Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rugzak? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rugzak?

wimmo17 schreef:De topicstarter had het niet over 'een paar kilo' maar over al zijn bagage voor een paar weken... Bij tien kilo of meer verandert de positie van je zwaartepunt zoveel dat je een volstrekt ander 'gedrag' krijgt van je bovenlichaam met de erop geknoopte zak. Probeer het eens onder wat delicate omstandigheden zou ik zeggen... Dat heb ik al gedaan, gelukkig op twee benen en niet op een fiets :wink: .
Hoe doet iemand met een 20 cm langer lichaam dat dan? Die heeft ook quasi 20 kilo op de schouders en wel er bovenop, niet erachter. Wordt zijn fiets dan ineens instabiel?
Leon
wimmo17 schreef:De topicstarter....
Dat was 8 maanden geleden, het 'gesprek'was sindsdien al enigzins geevolueerd ;)

Een beeje MTB rugzak voor een flinke dagtocht met water, kleding, camera, batterijen gereedschap, trailsaw, ehbo weegt ook wel een paar gram
Mijn reactie dat ik het erg fijn vindt om te touren met een lichte rugzak was op de vraag van NicoS, idd niet op de vraag van de ts.
wimmo17 schreef:De topicstarter had het niet over 'een paar kilo' maar over al zijn bagage voor een paar weken... Bij tien kilo of meer verandert de positie van je zwaartepunt zoveel dat je een volstrekt ander 'gedrag' krijgt van je bovenlichaam met de erop geknoopte zak. Probeer het eens onder wat delicate omstandigheden zou ik zeggen... Dat heb ik al gedaan, gelukkig op twee benen en niet op een fiets :wink: .
Jarenlang heb ik rondgereden met een mountainbike zonder bagagedrager. Weliswaar niet op fietsvakanties, maar toch regelmatig met tot 15 kg op mijn rug. Voor wat langere afstanden was dat niet zo aangenaam (en dat deed ik dus niet vaak), maar een probleem (met een hoger zwaartepunt, met evenwicht, ...) heb ik op de fiets om die reden nooit ervaren.
Ook nu fiets ik nog regelmatig op de vouwfiets met een rugzak. Weliswaar niet met 15 kg, maar toch ook met een kg of 5-10.

Natuurlijk zit er wel een grens aan wat niet problematisch is van gewicht, maar het probleem wordt volgens mij en op basis van mijn rugzakfietservaring sterk overroepen.

Renaat
@Renaat
De topicstarter had het wel over langere afstanden en over een langere periode. Dan vraagt een flink gewicht (>10 kg) toch echt om een gewenningsperiode voor spieren, pezen en gewrichten voor het lichaam. Dat geldt in nog grotere mate voor de lichaamscoördinatie. Tijdens die gewenningsperiode (zeker 10-14 dagen) loop je aanzienlijk meer risico op kleinere of grotere ongelukken. Is je lichaam eenmaal gewend aan de grotere en anders verdeelde belasting, dan normaliseert alles weer en weet je niet meer beter (mij is het ooit overkomen dat ik dacht dat ik mijn rugzak van 30 kg vergeten was, hij hing gewoon op mijn rug... :) )
@Leon
Dat 'niet beter weten' geldt dus ook voor iemand die een stuk groter en zwaarder is.
Bedankt voor alle input en overwegingen. Voorlopig hou ik het erop dat 5kg op de rug te doen moet zijn op langere afstanden. Ik ga eerst nog wel even proefrijden in Nederland. Zodra ik de tocht achter de rug heb zal ik (waarschijnlijk midden september) hier verslag uit brengen van mijn ervaringen met de rugzak van pak 'm beet 5 kg.
Ik denk dat een 18 liter zakje voldoende ruimte bied om de kleding en ander nood in weg te stoppen.
NicoS schreef:Bedankt voor alle input en overwegingen. Voorlopig hou ik het erop dat 5kg op de rug te doen moet zijn op langere afstanden. Ik ga eerst nog wel even proefrijden in Nederland. Zodra ik de tocht achter de rug heb zal ik (waarschijnlijk midden september) hier verslag uit brengen van mijn ervaringen met de rugzak van pak 'm beet 5 kg.
Ik denk dat een 18 liter zakje voldoende ruimte bied om de kleding en ander nood in weg te stoppen.
Je kunt betere conclusies trekken als je de rugzak een paar dagen hebt gedragen. In het begin voel je wel een verschil, na een paar dagen weet je niet beter. Mocht je een camera in je rugzak bewaren, en mocht je met je fiets omvallen, val dan niet op je rug. Daar houdt je nek en ruggewervel niet echt van.
Net terug van een zesdaagse tocht door onder andere de Ardennen en Noord Frankrijk over de normale wegen (geen bospaden oid).

De bagage was als volgt verdeeld:
Zadelpendrager (gewicht bagage ongeveer 4,5 kg)
  • Tentje
    Slaapzak
    Slaapmatje
    Zakje met wegenkaarten
    Kleding (verkapt wasdroogrek)
Rugzak (gewicht gemiddeld 6,5 kg)
  • Koersbroek en shirt
    Korte broek, t shirt, ondergoed
    Waterzak 2 liter gevuld tot max 1,5 ltr
    Tablet + lader
    Windjack
    Klein spul zoals een zakmes e.d.
De praktijk.
De eerste dag na ongeveer een uurtje fietsen merkte ik een stekende pijn in mijn onderrug, beetje alsof deze in de brand stond. Na een korte stop ging de pijn weg om na plusminus een half uur nogmaals terug te komen.
Vreemd genoeg bleef de pijn na deze 2 stops weg en bleef er een lichte irritatie over die in na een dag geheel verdwenen was. Vanaf dit moment was ik mijn lijf blijkbaar gewend aan de rugzak.

Na een dag fietsen kwam er wel een ander in Nederland nauwelijks te ondervinden nadeel naar boven tafel. Door de verdeling van de bagage lag het zwaartepunt veel hoger dan ik gewend ben. In afdaling in de heuvels van de Ardennen merkte ik dat de windgevoeligheid zeer onprettige vormen aan had genomen. Al snel had ik in een afdaling behoorlijk wat ruimte nodig om op koers te blijven.
De racefietsremmetjes zijn leuk maar waren voor mijn gevoel niet krachtig genoeg om even flink af te kunnen remmen. Remmen leek meer op een soort van doorglijden, niet echt prettig en slecht voor je vertrouwen.

Ook in de klim is het enorm wennen, niet alleen was ik geneigd mijn bewegingen van mijn bovenlichaam te beperken door de rugzak, ook merkte ik dat de zadelpendrager de fiets als het ware staartlastig maakt. Daardoor ontstond een soort onderstuur die de fiets in de klim en de afdaling extra nerveus maakten.

Kortom, het experiment is geslaagd, dit is voor mij niet voor herhaling vatbaar, ga ik weer met bagage onderweg dan pak ik weer gewoon mijn randonneur waar de tassen veel lager hangen en dus ook het zwaartepunt veel lager uit doet komen.

Voor de vlakke gebieden voldoet een rugzak voor mij verder prima dus handig als ik ergens wil overnachten, kan ik gewoon wat normale kleding in een rugzak meenemen.
NicoS schreef:Net terug van een zesdaagse tocht door onder andere de Ardennen en Noord Frankrijk over de normale wegen (geen bospaden oid).

De bagage was als volgt verdeeld:
Zadelpendrager (gewicht bagage ongeveer 4,5 kg)
  • Tentje
    Slaapzak
    Slaapmatje
    Zakje met wegenkaarten
    Kleding (verkapt wasdroogrek)
Rugzak (gewicht gemiddeld 6,5 kg)
  • Koersbroek en shirt
    Korte broek, t shirt, ondergoed
    Waterzak 2 liter gevuld tot max 1,5 ltr
    Tablet + lader
    Windjack
    Klein spul zoals een zakmes e.d.
De praktijk.
De eerste dag na ongeveer een uurtje fietsen merkte ik een stekende pijn in mijn onderrug, beetje alsof deze in de brand stond. Na een korte stop ging de pijn weg om na plusminus een half uur nogmaals terug te komen.
Vreemd genoeg bleef de pijn na deze 2 stops weg en bleef er een lichte irritatie over die in na een dag geheel verdwenen was. Vanaf dit moment was ik mijn lijf blijkbaar gewend aan de rugzak.

Na een dag fietsen kwam er wel een ander in Nederland nauwelijks te ondervinden nadeel naar boven tafel. Door de verdeling van de bagage lag het zwaartepunt veel hoger dan ik gewend ben. In afdaling in de heuvels van de Ardennen merkte ik dat de windgevoeligheid zeer onprettige vormen aan had genomen. Al snel had ik in een afdaling behoorlijk wat ruimte nodig om op koers te blijven.
De racefietsremmetjes zijn leuk maar waren voor mijn gevoel niet krachtig genoeg om even flink af te kunnen remmen. Remmen leek meer op een soort van doorglijden, niet echt prettig en slecht voor je vertrouwen.

Ook in de klim is het enorm wennen, niet alleen was ik geneigd mijn bewegingen van mijn bovenlichaam te beperken door de rugzak, ook merkte ik dat de zadelpendrager de fiets als het ware staartlastig maakt. Daardoor ontstond een soort onderstuur die de fiets in de klim en de afdaling extra nerveus maakten.

Kortom, het experiment is geslaagd, dit is voor mij niet voor herhaling vatbaar, ga ik weer met bagage onderweg dan pak ik weer gewoon mijn randonneur waar de tassen veel lager hangen en dus ook het zwaartepunt veel lager uit doet komen.

Voor de vlakke gebieden voldoet een rugzak voor mij verder prima dus handig als ik ergens wil overnachten, kan ik gewoon wat normale kleding in een rugzak meenemen.
Wat voor rugzak had je?

En wat als je de zadelpendrager vervangt door een normale bagagedrager? Zou je dan alsnog met rugzak op pad gaan?

Kan me ook voorstellen dat je met een racer wat meer voorover zit dan op een atb of trekkingbike, wat misschien ook niet al te prettig is.
Ik ben fanatiek fotograaf en moet af en toe dus met mijn complete uitrusting op de fiets richting een opdracht. Dit deed ik eerst ook met een rugtas. Ik vond dit echter geen doen. Steeds pijn in de rug (tas woog zo'n 7,5-10kg afhankelijk van de oppdracht). Uiteindelijk alles maar in een fietstas gestopt. Toen ik naar de middelbare school ging had ik altijd zo'n grote tas altijd achterop staan. Ik had zo'n simpel kinderzitje/ beugel gekocht (zo'n klapbare metalen beugel) en deze achterop de drager geschroeft. Tas tussen de beugel en het zadel en er dan een spin omheen trekken. Werkt perfect nadat je gewent bent aan het hoge gewicht hoog op de achterkant van de fiets.
(je kon daardoor wel geweldig de bocht door zodra het nat werd :D achteruittraprem en glijden maar!)
Met een rugzak moet je ook oefenen. Deze zomer liep ik met een rugzak van 14 kilo door de Alpen. Oke, geen vergelijking, want ik had een hele luxe rugzak waarmee ik absoluut geen rugpijn had. Kan me herinneren dat tijdens het oefenen ik met een simpele (North Face) rugzak met minder gewicht ik wel last kreeg van rugpijn.

Kortom, iedere rugzak heeft zijn limiet. Oefen met je rugzak en dan weet je wat er mee kan. Mijn gevoel zegt dat op de fiets 5kg al erg veel is.
AB schreef:Wat voor rugzak had je?

En wat als je de zadelpendrager vervangt door een normale bagagedrager? Zou je dan alsnog met rugzak op pad gaan?

Kan me ook voorstellen dat je met een racer wat meer voorover zit dan op een atb of trekkingbike, wat misschien ook niet al te prettig is.
Voor de duidelijkheid even een afbeelding van mijn fiets toegevoegd.
Afbeelding

Rugzak is een 18 + 4 liter Deuter (niks mis mee)

Zou ik een drager monteren dan komt het zwaartepunt automatisch veel lager te liggen.
Overigens wil ik dan ook graag wat extra druk op mijn voorwiel, dus ook een voordrager.
Op deze ras racefiets is dat niet echt een optie omdat montagepunten voor dragers ontbreken.
DeFietsreiziger schreef:Met een rugzak moet je ook oefenen. Deze zomer liep ik met een rugzak van 14 kilo door de Alpen. Oke, geen vergelijking, want ik had een hele luxe rugzak waarmee ik absoluut geen rugpijn had. Kan me herinneren dat tijdens het oefenen ik met een simpele (North Face) rugzak met minder gewicht ik wel last kreeg van rugpijn.

Kortom, iedere rugzak heeft zijn limiet. Oefen met je rugzak en dan weet je wat er mee kan. Mijn gevoel zegt dat op de fiets 5kg al erg veel is.
Het gewicht van de rugzak zelf was niet het probleem, wel dat de rugzak bijdroeg aan een hoger zwaartepunt wat ik vooral in de afdalingen niet prettig vond. Een dergelijke combinatie stuurt toch heel wat lastiger dan een randonneur waarbij het zwaartepunt aanmerkelijk lager ligt en dan banden tevens wat breder zijn.
Ik reed nu met 23 voor en 25 achter, op mijn randonneur heb ik 28 of 32 voor en 32 of 37 achter.
Ben je wel zeker dat de windgevoeligheid te wijten was aan de rugzak? Afgaande op de foto ben ik toch wel geneigd te denken dat hooggeplaatste bagage vanachter op je fiets van minstens zoveel belang was.

Renaat
Ik denk zelfs dat de bagage op de achterdrager de hoofdbijdrage heeft geleverd aan het nerveuze karakter van de fiets tijdens afdalingen waarbij een sterke zijwind of zuigwind van een truck aan de orde was.