Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelperikelen... vervolg - Forum Wereldfietser

Zadelperikelen... vervolg

Ik begon me een beetje te generen daar het "Post eens een foto van je vakantiefiets" buiten mijn bedoeling gedomineerd werd door de vragen en antwoorden inzake mijn zadelgevecht :? Vandaar dat ik maar zelf even een topic start.
Oprechte excuses aan degenen die er zich aan hebben gestoord!

Waar het om ging (als je interesse hebt) kun je vanaf deze pagina: http://www.wereldfietser.nl/phpBB/viewt ... start=1360 t/m de pagina erna lezen.

Met de laatste 2 vragen en antwoorden zal ik hier verder gaan.

supermario schreef:
Ik heb nog een mooi zadel voor je te koop, die misschien wel goed voor je is:

selle royal respiro relax voor 35 euro.
06-44545044

Mario

Laat dat nu degene zijn die ik er net heb afgeschroefd ;)
Toch bedankt voor het aanbod.

mvg

ps Mede door dit forum ben ik eerder dit jaar me meer gaan verdiepen in zadels en ben op deze interessante site: http://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/ ... index.html die hier misschien al bekend was, op het idee gekomen om een B17 imperial aan te schaffen. Ook daar zijn de meningen erg verdeeld over heb ik inmiddels gemerkt, toch ga ik 'm op mijn nieuwe fiets waar ik totaal anders op zit een herkansing geven heb ik besloten. Toch een hoop geld om zomaar weg te geven/gooien.

edit: ps toegevoegd
multiwgb schreef:Zo zie je maar hoe persoonlijk een zadel is. Wij hebben samen dit type zadel maar het model voor een spotiever houding. Dus het zadel is smaller gebouwd. Voor ons zijn dit de beste zadels die we tot nu toe hebben gekocht.

Wat is je gemiddelde snelheid. Is volgens mij van heel veel belang. De druk van het zitten op je zadel wordt daar toch door bepaald.
Dat kun je wel zeggen, volgens mij kun je over zadels net zoveel discussiëren als over bv. fietsbanden om maar een dwarsstraat te noemen ;)

Eigenlijk heb ik dat nooit bijgehouden, van de week voor het eerst kunnen aflezen op de Garmin, ondanks de hitte (maandag) heb ik een tripje gemaakt van 112 km, door allerlei dorpjes en door Amsterdam van ca. 7 uur. Nog geen 5 uur gefietst, 2 uur stilgezeten met een vertekend gemiddelde van ruim 22km/u, hoogste snelheid was 34 km/uur. Ik denk dat 25km/u makkelijk haalbaar is onder normale omstandigheden, ik doe al lang geen wedstrijdje meer ;)

mvg
Zinkzalf gebruik je voornamelijk voor na het fietsen, als je wat kwetsuurtjes hebt. Dat helpt prima.

Wat me tegenwoordig opvalt bij fietsbroeken is de heel matige kwaliteit van de zemen.

Probeer eens een Assos. De goedkoopste is stukken beter dan de meeste anderen. De perfecte pasvorm krijg je er gratis bij. Kost wat meer, maar het fietsplezier krijg je dubbel terug.
Ik fiets sinds jaren met Assos, en geloof me gerust, de concurrentie verbleekt erbij. Hun zemen zijn dikker en luchtiger dan anderen. Ik zag dat Sportfull met een gelijkaardige zeem op de markt komt, en...nog duurder.
Assos is idd top! Voor het fietsen kun je nog smeren met chamois creme. Schijnt ook te werken.
Bij jouw snelheid zou ik zeker voor een sportief zadel kiezen. Ik neem aan dat iets gebukt op je fiets zit. Kaarsrecht je vangt nogal wat wind dat lijkt mij bij de snelhied ook zonde van de energie.
Het lekker zitten op je fiets kost, helaas, wat tijd. Ik heb ook de nodige zadels gekocht en op zolder gef.... ik kan moeilijk iets gelijk in de grijze bak smijten. Idem met broeken. Met broeken is mijn grootste ergernis je hebt een model/merk wat je prima bevalt, je koopt van dat merk weer een nieuwe broek en je hebt een rampenplan aan je kont zitten.
Een topmerk fabriek presteert het om de naad van de zeem precies over de zitbotjes te laten lopen. Tuurlijk ook stom van mij om daar niet beter op te letten maar je denkt een topmerk moet goed zijn.
@Karel & Erik

Zinkzalf is inmiddels gesmeerd en dat verlicht enorm...
De gebruiksaanwijzing zat er bij dus ik weet wat, hoe en wanneer ;)

Bedankt voor de Assos tip ga ik zeker gebruiken mocht het nodig zijn. Gonso heeft ook een uitstekende zeem maar die had ik gisteren niet aan daar ik dacht (door het dure gelzadel) dat het iets minder dikke zeem van Gore wel voldoende zou zijn.
Eerst maar een goed voegend zadel zien te vinden als het overzetten van de B17 icm Gonso niet werkt.

@multiwgb
Zo snel is het niet heb ik het idee, bijna iedereen vliegt me voorbij zelfs het bejaarden tehuis maar ja zelfs die zijn elektrisch tegenwoordig...

Ik ga gewoon door totdat het voegt, Vittorio is een prima bedrijf imho met een behoorlijke diversiteit in het assortiment fietszadels, uiteindelijk zal het wel goed komen. Aan weggooien heb ik ook een hekel daarom ben ik voorzichtiger geworden met kopen, misschien zouden "ervaringen met" topics veel mensen een stukje kunnen helpen, alhoewel ik ook besef dat ieder mens anders is. Maar als je bv. probleem billen hebt en je hebt goede ervaringen met een bepaald(e) zadel/broek, zou het wel handig zijn als je die ervaringen ergens zou kunnen/willen delen. Het zou een leek als mijzelf, op dat gebied bv. een hoop zinloze broekaankopen hebben kunnen besparen :shock:

Of dat stom is weet ik niet, je gaat er vanuit dat als iets bevalt/beviel dat dat ook zo zal zijn met eenzelfde aankoop op later datum.

mvg
Afgelopen vrijdag heb ik een 4-tal zadels geprobeerd, allemaal met een gel vulling.
De ene iets dikker dan de ander, uiteindelijk een keuze gemaakt en daar gistermiddag een dik uurtje mee gefietst. Gel is het niet voor mij ben ik inmiddels achter, ik heb gisteravond mijn B17 Imperial op de fiets gezet en vandaag icm een Craft broek met dunne padding 90 km gefietst. Ben nu thuis, de billen zijn nog heel en heb alleen wat pijn aan de zitbotjes. Het zadel zit in ieder geval een heel stuk beter op de nieuwe fiets, moet hem alleen opnieuw inrijden daar ik er anders op zit nu. Ik ben er dus uit vwb het zadel. Misschien dat een flyer uitvoering nog iets beter is, daar die de ergste klappen kan opvangen voor mijn onderrug mocht ik te laat zijn bij een kuil...

Bedankt iedereen voor de adviezen en het mee denken.

Brooks rules for me :P

mvg

ps. Mij werd sterk ontraden om te smeren of in ieder geval proberen het zo lang mogelijk uit te stellen, behalve als de boel stuk is natuurlijk. Wel een advies dat ik ter harte ga nemen...
Frans53 schreef: Misschien dat een flyer uitvoering nog iets beter is, daar die de ergste klappen kan opvangen voor mijn onderrug mocht ik te laat zijn bij een kuil...
Ik ben ook en eigenlijk nog bezig met dat klappen opvangen. Ik moet zeggen dat meer bukkend op je fiets zitten dit ongemak verbeterd.
multiwgb schreef:
Frans53 schreef: Misschien dat een flyer uitvoering nog iets beter is, daar die de ergste klappen kan opvangen voor mijn onderrug mocht ik te laat zijn bij een kuil...
Ik ben ook en eigenlijk nog bezig met dat klappen opvangen. Ik moet zeggen dat meer bukkend op je fiets zitten dit ongemak verbeterd.
Iets rechter zitten vind ik weer prettiger (mijn onderste wervels zijn met bot uit mijn heup aan elkaar vastgezet). Maar ik snap het wel, je krijgt dan een soort van scharnierende werking wat (net als een Web voorvork) de klappen opvangt.

mvg