door
AB » do 16 aug, 2012 23:14
Revanho schreef:AB schreef:
Korte naloop betekent toch een snel wendbare fiets?
Ik ben geen kenner, maar volgens mij is dat al lang achterhaald en zijn er met allerlei mogelijk nalopen (en zelf voorlopen) fietsen te maken met allerlei soorten rijgedrag.
Renaat
Bij het ontwerpen van een performance bike zoals in dit draadje lijkt het me dat je vertrekt bij een bepaalde zithouding om performance te maximaliseren. En het is wel leuk dat op deze fiets een racestuur zit en dikke banden, maar daarmee is het nog niet perse een snelle fiets. Een snelle fiets is vooral een fiets waarbij een zithouding mogelijk is die je tot snel fietsen in staat stelt. Is dat bij deze fiets ook het geval?
De zitbuis van de L’Avecaise heeft een hoek van 71,5gr, de balhoofdbuis een hoek van 73,5gr. Ik had deze buishoeken juist precies andersom verwacht, zoals bij zijn dikke banden concurrenten de Idworx Road Marathon of Santos Race Lite (hoewel voor beiden geen 42mm banden mogelijk is). De Idworx RM heeft juist een zitbuishoek van 73 (steil=beter voor snelheid) en balhoofdbuishoek van 71 (lui=beter voor stabiel rechtdoor rijden).
Nu wil ik me ook niet blindstaren op die getallen (en verdere gegevens heb ik ook niet), maar wat voor type rijder had de ontwerper van de L’Avecaise in gedachten bij het ontwerpen van zijn frame (zitbuis van een luie randonneur en balhoofdbuis van een racefiets). Is die iets steilere balhoofdbuis bedoelt om iets meer te kunnen smijten en keren op de bospaadjes? En vanwaar die comfortabele zithouding en geen sportieve zithouding (zie ook verhouding zadel/stuur)? Wel sympathiek dat er brede banden onder kunnen, maar voor de rest is deze L’Avecaise toch gewoon een toerfiets? In de tekst van jan heine staat genoemd dat ie kan wedijveren met racefietsen: "As a result, this bike easily outcorners any racing bike." Dit geldt toch alleen in een afdaling (meer grip in de bochten door die brede banden)? Of zie ik iets over het hoofd? Een cervelo S5 bijhouden op het vlakke zal heus wel lukken, het scheelt tot 40% energie als je bij iemand in de luwte zit
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
Wat wel goed is dat er steeds meer aandacht voor brede banden komt, ook in het racewereldje. Zou mooi zijn als in de toekomst elk racefietsje ook zonder problemen 28mm aan kan (even doormailen naar campa, sram en shim), 42mm is nog mooier natuurlijk maar ik zie racers nog niet zo snel hun ergopower of sti-shifters verlaten voor downtube schakelen
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
, wel perfect om mee te trainen in ieder geval.