Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingzaagolie... - Forum Wereldfietser

Kettingzaagolie...

Ruim een jaar geleden de KMC-X1 ketting van mijn ER met kettingkast na ca. 8000 km vervangen door een nieuwe, ook een KMC-X1. De vorige ketting elke 500-1000 km gesmeerd met fietskettingolie van goede kwaliteit, merk?? Spannen van de ketting was telkens nodig bij het smeren.
Sinds de wissel vorig jaar mei slechts tweemaal gesmeerd met kettingzaagolie: direct na de wissel en vorige week een paar druppeltjes. Nog niet één keer gespannen na ca. 4000 km door pittig Frans heuvelland en over een flinke pluk zware Pyreneeëncols.
Is de X1 nu zo veranderd of is die (Stihl) kettingzaagolie zo'n geweldig spul?
Ik geloof dat Meneer Marten ook het zelfde geloof aanhangt.
Inmiddels wil ik hetbook gaan proberen.
Welk type heb je en of waar kan je het kopen?
Het is Syntplus kettingzaagolie van Stihl. Een deels synthetische olie die zeven jaar houdbaar is, dit in tegenstelling tot de volledig biologisch afbreekbare olie, waarvan de houdbaarheid vaak slechts een jaar is.
Artikelnumner 0781 516 2000 van Stihl, een liter kost ongeveer 7 euro. Verkrijgbaar in vrijwel elke zaak voor tuin- en parkmachines, bij motorzaagwinkels, boerenbond, welkoop en de betere tuincentra. Gezien het zeer geringe verbruik kun je van je liter rustig driekwart weggeven aan wereldfietsers bij je in de buurt...
Sinds mijn vakantie rijd ik nu meg Dolmar ketting olie. Niet de millieu vriendelijke.
Bevalt erg goed!
Ik gebruik Stihl olie voor de motorkettingzaag. Heb de BioPlus versie, die smeert nl ook bij min15, dat stond er bij de synthetische niet bij.
Ga 't gelijk op m'n fietsketting smeren/testen!
Maar heb wel weinig hoop, m'n MTB lijdt erg onder 't zand, steentjes en ijs (ook de remblokjes). En elke keer in de koude maanden schoonmaken is niet te doen, dan moet ik hem eerst op een zeiltje in de woonkamer ontdooien, wat een smeerboel. En daarbij heb ik gemerkt dat als je op een kamertemperatuurfiets in de vrieskou ga fietsen dat alles kraakt, piept en kreunt. Versnellingen doen het niet goed, ketting glijdt niet netjes, remmen doen vervelend...
Maar er gloeit nu weer hoop: Stihl kettinzaagolie!

Groet, Yopie