Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Even voorstellen: Travelmaster - Forum Wereldfietser

Even voorstellen: Travelmaster

Travelmaster... als ik het zo teruglees een wat pretentieuze forumnaam, nietwaar? En dat voor iemand die nog geen serieuze fietsvakantie (met bepakking) heeft gedaan!

Mijn naam is Menno, en die forumnaam is afkomstig van het model Santos dat mijn vriendin en ik twee weken geleden bij Van Herwerden in Voorburg hebben besteld: een Santos Travelmaster Special 2.6 alu. Geen Rohloff, gewoon de meest eenvoudige uitvoering met derailleurs en V-brakes.

Ik fiets (sportief gezien) aardig wat: minimaal 2x in de week met m'n club, hetzij op de racefiets (Focus Variado 105), hetzij op de mountainbike (Stevens Fluent ES). Door het jaar heen pak ik leuke toertochten mee en zit er wel een weekje Spanje of weekendje Winterberg bij, en met m'n vriendin gaan de MTB's altijd wel mee op vakantie als we leuke dagtochten willen maken. We lopen daar altijd wel tegen een conditioneel en technisch verschil aan: wat voor haar al uitdagend is, is voor mij soms net wat tam. Logisch, en totaal geen probleem want ik hoef niet altijd het meest uitdagende: gewoon ontspannen MTB-en en om je heen kijken is net zo leuk!

We willen nu meer dan dat. Samen een week de bergen in trekken met volle bepakking en tent deden we al, beetj ionieren, afzien, outback-Jack spelen, dat soort dingen. Maar de afstanden die je aflegt zijn relatief kort en we vinden fietsen allebei gewoon leuk(er?). Na heel wat gesprekken met een collega die al jaren "wereldfietst" was er voor mij niet veel overtuigingskracht meer nodig (geen, zelfs): zij wilde dit zelf, "met van die gave tassen erop en de kampeerspullen erin".

Toen ben ik me gaan verdiepen in de materie, tochten, en heb toen ook dit forum gevonden. Vele gelezen over de verschillend emogelijkheden in fietsen, en mede gesterkt door de ervaringen van mijn collega, de keuze voor Santos gemaakt. En wat werden we goed geholpen! Een passessie van meer dan twee uur waarbij alles mogelijk is (nou ja, binnen de beperkingen van de "Special"-versie), dat is nog wat anders dan de stadsfiets bij Beun de Haas om de hoek.

In week 34 zouden ze geleverd moeten worden. En dan heb ik eindelijk ook een woon-werk-fiets. Want ook dat moest-ie aankunnen.

Hoop veel van jullie ervaringen te leren!
Condtioneel verschil?
Hier zijn altijd oplossingen voor:
--ga op een tandem fietsen; dat werkt echt
--laat de een op een snorfiets rijden. Ik heb ooit een stel; natuurlijk de man met een racefiets, de vrouw op een solexje, met veel plezier fietsvakantie-end naar Zuid frankrijk zien gaan.
--Hou je in toom: doe het gewoon wat rustiger aan (als in-principe-vluggere)
--Ga roken

heel veel plezier, en travelmaster is natuurlijk een heel mooie naam
Verdeel de bagage ongelijk - probleem opgelost. Neem sowieso niet teveel mee. Voortassen zijn in mijn ervaring alleen nodig bij verre reizen en in barre omstandigheden. Dus bijvoorbeeld: allebei een achtertas met kleren. Zij de (lichte) slaapspullen in de andere tas, jij de veel zwaardere kookspullen, eten en gereedschap. Jij de tent bovenop de slaapspullen, zij niks. Als ze nog bang is niet boven te komen, kijk dan nog eens naar haar lichtste verzet. Een beetje reserve is erg geruststellend.
Wim
Zoals Wim voorstelt, zo heb ik het indertijd ook opgelost. Ik had de zware spullen op mijn fiets, zij de lichtere spullen en minder gevulde tassen. In het buitenland rij je meestal ook niet naast elkaar maar achter elkaar, een mooie manier om haar uit de wind te houden zodat jij wat meer energie kunt verbranden.

Wat betreft het fietsen zonder voortassen. Persoonlijk verdeel ik mijn bagage graag over voor en achtertassen ook als dat betekent dat de tassen niet vol zitten. Het geeft wel een betere balans. Mijn eerste tocht in Nieuw Zeeland reed ik met alleen achtertassen en de slaapzak erbovenop, de verlaagde druk op mijn voorwiel vond ik niet prettig.
Voor mij was het wereldfietsen ook een aanleiding om door het jaar meer te gaan sporten. Eigenlijk een compleet nieuwe levensstijl. En sporten met als doel de volgende reis is echt veel leuker :wink: Komen jullie volgend weekend naar de Harskamperdennen. Je zult daar een heleboel wereldfietsers in het wild tegenkomen altijd handig voor de beginneling.
Theo B schreef:Condtioneel verschil?
Hier zijn altijd oplossingen voor:
--ga op een tandem fietsen; dat werkt echt
--laat de een op een snorfiets rijden. Ik heb ooit een stel; natuurlijk de man met een racefiets, de vrouw op een solexje, met veel plezier fietsvakantie-end naar Zuid frankrijk zien gaan.
--Hou je in toom: doe het gewoon wat rustiger aan (als in-principe-vluggere)
--Ga roken

heel veel plezier, en travelmaster is natuurlijk een heel mooie naam
Hoi Theo,

Ik heb zo'n vermoeden dat het bij ons prima zal gaan hoor. Wat ik schreef: het heeft tot noch toe niet tot irritatie geleid:). Maar een tandem willen we niet... da's gewoon persoonlijke voorkeur, en in m'n eentje op een tandem naar m'n werk...? Neuh. Oh, en roken wilde ik toch maar laten. Nooit aan begonnen...!
Blanche schreef:Voor mij was het wereldfietsen ook een aanleiding om door het jaar meer te gaan sporten. Eigenlijk een compleet nieuwe levensstijl. En sporten met als doel de volgende reis is echt veel leuker :wink: Komen jullie volgend weekend naar de Harskamperdennen. Je zult daar een heleboel wereldfietsers in het wild tegenkomen altijd handig voor de beginneling.
Hoi Blanche, ik denk niet dat we dat gaan redden, de fietsen moeten nog afgeleverd worden... helaas.

@ the rest: dank voor de tips qua bagageverdeling. Zo doen we het min of meer bij de wandelvakanties ook, dus op de fiets moet dat ook wel werken!
Maar je kan toch komen zoner fiets? Ga je zaterdag gewoon helpen koken. Of je neemt je stadsfiets mee die hebben jullie toch zeker wel?
Die zag ik aankomen :oops: Nope, al lang andere plannen, nog vóór ik dit forum ontdekte. En de eerlijkheid gebied mij te zgegen dat we dus ook mét de Santossen niet waren gekomen. Sorry Blanche... maar jullie hebben het volgens mij ook al jaren zonder ons gered... toch?

Oh, en een stadsfiets heb ik trouwens echt niet. Wel een strandfiets, een racefiets, een MTB. En nog een ouwe racefiets die m'n broer permanent in bruikleen heeft.
Verdeel de bagage ongelijk - probleem opgelost.
Dat is inderdaad een goede strategie. Ook kun je de fietsen ongelijk maken. De langzame persoon op een lichte fiets met snelle banden. Maar ja de topic starter heeft net 2 gelijke fietsen besteld...
Travelmaster schreef:Maar een tandem willen we niet... da's gewoon persoonlijke voorkeur,
Ik kan het natuurlijk niet laten :wink: ..... bij deze zijn jullie van harte uitgenodigd om op de komende Fiets- en Wandelbeurs (9/10 februari 2013, RAI Amsterdam) geheel vrijblijvend een aantal exemplaren te komen proberen. Er zullen er weer een stuk of 15 staan dus keuze genoeg!
Zodra je veel achter elkaar moet fietsen laat je vriendin voorop rijden. Dan bepaald zij het tempo. :wink:
multiwgb schreef:Zodra je veel achter elkaar moet fietsen laat je vriendin voorop rijden. Dan bepaald zij het tempo. :wink:
Wil ze niet, dan voelt ze zich opgejaagd. Maar nogmaals: er ís geen probleem dat opgelost hoeft te worden... dus dat scheelt weer :P !
Travelmaster schreef:@ the rest: dank voor de tips qua bagageverdeling. Zo doen we het min of meer bij de wandelvakanties ook, dus op de fiets moet dat ook wel werken!
Je kunt het ook andersom doen. Zij de zware bagage en jij de lichte. Dan gaat ze vanzelf beenspieren en conditie kweken... ;) :roll:
Henrie: jij snapt het;).
Travelmaster schreef:
multiwgb schreef:Zodra je veel achter elkaar moet fietsen laat je vriendin voorop rijden. Dan bepaald zij het tempo. :wink:
Wil ze niet, dan voelt ze zich opgejaagd. Maar nogmaals: er ís geen probleem dat opgelost hoeft te worden... dus dat scheelt weer :P !
:) Heb ik ook een hekel aan, bovendien fiets je dan in de wind! :) Laat Elmar die maar tegen houden, ik volg wel in het wiel. :D
JAAAA!!!!

Morgen is het zover: ik mag de Santossen komen afhalen. Dat heeft 4 weekjes geduurd, stiekem toch nog wel lang wachten...!

Ik heb meteen een aantal vragen:
- welk materiaal zouden jullie kiezen voor een bidonhouder? Gewoon aluminium? Ik doe er voorlopig gewoon plastic bidons in en ben nog geen rare fratsen van plan, nog even geen petflessen en weet ik veel wat,... maar wat niet is kan nog komen.
- ik rij waarschijnlijk direct door naar familie en dus moeten de fietsen achterop de drager... nu is zo'n Travelmaster wat zwaarder dan een gemiddelde MTB met wat meer uitsteeksels. Ik monteer ze op een Spinder Hawk, moet ik nog speciaal ergens op letten zodat de boel niet beschadigt zonder een meter gefietst te hebben? Isolatiebuizen en doeken gaan mee...

Whoehoe! Zin in!
quote="Travelmaster"
> welk materiaal zouden jullie kiezen voor een bidonhouder?
Je hebt aluminium prullen en je het erg goede aluminium houders.
Je hebt plastic prullen en je het erg goede plastic houders.
Aan de prijs is het nauwelijks af te lezen. Ik heb dure houders binnen 1000 km kapot gehad en dingentjes van 6 gulden (!) die al meer dan 50.000 km mee gaan.

> {auto}drager... moet ik nog speciaal ergens op letten

Ik zou het raar vinden als het niet zou passen. Zet de fietsen er voorzichtig op; vooral de tweede; zet ze vast en rammel er flink mee als je denkt dat je klaar bent. Dan mag er nergens schuring of tegen elkaar stoten optreden. Tussen dingen die echt tegen elkaar willen zitten kun je idd iets opvullen. Maar dat moet wel zo stevig zijn dat het lang genoeg heel blijft.
Leon
Gefeliciteerd!
Ik heb een bidon houder van de halfords met die twee plastic noppen.
Werkt goed met 1liter flessen.
Ok, dank voor de tips! Ik zal eens voor een rek met bidonhouders gaan staan...