In Zweden wordt circa 75% van fietsongelukken veroorzaakt door slechte wegen zoals gaten en scheuren in het asfalt, losliggend grind waar je het niet verwacht, sneeuw en ijs. En die bomen natuurlijk, die zijn erg hard. Maar opvallend is dat juist hier de ongelukken enorm dalen terwijl het fietsen toeneemt. Waarschijnlijk te weinig bureauridders, oude mannen en e-fietsen?
Hier veroorzaakt wel de vaak veel hogere snelheid van fietsers ongelukken, maar in hoeverre dat waar is?
De Nederlandse automobilist moet hoognodig zijn rijgedrag aanpassen. Was vorig jaar op m'n fiets in NL en moest weer erg wennen aan die asociale rijstijl. Terwijl het landje zo klein is dat je er zo vanaf kunt rollen, blijft er altijd die eeuwige haasthaasthaast.
Ja, lang leve de 24uurs economie, met een sneltreinvaart jezelf en een ander het graf inrijden.
Dit plaatje verwoord hoe ik me toen soms voelde:
Hier veroorzaakt wel de vaak veel hogere snelheid van fietsers ongelukken, maar in hoeverre dat waar is?
De Nederlandse automobilist moet hoognodig zijn rijgedrag aanpassen. Was vorig jaar op m'n fiets in NL en moest weer erg wennen aan die asociale rijstijl. Terwijl het landje zo klein is dat je er zo vanaf kunt rollen, blijft er altijd die eeuwige haasthaasthaast.
Ja, lang leve de 24uurs economie, met een sneltreinvaart jezelf en een ander het graf inrijden.
Dit plaatje verwoord hoe ik me toen soms voelde: