door
Wim » vr 17 aug, 2012 20:16
Ik rij nu al weer jaren met dubbelzijdig spd (vroeger altijd toe clips), en ondanks mijn slechte knieen heb ik nooit problemen gehad. Ik ben volledig overtuigd. Ik heb zelfs een gering beenlengte verschil dat mij in het verleden parten speelde, maar dankzij de door m-gineering aan een kant verhoogde spd niet meer. Je moet ze wel goed afstellen, en zoals ik al eerder schreef misschien de plaatjes niet te ver naar voren monteren. Doe je dat wel, dan hebben de pezen en spieren in je voetzool het nodeloos zwaar, zeker met wat minder stijve zolen. Plaatjes dus verder naar achteren is wat brevetrijders vaak doen. Zij rijden soms dagen achtereen non-stop.
Zadelpennen die met een handle hoger en lager kunnen heb je in het mtb wereldje, en vooral als er heftig afgedaald moet worden, en vervolgens weer geklommen. Ik had het op een heel mooie huur mtb in de Italiaanse Alpen, en het was erg fijn. Maar dit heeft echt niets te maken met gewoon tourfietsen. Het zou echt dwaas zijn ineens 5 cm lager te gaan zitten, tenzij je je knieen zo snel mogelijk kapot wilt hebben.
Wim