Additionally, paste this code immediately after the opening tag: SPD sandalen? - Forum Wereldfietser

SPD sandalen?

SPD sandalen?

Wat is jullie ervaring met SPD sandalen?

Ik heb de afgelopen jaren enkele tochten gemaakt met erg warm weer dit geeft erg veel broei in mijn schoenen en zweetvoeten, niet erg natuurlijk als je alleen reist maar toch.

Nu dacht ik dat het dragen van deze SPD sandalen dit probleem mogelijk zou kunnen oplossen.

Wie kan hierop een antwoord / ervaring geven?

groet, Menno

Ik heb geen ervaring maar het lijkt mij ook wel fijn voor de komende vakantie in Turkije. Al weet ik wel dat mijn (gewone) sandalen veel meer gingen stinken dan mijn schoenen.
Weet iemand waar je ze kan krijgen? Google levert weinig op in Nederland.

Ik heb SPD-sandalen van Shimano, en ze bevallen me prima. Doordat de clip vrij diep in het profiel ligt kun je er ook redelijk op lopen (op een harde ondergrond klinkt soms wat licht geschraap). Het voetbed is van kunststof, dus als zich daar wat zweet/stof en andere zaken op afzetten, dan doen de bacteri?n de rest. Gewoon af en toe weken en afsoppen, en klaar is kees. Pas wel op voor zonnebrand op plaatsen die normaal niet aaan zonlicht worden blootgesteld.

Als je in de tropen fiest, wees dan voorzichtiger met sandalen. Als je afstapt in de berm, kunnen er slangen opgeschrikt worden. En een slang valt doorgaans alleen aan als hij schrikft. Pas verder op voor schorpioenen. Ik heb ze in Namibie piepklein gezien (errug gevaarlijk) tot in Senegal (50 centimeter lang en gitzwart!)

Veel SPD-sandalen-fietsers dragen waterdichte sokken in de regen. :roll:

Wat ook een minder prettige bijkomstigheid is van sandalen: Insecten vinden je voeten ineens heerlijk. In Zweden viel het met de muggen wel mee, maar volgens mij hielden ze des te meer van mijn voeten. Na drie slapeloze nachten door jeukende muggenbulten, toch maar met dichte schoenen verder gefietst.

Maar waar zijn ze te koop? :wink:

[Ben ligfietser sinds 1 feb 2005 en heb al mijn derde fiets en nu ik een Alleweder heb aangeschaft ben ik ook overgegaan tot de aanschaf van Shimano klikpedalen en Shimano sandalen. Dit na het verhaal van Rob Jansen (gepost op 14-7-2003) gelezen te hebben. Ik ben net terug van de winkel en heb de sandalen al aan om er even aan te kunnen wennen. Heb nooit eerder op sandalen gelopen omdat ik bang ben dat ik mijn tenen stoot. Met de zomer voor de deur en niet onbeperkt budget vielen de sandalen bij me in de smaak. De prijs van 75 euro voor de sandalen heeft me wel geholpen voor deze te kiezen.

quote="dirkjan"]Maar waar zijn ze te koop? :[/quote]

Dirkjan even nadenken "spd sandalen" op Google, en ik krijg bovenstaand verhaal. Ligfiets Plaza bijv.! :roll:

Schorpioen

Bedankt voor de tip. Ik heb er helaas niet zo veel aan want die jongen heeft er niet bijgeschreven waar hij ze gekocht heeft. Ik had al geschreven dat Google weinig opleverde dus je 'even nadenken' is wat overdreven vind ik. Maarja, voor schorpioenen moet je voor oppassen zei Eric al :wink:

Ik zou niet verwachten dat het zo moeilijk is om er aan te komen. De betere fietshandelaar zou ze moeten verkopen, denk ik. Maar aangezien je zo behulpzaam hebt aangegeven waar je woont, kun je ook lang wachten totdat iemand een zaak bij je in de buurt opnoemt. Moeten we dan een lijst van alle SPD-sandalendealers in NL geven?
"Ik ga weer terug in de tijd".

Adviesprijs € 77,50
Bike2Build Prijs: € 68,00
Gewicht 695 gr.


http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=6710

Succes, 8)

Schorpioen.

Super! Ik neem alles terug wat ik over schorpioenen heb gezegd :) Bedankt!
Hoi,
Ik zou ze wel passen voordat ik ze kocht. Ik heb ze ooit aangetrokken en ze zaten voor geen meter. Maar ja, wie ben ik? :roll:
Leon
Tja, mijn fietsenmaker heeft ze niet en in de buurt (omg Adam) heb ik ze nooit gezien dus ik denk dat het toch bestellen wordt. Vielen ze groot of klein?

Ik rij ook al anderhalf jaar op de sandalen van Shimano. Zaken als Lohman, de Vakantiefietser, Bever en vele andere hebben ze vast en zeker in voorraad, maar soms net niet de maat die je zoekt. Mijn vriendin en ik hadden allebei ??n maat groter nodig dan bij gewone schoenen. Mocht je ze ergens bestellen zonder dat je kunt passen, neem dan ??n maat groter dan normaal en vraag of je kunt ruilen wanneer het toch niet past.

Ik fiets al jaren met Shimano sandalen met spd , bevalt me erg goed, maar ik heb er nooit mee in de tropen gefietst, gaat vd winter wel gebeuren
Ik heb ze gekocht bij Bike Sportive in Haarlem

Ahum, in Amsterdam zijn ze bij mijn winkeltje leverbaar en kun je ze ook passen (dat is het voordeel van een fysieke winkel)
Maar let op :idea: : veel maten zijn niet meer na te bestellen, want Shimano komt in 2006 met een nieuw model. Dit model is meer dichtgewerkt als ik de plaatjes goed heb gezien. Over twee weken weet ik meer.
menno schreef:SPD sandalen?

Wat is jullie ervaring met SPD sandalen?

Ik heb de afgelopen jaren enkele tochten gemaakt met erg warm weer dit geeft erg veel broei in mijn schoenen en zweetvoeten, niet erg natuurlijk als je alleen reist maar toch.

Nu dacht ik dat het dragen van deze SPD sandalen dit probleem mogelijk zou kunnen oplossen.

Wie kan hierop een antwoord / ervaring geven?

groet, Menno
Kan iemand mij uitleggen wat SPD-sandalen zijn? Ik heb een tijdje geleden Timberland-sandalen gekocht, in leer maar die gingen al vlug stinken als ik er blootvoets mee rondliep (is toch de bedoeling dacht ik?). Iemand raadde me aan om kunststofsandalen (plastic of iets dergelijks) te kopen, deze zouden betere zijn voor de geur. Bleek niet zo te zijn. Nu dacht ik dat ik eigenlijk geen zweetvoeten had maar als ik mijn eigen voeten ruik in die sandalen vind ik het zeer vervelend. Nu zie ik dat jij en dirkjan daar ook last van hebben. Ik dacht dat sandalen juist goed waren om geen stinkvoeten te krijgen (als je er nog geen hebt), weet iemand raad?
Dank hiervoor.

SPD-sandalen zijn een soort Teva's, maar dan met een stijvere zool waar je een klikplaatje onder kunt doen (dit is optioneel).
Met zo'n klikplaatje kun je op speciale pedalen je voeten vastzetten. Voordelen: je glijdt nooit van de trappers af en bij de beweging omhoog kun je met je voeten de trappers omhoog trekken.
Nadelen: het is even oefenen en je moet goede plaatjes hebben (SHM55). Want alleen met dit type heb je iets meer zijdelingse bewegingsvrijheid, zoat de knie niet stationair belast wordt.

Mijn theorie over het meer stinken is dat door de openheid er ook stof onder je voeten komt en dat een lekkere smurrie gaat vormen met je zweet.
En dat ruikt dan soms nogal bizar....

Te koop zijn ze hier in de buurt bij een fietsenmaker die ook als Shimano Service Center te boek staat.

Waar ik zelf benieuwd naar ben:
Hoe gaat het met kracht zetten bij het klimmen?

Dan trek je als het ware aan de schoen en de drukverdeling gaat bij sandalen enkel over wat bandjes, i.p.v. een volledige bovenschoen.

Gaat dat in je huid snijden of anderszins irriteren?