Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Een ketting behoeft geen voorspanning. De veerspanning van een kettingspanner en derailleur is ruim voldoende. Zonder spanner kan ook.multiwgb schreef:Vorkstijfheid daar kan ik inkomen maar de bracket-en torsiestijfheid lijken mij niet van belang.
En dan kom je dus uit bij een goede geveerde voorvork... Maar dat is hier ook vloeken in de kerk...Wim schreef:Belt drive: de achterkant moet extra stijf zijn omdat de riem er anders af kan lopen door torderen van het frame. Dat maakt het frame ietsje zwaarder, maar ook stugger en lomper.
Schijfremmen: er komen grote krachten op de vorken, vooral voor. Daarom moet een frrame met schijfrem voor een heel stugge vork hebben, wat weer niet zo leker rijdt. Geen kans dit te doen met een chique vork met gegoten kroon en dunne soepl meegevende vorkpoten.
Bij velgremmen wordt de remkracht symmetrisch verdeeld over de staande achtervork. Zo ook symmetrisch bij het begin van de voorvork. De velg is de remschijf.multiwgb schreef:@ PietV. Een stijver frame voor riemaandrijving lijkt me logisch. Ik vond het vreemd dat een frame ook stijver zou moeten zijn voor schijfremmen.
Ook tandriemaandrijving is niet probleemloos. Door de noodzakelijke voorspanning op de riem is de belasting op de lagers groter.iRoel schreef:Ik blijf het een beetje zielig vinden zoals de ketting puristen tegen een belt aan blijven schoppen. Vrijheid blijheid jij tevreden met je ketting ik tevreden met mijn belt. De dealer zal gelukkig geen garantiegevallen krijgen want belt is probleemloos.
idje schreef:Dit zou een stapje kunnen zijn in de juiste richting (aramid ipv carbon fiber):
http://www.bikerumor.com/2012/08/30/con ... more-48233
De eerste belt van Gates was trouwens helemaal niet "probleemloos" volgens medewerkers van Gates zelf. De tweede is volgens hen duidelijk beter; ik ben benieuwd.
Eurobike was lekker; idworx weer winnaar Reader's Award 2012 bij Trekkingbike na ook 2011!
Canyon winnaar bij Tour (racefietsen) en Specialized bij Bike (mountain bikes).
Pinion is zeker interessant (vragen ze mij in Duitsland al ruim een jaar.... in NL altijd Belt Onze "Techniker" heeft zijn "Diplomarbeit" gedaan over de integratie van Pinion in een idworx frame ongeveer 1,5 jaar geleden. Pinion heeft voor mij een grote maat mtb gebouwd waar ik een uur en een andere ingenieur van ons 10 minuten op hebben gefietst. Werkte nog niet goed (genoeg voor idworx). Duurt nog even. Krijg deze maand dezelfde fiets weer met de nieuwste versie Pinion. Ik denk dat ze nog zeker een jaar nodig zullen hebben voordat het in serie werkt. Zal altijd duurder en zwaarder zijn dan Rohloff.AB schreef:idje schreef:
Gerrit,
twee vraagjes
- Overweegt Idworx ook de Pinion?
- Voor welke doelgroep is de All Rohler precies bedoeld? Vergeleken met de off rohler is de tussenruimte tpv spatborden ietsje minder geworden lijkt het, maar heeft ie wel schijfremmen (in tegenstelling tot de Off Rohler, die ook niet zou misstaan met schijfremmen, scheelt weer modderophoping bij de velgremmen ). Ook is het profiel van de Big Ben iets minder grof dan bijvoorbeeld de Marathon Extreme. Vanwaar deze keuzes?
ha ha!Wimmert schreef:nu nog een fiets met pinion en met cardan as van koolstof dan heb je een onverwoestbare fiets. Hoef je alleen nog af en toe banden en remblokken te vervangen.
Ben benieuwd waar een dergelijke fiets als prototype getest word.
en dan hebben wij nog een punt van discussie