Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SPD'tjes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

SPD'tjes

applemeisje schreef:Volgens mij heb ik al aardige stoflongen.. *uchge uchge* :D

Echter blijf ik gewoon oefenen om de SPD'tjes onder de knie te krijgen, de versnellingen beter weet te vinden en om alle beenspieren beter te ontwikkelen! :lol: :lol:
en niet overdrijven met klimmen hoor, als je nog last van overgewicht hebt en nog niet zo geoefend bent, moet je wel oppassen voor overbelasting. Vandaar take it easy en leer om op souplesse te fietsen. Koop desnoods een cadansmeter.
@Ab.... geen zorgen, ik ga mijzelf niet kapot fietsen om de fiets beter te leren kennen en te beheersen. Rustig aan opbouwen is een goede oefening. Fiets liever op een lang stuk asfalt in een mooie, rustige omgeving, dan dat ik mijzelf kapot fiets! Aangezien mijn conditie en omvang nog niet is, zoals het moet zijn, moet ik het rustig opbouwen. Onderweg voldoende stoppen en veel water drinken!!

:D :)
Nou, Big Apple meisje, als je nu eens de helft van de tijd die je hier op het forum doorbrengt, op je fiets gaat trainen, dan: 1. Ben je heel snel in conditie. 2. Ben je bijna net zo snel geen groentje meer. 3. Zijn je schoentjes niet meer zo nieuw-roze. 4. Kun je probleemloos me je SPD-tjes in- en uitklikken. 5. Kun je ons uit ervaring vertellen hoe het met je gaat.
Nu eerst maar eens kilometers maken...
Gelukkig zijn er altijd mensen die het beste uit mij willen halen.... :lol: :lol:
applemeisje schreef:Wat betreft de SPD'tjes..... Ik heb geen last van knieën, kuiten of bovenbenen omdat deze verkeerd op m'n schoenen gemonteerd zouden zijn. Heb er gisteren 25 km mee gefietst om deze uit te testen. Heb echt nergens last van!!
Ik zou het wel in de gaten blijven houden. Met mijn schoenen had ik wat korte tochtjes en spinninglessen gedaan en alles leek goed te zijn. Ik kreeg na 300 km op vakantie een beetje last van mijn knie en kon na 500 km bijna niets meer. Dat ging over toen ik niet meer inklikte. (Waarschijnlijk kan ik nog wel een stand vinden die wel werkt, maar ik wilde het eerst helemaal tot rust laten komen.) Zeker bij je knieen komen blessures vaak door de herhaling van de beweging.
SanneB schreef:
applemeisje schreef:Wat betreft de SPD'tjes..... Ik heb geen last van knieën, kuiten of bovenbenen omdat deze verkeerd op m'n schoenen gemonteerd zouden zijn. Heb er gisteren 25 km mee gefietst om deze uit te testen. Heb echt nergens last van!!
Ik zou het wel in de gaten blijven houden. Met mijn schoenen had ik wat korte tochtjes en spinninglessen gedaan en alles leek goed te zijn. Ik kreeg na 300 km op vakantie een beetje last van mijn knie en kon na 500 km bijna niets meer. Dat ging over toen ik niet meer inklikte. (Waarschijnlijk kan ik nog wel een stand vinden die wel werkt, maar ik wilde het eerst helemaal tot rust laten komen.) Zeker bij je knieen komen blessures vaak door de herhaling van de beweging.
Vergeet niet dat wanneer je ingeklikt bent constant dezelfde beweging maakt. Zelf, als het bv vlak is en wind in de rug, rij ik ook stukken uitgeklikt. Net zo goed dat je armen aet een andere stand willen aan het stuur is het volgens mij ook goed om je benen een andere stand te geven.
@ruudvp
Daarom rijden nu juist zoveel mensen liever met platformpedalen...
ruudvp schreef:Net zo goed dat je armen aet een andere stand willen aan het stuur is het volgens mij ook goed om je benen een andere stand te geven.
Kun je dit even toelichten? Het lijken me twee totaal andere zaken. Je gaat toch ook niet om de zoveel kilometer je zadelhoogte veranderen?

Het verhaal van Sanne leek me meer een waarschuwing dat je je voet fout op de pedalen kan zetten (en fixeren).

Sjirk
SjirkM schreef:
ruudvp schreef:Net zo goed dat je armen aet een andere stand willen aan het stuur is het volgens mij ook goed om je benen een andere stand te geven.
Kun je dit even toelichten? Het lijken me twee totaal andere zaken. Je gaat toch ook niet om de zoveel kilometer je zadelhoogte veranderen?

Het verhaal van Sanne leek me meer een waarschuwing dat je je voet fout op de pedalen kan zetten (en fixeren).

Sjirk
Bovendien kun je je voet wel enigszins van links naar rechts bewegen (draaien) als je ingeklikt zit. Je zit niet hermetisch ingesnoerd of zo. Die pedalen zijn er wel (of eigenlijk ligt dat aan de plaatjes), maar met de SPD-plaatjes van appelmeisje kun je je voet wel een beetje bewegen...
SjirkM schreef:

Sjirk
Nee , zadel blijft staan, maar op lange afstanden zie je veel fietsers met vlindersturen, bar-ends, etc. Dat bedoelde ik. Maar fietsen waar je tijdens het fietsen de zadelhoogte kan instellen zijn er wel. Bedoelt voor het MTB werk dacht ik.
wimmo17 schreef:@ruudvp
Daarom rijden nu juist zoveel mensen liever met platformpedalen...
Die heb ik ook. Met veel klimwerk vind ik SPD fijner, maar bij veel vlak zijn platformpedalen heerlijk.
Ik ging bij mijn nieuwe trekkingfiets ook voor gewone pedalen maar heb ze nu al vervangen door pedalen met aan 1 kant klik. Heerlijk!

Wel balen dat de stand van de plaatjes in de pedalen niet exact gelijk is met de spd-pedalen van mijn MTB.
Ik rij nu al weer jaren met dubbelzijdig spd (vroeger altijd toe clips), en ondanks mijn slechte knieen heb ik nooit problemen gehad. Ik ben volledig overtuigd. Ik heb zelfs een gering beenlengte verschil dat mij in het verleden parten speelde, maar dankzij de door m-gineering aan een kant verhoogde spd niet meer. Je moet ze wel goed afstellen, en zoals ik al eerder schreef misschien de plaatjes niet te ver naar voren monteren. Doe je dat wel, dan hebben de pezen en spieren in je voetzool het nodeloos zwaar, zeker met wat minder stijve zolen. Plaatjes dus verder naar achteren is wat brevetrijders vaak doen. Zij rijden soms dagen achtereen non-stop.
Zadelpennen die met een handle hoger en lager kunnen heb je in het mtb wereldje, en vooral als er heftig afgedaald moet worden, en vervolgens weer geklommen. Ik had het op een heel mooie huur mtb in de Italiaanse Alpen, en het was erg fijn. Maar dit heeft echt niets te maken met gewoon tourfietsen. Het zou echt dwaas zijn ineens 5 cm lager te gaan zitten, tenzij je je knieen zo snel mogelijk kapot wilt hebben.
Wim
Fedor schreef:Overigens nog niet gevallen maar wel eens een flink schrikmoment waarbij ik in een reflex gelukkig m\n voet los kon trekken.
Helaas... vandaag een schuiver gemaakt met mijn schoen nog vast (moest uitwijken en de berm bleek een stuk lager te liggen dan het fietspad (niet gezien door het hoge gras). Er ligt nog wat huid van mij op het fietspad dus.

En een plaksetje nodig voor de fietstas. Rest van de schade valt wel mee verder te rijden (ook meteen weer opgestapt van de schuiver :) ) En gelukkig erg goede handschoentjes aan, zonder dat was het een nog pijnlijker boel geweest.