Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rugzak? - Forum Wereldfietser

Rugzak?

Hallo allemaal,

Ik was aan het spelen met een idee voor een reis deze zomer.
Canada zou ik doodgraag eens bezoeken. Nog beter zou het zijn om dat te combineren met mijn passie, fietsen.
Nu vroeg ik me af of het doenbaar zou zijn om al de bagage (zomer, dus ik denk niet buitensporig veel nodig te hebben) op m'n rug te dragen. Ik rij met een hardtail mountainbike.
Wat denken jullie daarvan? Bestaan er misschien systemen om dat gewicht gedeeltelijk te laten steunen op de fiets?
Ik zou de streek tussen Vancouver en Calgary willen zien (met eventueel enkele transfers met ander vervoer), berggebied dus. Het liefst rij ik bovendien op onverharde paden. Ik zou een week of 3 willen blijven.
Een andere optie die ik heb gezien is zo'n trailer. Nu, dat meenemen is niet echt een optie, dus: zou dat ergens te huren zijn? In dat geval is kamperen misschien wel te doen, want dat schat ik niet haalbaar in met enkel een rugzak.
In eerste instantie zou ik alleen reizen, ik heb op het eerste zicht geen vrienden die zoiets zouden zien zitten. :D
Alvast bedankt!
Jan
Dag Jan,

Persoonlijk heb ik ook jaren dagelijks gependeld met een rugzak, maar heb tegenwoordig een rekje en fietstassen. Het is echt stukken comfortabeler zonder rugzak, geen natgezwete rug meer... Ook een paar keer met trekkingrugzak gefietst en het is dat toch niet...
Op een hardtail mountainbike is een rekje toch geen probleem? Tenzij er een andere reden is om voor de rugzak te gaan, zou ik u aanraden toch fietstassen te overwegen, veel comfortabeler. Uw zwaartepunt ligt dan ook een stuk lager, wat de rij-eigenschappen ten goede zou moeten komen. Ga eens een kilometer of 50 rijden met je rugzak inclusief bagage en dan zie je wel of je daar tevreden mee bent of niet.

Succes ermee!
Lasse
Heb je de zoekfunctie al eens gebruikt? Hier zijn namelijk al wel wat discussies over gevoerd. (En het is sowieso een goede gewoonte om zoekfuncties te gebruiken.)

Renaat
Weinig meenemen, in achtertassen die hangen aan een Old Man Mountain Red Rock. Als je heel weinig meenemt kun je een Carradice Camper Long flap zadeltas nemen (24 liter). Een rugzak zou ik nooit doen - laat de fiets de bagage maar dragen.
Wim
Ik zou zeker onder de tien Kilo willen blijven. Met een rugzak op je rug komt iedere onregelmatigheid in het wegdek flink harder aan. Met lopen merk je daar door het gebrek aan snelheid niet veel van, maar fietsend kan een optater van bijvoorbeeld een boomwortel pijnlijke gevolgen hebben.
Niet alleen iedere onregelmatigheid komt harder aan, maar er is een permanent grotere druk op je zitvlak, en dus een grotere kans op zadelpijn. Ik heb het afgelopen zomer een weekend gedaan, 17 kilo op mijn rug. Het kan, maar aangenaam is het niet. Drie weken is dan een ander verhaal.
Sorry, niet aan gedacht om de zoekfunctie te gebruiken, maar ik heb ondertussen wel één en ander gelezen hier!
Één groot voordeel vind ik het feit dat je, moest je je fiets even ergens achterlaten, al je bagage kan meenemen. Dat is niet direct het geval als er een hoop tassen aan hangen...
Ik denk dat ik al gauw aan 15 kilo zal zitten, dus zal ik de rugzak-piste maar laten varen. Tenzij ik een manier vind om heel licht te reizen? Nog wat bijlezen hier, alvast merci!
Een paar kilo op de rug kan voor veel mensen prima voor lange afstanden. Of het aangenaam en/of ideaal is, is natuurlijk een andere zaak. Maar ik zou zeker niet met 15 kg op mijn rug langere afstanden beginnen fietsen.

Renaat
Ik heb ook een rugzak uitdaging.

Om te beginnen ben ik het met jullie eens dat in vrijwel alle gevallen fietstassen te prefereren zijn boven een rugzak. Maar wat als je een fiets pakt waar geen dragers op gemonteerd kunnen worden?

Uit de schaarse ervaringen heb ik al gedestilleerd dat alles in een rugzak geen optie is maar wat ik mis waar dan ongeveer het omslagpunt ligt. IS dat bij 3,4,5 kg ?




Over enkele weken ga ik zelf een paar dagen lange afstanden rijden (12 uur op de fiets) en neem tent, mat, slaapzak, kleding etc mee. Mijn racefiets weegt de 9 kg en heeft racebanden maar geen dragers. Mijn Vittorio weegt 18 kg (zonder tassen) en heeft dikke banden alleen haal ik daar never nooit de afstanden mee die ik op mijn racefiets rijd.
Zelf rijd ik elke fietstocht met een drinkzak van 2 liter (samen 2,5 kg) op mijn rug.
Ik moet zeggen dat je na enige gewenning niks merkt van het rugzakje en al helemaal niks van het gewicht.

Ik ben er na het lezen op fora in zoverre uit dat ±15 kg in je rugzak gewoon teveel van het goede is dus denk ik aan een combi. Dus wil ik zoveel mogelijk als kan vastmaken aan het frame. Slaapmatje en slaapzak vastsjorren aan bovenbuis/balhoofd. (samen <2 kg) De tent aan een zadelpendrager. (tent = 1,6 kg)
De rest (kleding) wil ik in een rugzak meenemen omdat ik daar op het frame geen ruimte voor heb. Dus 2 liter vocht + minimaal kleding en toiletspul.
Ik denk dat ik met wat beleid niet over de 5 kg heen hoef te gaan voor de rugzak + inhoud.

Wat ik helaas nergens op fora kan vinden is of die 5 kg nog als acceptabel wordt ervaren of niet. De conclusie is vooral 15 kg rugzak is niet prettig, een kleine rigzak kan wel alleen staat er nergens bij wat 'klein' weegt.
In verhouding tot mijn eigen gewicht (98 kg) is 5 kg niet heel veel. Sterker nog, een paar maanden geleden woog ik nog meer dan ik nu met 5 kg rugzak zou wegen!

Iemand ervaring met een rugzak van ± 5 kg, is dat goed te doen op lange afstanden?
Na jaren met fietstassen rond te touren, daarna 1 enkele toptas waar ook een tent e.d. inzat, wil ik ook eens gaan rondrijden met een rugzak op mijn racefiets.

Gisteren als test 200km gereden met 3kg op de rug. Toch lelijk tegengevallen. Last van zadelpijn, hoofdpijn en echt slecht gevoel toen ik thuiskwam. Na 2u rust was ik weer bijna de oude. Niet genoeg gedronken en heel de dag zelfde houding op de fiets is gevaarlijk om een slag van de zon te krijgen. En zo snel ging ik uiteindelijk niet meer, slechts 25,5km/u had ik gemiddeld.

Ritten van 150km moeten volgens mij te doen zijn als je genoeg rust onderweg. Beter om in een hotel/herberg te slapen dan met de tent, moest je je wat slechter voelen. Mijn rugzak is een Jack Wolfskin Moab Jam 18 en ik hoopte om tent, slaapzak, kleren en al de rest er in kwijt te kunnen, niet dus. Als ik alles in compressiezakken stop en dan in 1 grotere compressiezak lukt het volgens mij nipt. Nu heb ik alles in 1 zak gestopt behalve de tent die nog in een aparte zak stak. De tent is een tarptent virga2 en weegt 800gr bij een pakvolume van minder dan 4 liter. Mijn totaal pakvolume zal zo'n 20 a 25 liter zijn, op zich iets minder dan 20 liter maar je kan het toch niet volledig comprimeren. Pakgewicht met rugzak dat ik had uitgerekend is zo'n 6kg. Toch maar eens uitkijken naar een soort rekje ook. Er bestaan ook zadelrekjes waar je een rugzak in kan vastzetten.

Ik had voor de grotere maat nog andere rugzakken bekeken zoals deuter 25+5 maar die vond ik te breed en kort. Vaude heeft ook leuke rugzakken en de modellen van Jack Wolfskin zijn ook degelijk. Ergon zou heel goed zijn maar is me te duur.
Ik kijk nu eens rond voor een Vaude Bike Alpin 25+5 en dan moet het me wel lukken om met de tent rond te fietsen op mijn racefiets.
In tegenstelling tot de meesten hier vind ik het ideaal. Ik gebruik een ergon bd2 op mijn racefiets. Ik kampeer dan ook niet, maar slaap in hotels of pensions. Heerlijk lange dagafstanden maken, de rugzak merk ik niet eens. Hier zit dan ook weinig in, alleen een setje kleding voor 's avonds, wat toiletspullen en een telefoonlader.
s0lar schreef:Na jaren met fietstassen rond te touren, daarna 1 enkele toptas waar ook een tent e.d. inzat, wil ik ook eens gaan rondrijden met een rugzak op mijn racefiets.

Gisteren als test 200km gereden met 3kg op de rug. Toch lelijk tegengevallen. Last van zadelpijn, hoofdpijn en echt slecht gevoel toen ik thuiskwam.
Dat is misschien voor de eerste keer iets teveel van het goede geweest. Alles went, dus misschien even een tijdje volhouden en rustig opbouwen?

en wat je al niet mee kunt nemen zonder bagagedragers en ortlieb:
http://www.revelatedesigns.com/index.cfm
Afbeelding
As je niet kampeert wil het vast wel. ALs je wel een lichte tent mee neemt zou ik denken aan een Caradice Camper Longflap zadeltas van 24 liter (met steunbeugel).
Wim
Ieder mens is natuurlijk anders. Persoonlijk kan ik probleemloos (of kon ik, nog niet getest nadat ik een ruggenwervel brak) met een rugzak van 5 kg langdurig fietsen. Maar de rugzak, de houding op de fiets, de ervaring, ... spelen daarin een belangrijke rol.

Overigens bestaat er niet zoiets als 'de ideale rugzak', ook niet op de fiets. Net zoals de fiets zelf is dat erg persoonlijk en moet een rugzak vooral goed passen. Gezien de andere houding op een fiets dan bij het wandelen, kan een rugzak die prima zit bij het wandelen, ongeschikt zijn voor het fietsen.

Renaat
Een rugzak belast niet alleen je achterste extra, maar ook je schouders, je rug en, als je voorover zit, je armen. Het is dan ook niet toevallig dat je zelden mensen met een flinke rugzak blij ziet fietsen.
Leon
Alleen al als ik naar een rugzak kijk begin ik te zweten :D . Verder hoor ik nog niemand over het zwaartepunt dat natuurlijk onprettig omhoog komt als je meer dan een paar kilo op je rug hangt. Ook niet echt top als je onverwachte bewegingen moet maken of een stuurfoutje wilt corrigeren...
wimmo17 schreef:Verder hoor ik nog niemand over het zwaartepunt dat natuurlijk onprettig omhoog komt als je meer dan een paar kilo op je rug hangt. Ook niet echt top als je onverwachte bewegingen moet maken of een stuurfoutje wilt corrigeren...
niet iedereen fietst met zijwieltjes ;)

(een lange slingertijd is lang niet zo problematisch op een tweewieler als een te korte)
wimmo17 schreef:Verder hoor ik nog niemand over het zwaartepunt dat natuurlijk onprettig omhoog komt als je meer dan een paar kilo op je rug hangt. Ook niet echt top als je onverwachte bewegingen moet maken of een stuurfoutje wilt corrigeren...
Voor een niet te zware rugzak die goed op de rug is bevestigd, lijkt me dat niet relevant.

Renaat
Revanho schreef:
wimmo17 schreef:Verder hoor ik nog niemand over het zwaartepunt dat natuurlijk onprettig omhoog komt als je meer dan een paar kilo op je rug hangt. Ook niet echt top als je onverwachte bewegingen moet maken of een stuurfoutje wilt corrigeren...
Voor een niet te zware rugzak die goed op de rug is bevestigd, lijkt me dat niet relevant.

Renaat
Mee eens, een paar kilo op je rug beïnvloedt het stuurgedrag niet.
De topicstarter had het niet over 'een paar kilo' maar over al zijn bagage voor een paar weken... Bij tien kilo of meer verandert de positie van je zwaartepunt zoveel dat je een volstrekt ander 'gedrag' krijgt van je bovenlichaam met de erop geknoopte zak. Probeer het eens onder wat delicate omstandigheden zou ik zeggen... Dat heb ik al gedaan, gelukkig op twee benen en niet op een fiets :wink: .