Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Uitwisselbaarheid derailleurwieltjes - Forum Wereldfietser

Uitwisselbaarheid derailleurwieltjes

Kan ik in mijn 9-speed Tiagra achterderailleur nieuwe Ultegra derailleurwieltjes monteren? Ik vind de G-Pulley (bovenste wieltje) niet soepel draaien als ik het asje aandraai. Als ik het asje iets minder strak aandraai, vrees ik dat het er binnen de kortste keren uit trilt. Ik zou loctite kunnen gebruiken, maar dat is toch niet gebruikelijk?
In mijn achterderailleur zitten 2 identieke asjes/schroefjes van 12,5mm. Als ik op de site van Shimano zoek, zie ik dat er ook derailleurs zijn met verschillende as-lengtes.
Moet ik hier rekening mee houden bij de keuze van de derailleurwieltjes, of zouden alle Shimano derailleurwieltjes in ieder type Shimano-derailleur moeten passen?
Mijn eerste post, laat ik eens beginnen met een nuttige bijdrage. Ik stel me later nog wel even voor, oke;)?

Nee, dat kan niet. Je geeft aan dat het een 9 speed betreft. Ultegra-wieltjes zijn hoogstwaarschijnlijk al 10-speed, met wellicht een verschil in bovenste en onderste wieltje, maar dat weet ik niet zeker.

Je kunt het beste zoeken op 9-speed wieltjes die compatible zijn met Shimano. Tacx-wieltjes bijvoorbeeld, zijn ook prima. Let erop dat je bij derailleurwieltjes géén schroefjes geleverd krijgt, die moet je dus niet weggooien.

Menno
Overigens bedacht ik me dat, als je per se Ultegra wilt, er waarschijnlijk ook nog wel 9-speed Ultegra-wieltjes leverbaar zijn... 't Gaat bij mijn weten om breedte en aantal tandjes van de wieltjes.
Er zijn wel uitwisselmogelijkheden maar wat waar past, geen idee, dat moet je denk ik proefondervindelijk uitzoeken. Asjes iets meer ruimte geven is geen optie want dan loopt het asje er vroeg of laat uit.
Zelf vervang ik slecht lopende derailleurwieltjes altijd voor TACX wieltjes. Die zijn er met kogelager of keramische lagering. Bij de wieltjes worden kunststof afstandhouders geleverd die voor verschillende typen derailleur te gebruiken zijn.
Het feit dat er afstandhouders bij de Tackx-wieltjes worden geleverd zegt al wat over de montagemogelijkheden.
Het losje monteren van de asjes leek me al geen goede optie :(
Bedankt voor je reactie.
fsvisser schreef:Kan ik in mijn 9-speed Tiagra achterderailleur nieuwe Ultegra derailleurwieltjes monteren? Ik vind de G-Pulley (bovenste wieltje) niet soepel draaien als ik het asje aandraai.
Dan is er iets verkeerd, want als de eindkapjes tegen het busje geklemd worden heeft het wieltje nog steeds zijdelingse speling.

Heb je de binnen kooi niet verkeerd gemonteerd of het onder of bovenwieltje toch door elkaar gehaald?
Ik heb de derailleur nog eens gedemonteerd en alles nagelopen. Alles zat wel op de juiste plaats. Ik heb nu nog een klein drupje olie op de lagers van de G-Pulley gedaan. Dit lijkt een verbetering, hoewel ik me afvraag of dat nodig is op een keramisch lager.
Het onderste wieltje draait nog wel een stuk lichter dan de bovenste.

Marten, ik heb me opgegeven voor de cursus van 22/23 september, dan kunnen we er nog eens naar kijken misschien (maar dan is het lager al lekker ingelopen hoop ik).
Bedankt zover.
Mhh wat voor olie heb je gebruikt? Bij mij zitten de wieltjes op glijlagers en mijn ervaring is dat je dan beter een iets dikker vet kan nemen. Ik heb zo'n tubetje siliconen vet.
Maar keramisch....daar zou m.i. niets op hoeven.
Een héél klein drupje Finish Line kettingolie (groene dop)
Is eigenlijk te dun voor een glijlager, maar gaat wel. Zorg wel dat alles wat er uit geperst weggeveegt wordt, zodat er geen vuil aan gaat hechten. Ik vraag mij wel af hoe licht jij het wil laten lopen.
Dat derailleurs gevoelig zijn kom ik ook deze week achter. Na het grondig schoonmaken schakelt eea nu traag. Met grondig schoonmaken bedoel ik helemaal uit elkaar, reinigen en weer monteren. Dus morgen de fiets maar weer in de beugels.
Traag schakelen wordt 9 van de 10 keer veroorzaakt door de schakelkabels. Met het vervangen van kabels maak je vaak een hoop goed. Voor de rest hebben in mijn ervaring derailleurs bar weinig onderhoud nodig, afgezien van regulier schoonmaken. Derailleurwieltjes worden sneller vuil dan je zou denken...
ruudvp schreef:Is eigenlijk te dun voor een glijlager, maar gaat wel.
wat zou de vlaktedruk van het glijlager in de ketting zijn?
m-gineering schreef:
ruudvp schreef:Is eigenlijk te dun voor een glijlager, maar gaat wel.
wat zou de vlaktedruk van het glijlager in de ketting zijn?
Grappig, nadat ik dat geschreven had bedacht ik dat een kettingschakel ook een soortglijlager is. Wanneer je de vlaktedruk van het middelste ringetje bedoelt, dan zal die heel groot zijn.
travelmaster schreef:Voor de rest hebben in mijn ervaring derailleurs bar weinig onderhoud nodig, afgezien van regulier schoonmaken.
Excuses voor de onduidelijkheid, maar met derailleur bedoelde ik de wieltjes en kooi.
ruudvp schreef:Ik vraag mij wel af hoe licht jij het wil laten lopen.
Zoals gezegd vind ik het verschil in wrijving tussen het bovenste en onderste derailleurwieltje vrij groot. Vandaar mijn zorg over de montagemogelijkheden.
Maar zoals het nu loopt ben ik er wel tevreden over. Allen hartelijk dank voor het meedenken :)