iemand met een bus/vrachtauto,je mag niet in de tunnel fietsen of ga anders via de st,bernard pas,kies zelf maar ;de grote of de kleine!
verder kun je in frankrijk ook de fiets in de trein gooien.
en ga uit eten bij de garden club in genua,zelfs in genua is een camping.
veel italianen spreken engels en ook heel vaak frans.
uiteraard zorg je voor wat reserve onderdelen voor je fiets,het niet bij hebben van een binnenband kost je zo 2 dagen!!
weer checken zwitserland via myswitzerland.com,hier kun je ook campings uitzoeken.
en hoeveel je wilt uitgeven?tsja ik had kookgerei mee maar in italie kun je ontzettend goed eten,gewoon de trattoria instappen en dan komt het allemaal goed voor 8 euro.
houd er in italie rekening mee dat erg veel winkels gsloten zijn tussen 12 en 4,vraag verder of er een pista cyclabile is anders wordt je overhoop gereden.
ik heb niet voor niets de trein van luino naar genua genomen.
(heb gekampeerd in macadino a/h lago maggiore)
deze reistip was maar een suggestie hoor maar op deze manier doe je de mooiste plekken van italie/frankrijk en zwitserland aan.
de kleine scheidegg moet je gefietst hebben,gewoon in grindelwald beginnen en dan naar lauterbrunnen,camera meenemen!
wel veel klimwerk maar neem er de tijd voor,of wil je in een uurtje boven zijn?lukt niet
nou als je verder nog vragen hebt hoor ik wel.

gr,

jj

jep, ik denk dat ik voor dit parcour ga.

Ik lees echter - hier en in verschillende andere reviews (oa. die van b. dacht ik) - dat je nogal wat bergjes dient te verzetten in Spanje.

Nu, ik heb hier een verschrikkelijk goede moutenbike, maar ik had me na mijn vorige tocht (verleden jaar) na. zwitserland voorgenomen om eens met mijn damensfiets op reis te gaan (die rijd aanzienlijk trager, maar zit veel beter en't is bovendien een stalen frame, zonder miserie met de baggagedragers, ultradunne spaken die breken, magura schijfremmen die't laten afweten, ... ).

Ik neem aan dat dat niet te doen is, of gaat't nog juist ?

*edit*
hmmja. stomme vraag misschien, maar mijn ervaringen zijn dat ik die toch van verleden jaar - zij het met af en toe afstappen - gemakkelijk met een damensfiets te doen waren.
Ik reed destijd volledig bepakt en bezakt alle wielertoeristen voorbij op de eerste de beste col.

Beste Edit,

Ik weet niet exact hoe jouw vrouwenfiets er uit ziet en wat er allemaal opzit.
Van belang is dat je voldoende versnellingen aan boord hebt en dat alles op en top functioneert.
Je moet in Spanje regelmatig flink klimmen, maar zeker de oude bergwegen zijn niet steil. Vaak zijn die wegen aangelegd op oude ezeltjespaden en die gaan heel geleidelijk naar boven. Pech heb je bij een nieuwe weg of een gemoderniseerde weg. Daar hebben ze alle bochten uit gehaald. Regelmatig zit je ook op een hoogvlakte of in een rivierdal.
Kom voor adviezen uit de praktijk en voor het proeven van de juiste sfeer naar het kampeerweekend van de Wereldfietser van 26 -28 augustus op camping de Harkamperdennen bij Harskamp op de Veluwe (vlak bij het middelpunt van Nederland!)

'k heb het gelezen, probleem is dat dat weekend - hoe graag ik ook wil komen - rechtstreeks in mijn 2? zit valt. 28 en 3 sept. moet ik examen komen afleggen.