Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg stuk: zat in noorwegen: Nu met foto's van schade - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Velg stuk: zat in noorwegen: Nu met foto's van schade

Ik kom binnenkort terug met betere foto's.
Nu eerst een lang weekendje Sauerland.

Overigens heb ik nog niets gehoord over de sterkte die de lasnaad zou moeten hebben?

(ter info ; ik ben niet uit op garantie oid, maar analyseer graag de oorzaak, daarbij denk ik dat dit item leerzaam kan zijn voor anderen)
Dat is overigens een stevige afdaling. Maar goed, wat ik zie is een velg waarvan de flanken uitgebogen zijn en zelfs uitgebroken. Dat is echt een slijtagegeval. Met nat weer en modder verslijt je binnen heel korte tijd een velg. Koolstop blokjes helpen een beetje net als regelmatig schoonmaken en met beleid remmen. Voor de rest is het net als met remblokjes: regelmatig vervangen, en de volgende keer een velg met dikkere flanken.
Wim
MHJ schreef: Overigens heb ik nog niets gehoord over de sterkte die de lasnaad zou moeten hebben?
Het is een gestoken velg, dus het is erg verwarrend om over lasnaad te blijven zeuren

En hier is je theoretische onderbouwing, succes:
http://www.enhydralutris.de/Fahrrad/felgenkippen.pdf
Hoe kun je zien of de velg versleten is en dat je hem moet vervangen?
HansvanderVeeke schreef:Hoe kun je zien of de velg versleten is en dat je hem moet vervangen?
Als er geen indicatorgaatje of groef in de velg zit kun je gaan proberen met een recht stukje metaal en dan een voeler eronder stoppen of de dieptemeter van een fraaie schuifmaat gebruiken, maar het blijft grof gissen, helemaal als het randje aan de binnenkant zelf ook meegesleten is. Ik heb zelf ook twee van die velgen in gebruik waarvan ik het niet weet. Die fiets gebruik is o.a. daarom alleen nog maar voor tochtjes.
Het aantal kilometers zegt bijzonder weinig. Als je de juiste blokjes gebruikt en nooit in de regen of modder fietst kun je zelfs in heuvelachtig gebried 35.000 km halen; als je de foute blokjes hebt waarin steentjes blijven hangen en je trekt er tijdens je natte MTB-tochten in de Ardennen niks aan van het schurende geluid dan kan je velg binnen 2000 km weg zijn.
Leon