Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Velg stuk: zat in noorwegen: Nu met foto's van schade - Forum Wereldfietser

Velg stuk: zat in noorwegen: Nu met foto's van schade

Hallo,

De velg van mij fiets is gescheurd.
Na lang zoeken heb ik een nieuw wiel kunnen vinden met de volgende velg:
-Weinmann DA16
ik twijfel of deze velg te gebruiken is voor velgremmen(magura hs33) volgens de shop wel........velg is ook iets smaller...

oude velg is gescheurd bij de las, garantie?
MHJ schreef:-Weinmann DA16
ik twijfel of deze velg te gebruiken is voor velgremmen(magura hs33) volgens de shop wel........velg is ook iets smaller...
Zit er een remvlak op? Dan is-ie geschikt voor velgremmen.
oude velg is gescheurd bij de las, garantie?
Wie weet. Probeer 't 's?

.tsooJ
Die velg zal het wel houden, wat voor naaf zit er in het nieuwe wiel is een belangrijkere vraag en hoe is het gespaakt. Zelf ook eens meegemaakt en behalve de velg ging er niets kapot, (zo'n beetje alle spaken knapten onderweg, de body hield er mee op (heel veel kleine kogeltjes die de vrijheid vonden))
De oude velg is jammer, die ga je niet mee naar Nederland nemen om garantie te claimen, ik zou wel reclameren bij degene die je de fiets of het wiel geleverd heeft, misschien dat je als je een nieuw wiel laat spaken nog korting krijgt.
MHJ schreef: oude velg is gescheurd bij de las, garantie?
een velg is een slijtage artikel, zeker als je hem met een Magura te lijf gaat. Dus als het remvlak al duidelijk hol is, is het achterstallig onderhoud

Afbeelding
Zelf een foto plaatsen lukt mij niet met mijn phone. De velg is zeker niet zo gesleten als hierboven. Inmiddels zit het nieuwe wiel erin. Het oude wiel is gedemonteerd en gaat mee terug ( nog drie daagjes fietsen).

Op het nieuwe wiel zit een shimano Deore FH-M530 naaf.
Ik weet niet wat het is met Noorwegen en velgen. Op de buitenlmadtrektocht hebben we in mijn groep vijf velgen versleten. Iedereen had zijn fiets bij de fietsenmaker laten controleren, maar die hadden geen van allen gezien dat de velgen al ver versleten waren. En in Noorwegen kan het hard gaan, met modder, regen en afdalingen. Dat is dus de les voor de volgende keer, want goedkoop valt een tusentijdse reparatie niet uit.
Wim
Misschien zijn schijfremmen dan toch nog niet zo'n slecht idee... :roll: :wink:

En het remt ook nog eens beter, zeker bij slecht weer...
Henrie schreef:Misschien zijn schijfremmen dan toch nog niet zo'n slecht idee... :roll: :wink:

En het remt ook nog eens beter, zeker bij slecht weer...
we zijn met twee personen....
fiets1:Velgrem probleem zie boven....
fiets2: schijfrem....deze kan makkelijk krom raken en dat fiets ook zeer onprettig!

Beide methoden hebben voor en nadelen weet ik uit eigen ervaring.
Deore naaf is prima. Hoeveel spaken? Is een achterwiel neem ik aan? Je kunt dan eventueel ook wat bagage naar voren verplaatsen of aan je reisgenoot geven, als je twijfelt over de stevigheid van het nieuwe wiel.
MHJ schreef:fiets1:Velgrem probleem zie boven....
fiets2: schijfrem....deze kan makkelijk krom raken en dat fiets ook zeer onprettig!
Maar een extra remschijf prop je wat makkelijker in je tas dan een extra velg.

.tsooJ
Alien schreef:
MHJ schreef:fiets1:Velgrem probleem zie boven....
fiets2: schijfrem....deze kan makkelijk krom raken en dat fiets ook zeer onprettig!
Maar een extra remschijf prop je wat makkelijker in je tas dan een extra velg.

.tsooJ
Precies, dat was eigenlijk mijn punt ook. Als ik zelf op fietsvakantie zou gaan, zou ik waarschijnlijk kiezen voor een fiets met schijfremmen (waarschijnlijk mijn mountainbike een beetje ombouwen). Maar goed, daar heb je (MHJ) nu niks aan natuurlijk, dat begrijp ik ook wel...
Neem de volgende keer ceramische velgen.
wel met de goede remblokken, want anders moet je er 100 van meenemen.

Mario
De vakantie is inmiddels al weer even achter de rug.
Uiteindelijk is voor ongeveer 120euro een nieuw achterwiel gekocht en daarmee is de vakantie naar tevredenheid afgemaakt.
Hieronder de foto's van de schade: kan iemand iets zeggen over de oorzaak?
Fietstassen waren normaal beladen, velg wel wat jaren oud en het probleem is ontdekt/onstaan? bij de afdaling van de Rallarwegen richting Voss.
(ik heb begrepen dat ene velg niet op de las mag scheuren, maar dat is hier uiteindelijk? wel gebeurd)
(omdat we niet meer durfden te fietsen zijn we gaan lopen en zijn toen vriendelijk geholpen door franse! kajakkers die ons naar de camping hebben gebracht (15 km verder)
Ik plaats de foto's ter lering en vermaak, maar als er sprake kan zijn van garantie dan hoor ik dat graag. (het wiel/velg is gedemonteerd meegenomen)
Foto bij eerste ontdekking:
Afbeelding
Foto op de camping aan het eind van de dag gemaakt:
Afbeelding
nog een foto:
Afbeelding
MHJ schreef:De vakantie is inmiddels al weer even achter de rug.
Uiteindelijk is voor ongeveer 120euro een nieuw achterwiel gekocht en daarmee is de vakantie naar tevredenheid afgemaakt.
Hieronder de foto's van de schade: kan iemand iets zeggen over de oorzaak?
Specialisten moeten mij maar verbeteren als ik het verkeerd heb. Maar dit ziet mij er uit als een typische slijtagescheur. Als de velg op het remvlak dusdanig afgesleten is, dan kan de velg (door de zijwaartse druk van de band) op die locatie afscheuren. Ik heb hier ook zo'n velg staan (van een vriend) dat op die manier over 40-50 cm afscheurt is.

Renaat
MHJ schreef: (ik heb begrepen dat ene velg niet op de las mag scheuren, maar dat is hier uiteindelijk? wel gebeurd)
leg maar een lineaal of iets anders recht over het remvlak op de velg. Daar kijk je gegarandeerd onder door. En als je de remvlakken tussen duim en wijsvinger houdt voelt de velg hol aan. En dat deed die thuis vermoedelijk ook al!

De velg wordt door het remmen steeds dunner, en de opgepompte achterband probeert de velgranden uit elkaar te duwen. Ter hoogte van de gestoken verbinding worden de randjes alleen maar tegen elkaar gedrukt, vandaar dat juist op die plek de velgrand wat makkelijker ombuigt als de velg te dun is geworden.
Revanho schreef:
MHJ schreef:De vakantie is inmiddels al weer even achter de rug.
Uiteindelijk is voor ongeveer 120euro een nieuw achterwiel gekocht en daarmee is de vakantie naar tevredenheid afgemaakt.
Hieronder de foto's van de schade: kan iemand iets zeggen over de oorzaak?
Specialisten moeten mij maar verbeteren als ik het verkeerd heb. Maar dit ziet mij er uit als een typische slijtagescheur. Als de velg op het remvlak dusdanig afgesleten is, dan kan de velg (door de zijwaartse druk van de band) op die locatie afscheuren. Ik heb hier ook zo'n velg staan (van een vriend) dat op die manier over 40-50 cm afscheurt is.

Renaat
Ik heb ook weinig kennis van zaken (althans over dit soort schades), maar ik vind de velg niet echt ingesleten (helaas geen echt goede foto van) ; ze zijn niet hol gesleten oid, zoals de foto die een aantal post eerder is geplaatst. Maar ik hoor het ook graag van de kenners hier. (Velg helaas nu niet bij de hand)
De test met de lineaal zal ik binnenkort uitvoeren.
Kan warmte (door het remmen) nog iets met de oorzaak van doen hebben?
Op dat moment (en ook andere dagen) hadden wij veel en langdurig geremd (magura HS33).
MHJ schreef: Ik heb ook weinig kennis van zaken (althans over dit soort schades), maar ik vind de velg niet echt ingesleten (helaas geen echt goede foto van) ; ze zijn niet hol gesleten oid, zoals de foto die een aantal post eerder is geplaatst. Maar ik hoor het ook graag van de kenners hier. (Velg helaas nu niet bij de hand)
De test met de lineaal zal ik binnenkort uitvoeren.
Ik denk dat het al verbazingwekkend is als het voorbeeld dat Marten geeft, niet tot een gescheurde velg heeft geleid.

Maar je schrijft dat een velg al heel wat jaartjes oud is. Ik weet natuurlijk wat waar heel wat jaartjes voor staat in fietskilometers. Maar een in allerhande weersomstandigheden veel gebruikte velg in combinatie met hydraulische velgremmen houdt het geen eeuwigheid uit. Waarschijnlijk kunnen anderen daar wel - heer ruwweg een kilometeraantal op plakken.

Renaat
MHJ schreef:Kan warmte (door het remmen) nog iets met de oorzaak van doen hebben?
Op dat moment (en ook andere dagen) hadden wij veel en langdurig geremd (magura HS33).
Tegen dat je velg zo warm wordt dat deze er problemen van ondervindt, zijn je banden al aan het smelten.

Ik zie niet onmiddellijk een reden om verder te zoeken naar de oorzaak, zeker niet als je een behoorlijk aantal kilometer heb opzitten met die velgen.

Renaat
MHJ schreef:(helaas geen echt goede foto van)
Dat is een understatement. Ik zie vanalles behalve wat ik graag scherp zou zien. Probeer het nog eens. Moderne camera's doen toch alles automatisch goed? :roll:
Leon