door
Wim » za 11 aug, 2012 13:13
Wielmaat maakt wat dat betreft niet veel uit. Dat wil niet zeggen dat er geen vervelende 26 inch fietsen zijn, maar dat ligt dan toch vooral aan andere dingen.Als je bijvoorbeeld een 26 inch fiets met Marathon XR banden hebt vergeleken met een 28 inch fiets met soepeler banden dan weet ik wel waarom die 26 inch niet lekkker fietste. En dit is natuurlijk maar een een voorbeeld. Bij de keus voor een wielmaat is verder het gebruik natuurlijk erg belangrijk. Ik fiets in de praktijk veel over slecht wegdek, en dus komen bredere banden erg van pas. Als het gaat om snelle tochten in Europa zonder al teveel bagage dan zou ik echter geen 26 inch wielen kiezen, maar eerder 28 inch met 35 of 37 mm banden, of de oude Franse maat 650B.
Hetzelfde doet zich voor bij de vraag of je een Rohloff naaf wilt of niet. Je budget is ruim voor een derailleur fiets, maar krap voor Rohloff. Wat wil je ermee? Als het veel woon werk is en/of zware tochten met flink wat bagage dan zou ik graag een Rohloff naaf hebben. Gaat het om snelle tochten zonder veel bagage dan zou ik eerder kiezen voor een derailleurfiets met een ultracompact double crankstel (iets van 44-28 voor en 12-30 achter). Op een zwaarbeladen fiets zou ik eerder Magura hydraulische remmen monteren (wat mij betreft de HS66 met racestuur, maar dat is erg persoonlijk), terwijl een snelle fiets zonder veel bagage bij mij race sti grepen zou krijgen en goede cantilever remmen.
Veel plezier met nadenken, en ja, als je de komende maanden nog wilt fietsen dan zou ik je frame even snel laten oplappen.
Wim