Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beter niet langer dan 1 uur sporten per dag. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Beter niet langer dan 1 uur sporten per dag.

Dat durf ik niet zeggen. Ik ben geen sportfysioloog (maar ocharme een wormenfysioloog/biochemist :-))
Misschien is 100km op PietV-snelheid het beste?
multiwgb schreef:PietV erg vervelend dat je je lichaam in de gaten moet houden. Eerlijk gezegd vermoede ik al zoiets je was vroeger geen haar beter. :lol:
Er is niets vervelends aan. Van intensief sporten slijt je wat sneller. Zeker als je met je krachten gaat smijten. Dat wat vroeger al bekend. Dacht te sporten met het kopje. Maar als je jong bent, ben je wat overmoedig. Kom je later achter.

Kan me nu vrij bewegen zonder te haasten. Geen stress en maak dus geen Cortisol meer aan. Nog steeds soepele spieren, nooit spierpijn of blessures. Bijna 7 jaar prepensioen en elke dag genieten :) .

Piet,
Nou ja, het lijkt me toch een stuk fijner als je al die dingen niet hebt. Maar heb je die gekregen van het intensieve sporten?
Slijtage op de gewrichten en tussen de lendenwervels zijn een gevolg van intensief sporten en zware training.

Pernicieuze anemie is een auto-immuun ziekte. Heeft niets met sporten te maken. Sporten heeft wel geleid tot uitstel van de diagnose en dus nog meer schade aan het lijf.
Het komt door chronische maagvlies-ontsteking, waardoor geen maagsappen worden aangemaakt. Ik mis de intrinsieke factor om B12 te binden voor opname in het lijf. Zonder spuiten vergrootte nieuwe rode bloedcellen zich en sterven versneld af. Zonder spuiten van gemiddeld van 120 dagen naar circa 25 dagen. Wat bij afbraak een zware belasting geeft aan de lever. Kan deels worden opgevangen door B11 of Foliumzuur.
Maar B11 is geen vervanger voor het onderhoud van zenuwbanen. Langdurig tekort aan B12 geeft onherstelbare schade aan de zenuwbanen. Vroeger een dodelijke ziekte. Wordt ook wel Ziekte van Addison Biermer genoemd. Deze ziekte komt bij vrouwen veel vaker voor dan bij mannen, verhouding 4 op 1.
De spijsvertering is trager en sportvoeding geeft verstopping. Maar prima mee te leven. Merk er niets van met fietsen.

Met de wijsheid van nu, had ik zeker minder sport beoefend.

Piet.
Knippen en plakken. Slijtage op de gewrichten en tussen de lendenwervels zijn (bij mij) een gevolg van intensief sporten en zware training. :wink:
PietV schreef: Met de wijsheid van nu, had ik zeker minder sport beoefend.
Piet.
Denk je ook dat er een verschil is tussen rennen en wielrennen mbt slijtage van de gewrichten? Hardlopen kent een veel hogere piekbelasting dan vloeiende bewegingen als schaatsen, zwemmen en wielrennen. Toen ik nog (veel meer) last had van overgewicht had ik gewoon last van mijn knieen met traplopen. Sinds ik het wielrennen weer fanatiek heb opgepakt is die pijn bij traplopen/bergwandelen geheel verdwenen.
Ik ken weinig wielrenners met structurele gezondheidsklachten als gevolg van dat wielrennen. In het schaatspeloton hoor je wel regelmatig mensen met hernia's, de ruggewervel wordt daar zwaar belast, vooral op natuurijs. Maar typische wielrenblessures hoor ik (in mijn omgeving althans) weinig over (valpartijen daargelaten natuurlijk).
Het vergelijken van elkaar daar zouden we mee moeten stoppen. Dat lukt natuurlijk niet omdat het deels wordt aangepraat. Enthousiaste verhalen het is mij gelukt en jullie lekker nog niet. :wink:
Gelukkig gaat het ook een beetje vanzelf over, met het ouder worden kom je ervanzelf achter. Ik had niet moeten roken, te veel alcohol drinken, te veel snoepen, te intensief gesport en noem maar op. :lol: Te veel.
Bij mij is lol de drijfveer geweest. Voor het zowel sporten als bewegen. Voor de langere afstanden "trainde" ik ruim een half jaar, met daarna een half jaar afbouw. Als de spieren soepel blijven vangen die samen met het kraakbeen tussen de gewrichten alle stootbelasting prima op. Nooit blessures gehad met hardlopen. Liep meestal onverhard en op de weg met trainingsschoenen. Deed bewust niet aan rekken en strekken op de lange afstanden. Liep rustig een paar kilometer in en uit. Doe ik ook met fietsen.

Slijtage ga je merken als je volledig stopt met bewegen en je spiermassa vanzelf gaat afnemen. Ik heb mijn grenzen nooit opgezocht, at sober, met voldoende vetten en vezelrijk. Zonder moeite op gewicht gebleven. Ik lust geen ijs en stroopwafels.

Fanatiek sporten kan als je dat bewust doet. Doe het regelmatig. Hou rekening met extra afvalstoffen door vet-eiwitverbranding. Rust, voldoende goed eten, voldoende water drinken en geen alcohol na het sporten. De lever geeft voorrang aan afvalstoffen ruimen en gaat daarna aan het glycogeen werken. Lijnen en intensief sporten om af te vallen is funest. Dus geen crash-dieet van een goeroe. Eet voldoende essentiele vetten tijdens het sporten. Meer energie en goed voor het lijf. Beter dat sportvoeding, tenzij je nog meer uit je lijf wilt persen.

Piet.
Wimmert schreef:En zo zie je maar weer. Ik heb altijd redelijk veel gesport en was altijd 85 kilo.
Tot dat ik astma kreeg plus prednison.
Daarna weer gaan fietsen.
En hup ongeluk ellenboog gebroken en achterste kruisbanden afgescheurd.
Na lange tijd kon ik weer fietsen.
Tot dat ik gewoon op mijn scooter naar het werk ging en in puin gereden werdt door een gewone jongen van 23 die gewoon even zat te bellen in de auto.
En nu loop ik gewoon in een revalidatie centrum om weer gewoon te worden.

Net als een 29jarige vriend van mij die op een gewone dag kreeg te horen dat hij gewoon long kanker had en daar gewoon aan dood ging.

Kortom dat doe maar gewoon slaat nergens op.
Haal er lekker alles er uit wat er in zit dan kan je daarna weer gewoon doen.
Heftig verhaal, Wimmert.

Maar als we al de leeftijd van Piet bereiken, mogen we dus blij zijn als we uberhaupt nog kunnen fietsen (zonder accu en andere hulpmiddelen). En van alleen maar 't gaspedaal intrappen, voor de buis hangen en voetbal kijken krijg je ook al spontaan een hartverzakking. En zowiezo krijgen al die luie zware lijven gewrichtsklachten en andere ellende, daar hoef je je ook al niet voor uit je naad te zweten. Tja... niet echt om vrolijk van te worden.
Maar gelukkig kan sport net als drugs emotioneel verdovend werken, als ik me bv ongelukkig voel is het heerlijk om m'n lichaam af te beulen en zo m'n emoties uit te schakelen. Kan erg handig zijn en is ook prima voer voor psychiaters. 8)

Voor mij is trouwens de omgeving waarin ik sport (of mij vrij rondbeweeg) véééél belangrijker dan mijn lichamelijke prestaties, toestand en/of lijden.
Aniphys schreef: Koolhydraten worden onder aerobe omstandigheden inderdaad omgezet naar pyruvaat (ofte pyrodruivenzuur) hetgeen in de mitochondrien wordt omgezet naar acetyl-CoA. Dat zal dan (via krebs, vorming van reducerende equivalenten - waarschijnlijk de verkeerdelijk genoemde H-moleculen - en elektronentransport) aanleiding geven tot productie van ATP in de mitochondrien van de energie-behoeftige cellen (lees spiercellen). Vetten worden niet zomaar omgezet tot pyruvaat (hoewel het via een biochemische omweg wel kan); die worden via knoopse afbraak rechtstreeks omgezet tot acetyl-CoA. C6H12O6, ofwel gewoon glucose, vloeit niet door de spieren als gevolg van onvolledige vorming van pyruvaat........
Of de zware benen wordt veroorzaakt door CO2-afhankelijke acidose laat ik aan jouw rekening over, ik zou eerder geneigd zijn te denken aan lactaat. CO2 wordt zeer makkelijk (oa via hemoglobine) afgevoerd, zeker bij de hoge ventilatiefrequenties die optreden bij intense inspanning (en dat zou zelfs tot alkalose (ipv acidose) kunnen leiden indien teveel CO2 zou worden afgevoerd).
Mooi verhaal, maar ik fiets toch echt niet vanwege hsf-punten, omslagzone's, conconitesten, C6H12O6, 4 H-moleculen en adenosinetrifosfaten. En dat het via mijn krebs aanleiding geeft tot productie van ATP in de mitochondrien zal mij een worst wezen en dat vetten niet zomaar pyruvaat maar via knoopse afbraak acetyl-CoA worden is ook erg leuk maar eh zware benen? Ja, dat herken ik wel. En dat heeft niets te maken met CO2-afhankelijke acidose, lactaten, hoge ventilatiefrequenties, alkalose en acidoseer. Nee, dan moet je gewoon even stoppen en een dikke banaan eten, en mocht dit niet werken dan zoek je het dichtsbijzijnde terrasje op voor een heerlijk koud biertje en zorg je zo voor nog zwaardere benen want die had je namelijk toch al. Want waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? :wink:

Een vriend van mij was sportverslaafd. Boksen, roeien, hardlopen en fietsen: het sloopte zijn lichaam en sociale leven. Dus wees zuinig op je lijf want je hebt er maar een. En wie dit 50jarenpraat noemt, moet maar eens gaan lezen over Bigorexia. Tis een verslaving uit deze tijd, uit onze zuip/vreetwereld waar uiterlijke schijn zo belangrijk schijnt te zijn. Dus weet waar je mee bezig bent.
AB schreef:Ik ken weinig wielrenners met structurele gezondheidsklachten als gevolg van dat wielrennen. In het schaatspeloton hoor je wel regelmatig mensen met hernia's, de ruggewervel wordt daar zwaar belast, vooral op natuurijs. Maar typische wielrenblessures hoor ik (in mijn omgeving althans) weinig over (valpartijen daargelaten natuurlijk).
Ik heb altijd begrepen dat de meeste wielrenners vaak last hebben van zweet- en talgkliercysten en/of steenpuisten, 50% heeft doofheid van de genitalien en 25% heeft erectiestoornissen. Nu ben ik gelukkig een vrouw, maar ik zou toch wel een man willen die niet alleen maar op zijn fiets kan klimmen. Lijkt me toch wel een groot probleem.
Zo, dat zijn tenminste argumenten waar macho's en gezondheidsfreaks gevoelig voor zijn.
Yopie schreef: Ik heb altijd begrepen dat de meeste wielrenners vaak last hebben van zweet- en talgkliercysten en/of steenpuisten, 50% heeft doofheid van de genitalien en 25% heeft erectiestoornissen. Nu ben ik gelukkig een vrouw, maar ik zou toch wel een man willen die niet alleen maar op zijn fiets kan klimmen. Lijkt me toch wel een groot probleem.
Je bedoelt toch niet te zeggen dat er belangrijkere en leukere dingen in het leven zijn dan fietsen en fietsen? :lol:
Yopie schreef:Een vriend van mij was sportverslaafd. Boksen, roeien, hardlopen en fietsen: het sloopte zijn lichaam en sociale leven. Dus wees zuinig op je lijf want je hebt er maar een. En wie dit 50jarenpraat noemt, moet maar eens gaan lezen over Bigorexia. Tis een verslaving uit deze tijd, uit onze zuip/vreetwereld waar uiterlijke schijn zo belangrijk schijnt te zijn. Dus weet waar je mee bezig bent.
Als je dit als poster aan de muur hebt hangen dan wordt je in ieder geval niet zo snel fietsverslaafd :)

Afbeelding
AB schreef:
Yopie schreef:Een vriend van mij was sportverslaafd. Boksen, roeien, hardlopen en fietsen: het sloopte zijn lichaam en sociale leven. Dus wees zuinig op je lijf want je hebt er maar een. En wie dit 50jarenpraat noemt, moet maar eens gaan lezen over Bigorexia. Tis een verslaving uit deze tijd, uit onze zuip/vreetwereld waar uiterlijke schijn zo belangrijk schijnt te zijn. Dus weet waar je mee bezig bent.
Als je dit als poster aan de muur hebt hangen dan wordt je in ieder geval niet zo snel fietsverslaafd :)

Afbeelding
Klopt, die bruine armen... dat kan écht niet! Arme Rasmussen.
Travelmaster schreef:Klopt, die bruine armen... dat kan écht niet! Arme Rasmussen.
Volgens Thijs Zonneveld is dat juist het ultieme wielergeluk ;)

"In het echte leven scoor je geen punten met een Duo Penotti-imitatie, maar in het peloton zijn streepjes statussymbolen."
Damn.....vandaag een heerlijke dag gefietst met een vriendin en haar baby langs kaasboerderijen, ijs eten en terrasjes. En maar liefts 103 km op de teller. Damn had ik dit draadje maar eerder gelezen dan had ik beter geweten en niet de hele dag gesport en genoten. :wink:
Yopie schreef:Ik heb altijd begrepen dat de meeste wielrenners vaak last hebben van zweet- en talgkliercysten en/of steenpuisten, 50% heeft doofheid van de genitalien en 25% heeft erectiestoornissen. Nu ben ik gelukkig een vrouw, maar ik zou toch wel een man willen die niet alleen maar op zijn fiets kan klimmen. Lijkt me toch wel een groot probleem.
Mannen met veeleisende vrouwen kiezen dan ook voor een ligfiets ;)

Walter - wil verder niks suggereren
waltertje schreef:
Yopie schreef:Ik heb altijd begrepen dat de meeste wielrenners vaak last hebben van zweet- en talgkliercysten en/of steenpuisten, 50% heeft doofheid van de genitalien en 25% heeft erectiestoornissen. Nu ben ik gelukkig een vrouw, maar ik zou toch wel een man willen die niet alleen maar op zijn fiets kan klimmen. Lijkt me toch wel een groot probleem.
Mannen met veeleisende vrouwen kiezen dan ook voor een ligfiets ;)

Walter - wil verder niks suggereren
:D :D
Dus mocht je als veeleisende en zoekende vrouw een leuke vent tegenkomen, vraag dan eerst voor de zekerheid wat voor fiets hij heeft? (en daarna pas of hij lekker kan koken?) :wink:
Yopie schreef: Ik heb altijd begrepen dat de meeste wielrenners vaak last hebben van zweet- en talgkliercysten en/of steenpuisten, 50% heeft doofheid van de genitalien en 25% heeft erectiestoornissen.
Ik zou alle ouders van dochters die met wielrenners uitgaan aanraden dit direct te vergeten :D
Yopie schreef:
waltertje schreef:
Yopie schreef:Ik heb altijd begrepen dat de meeste wielrenners vaak last hebben van zweet- en talgkliercysten en/of steenpuisten, 50% heeft doofheid van de genitalien en 25% heeft erectiestoornissen. Nu ben ik gelukkig een vrouw, maar ik zou toch wel een man willen die niet alleen maar op zijn fiets kan klimmen. Lijkt me toch wel een groot probleem.
Mannen met veeleisende vrouwen kiezen dan ook voor een ligfiets ;)

Walter - wil verder niks suggereren
:D :D
Dus mocht je als veeleisende en zoekende vrouw een leuke vent tegenkomen, vraag dan eerst voor de zekerheid wat voor fiets hij heeft? (en daarna pas of hij lekker kan koken?) :wink:
Of vragen of ie wel eens een boek leest
Afbeelding